וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליחו של טראמפ בריאיון לוואלה! NEWS: "אין דבר כזה מתווך הוגן"

1.7.2019 / 14:27

אחרי הטקס שגרם לזעם, ג'ייסון גרינבלט דוחה את הביקורת על חציבת המנהרה במזרח י-ם: "לא נושא של ריבונות - אלא של ארכיאולוגיה". השליח המיוחד מארה"ב טוען שוועידת בחריין הייתה "הצלחה דרמטית" ומפנה אצבע מאשימה כלפי ההנהגה הפלסטינית: "לא מביאה להתקדמות"

עריכה: ניב מעוז

"אין דבר כזה מתווך הוגן. הרעיון של מתווך הוגן מעולם לא היה קיים ומעולם לא יהיה קיים" - כך אומר השליח המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, בריאיון לוואלה! NEWS. ברקע החרם הפלסטיני הנמשך על הממשל האמריקני, גרינבלט דוחה בתוקף את הביקורת על עמדותיהם הפרו-ישראליות של אנשי טראמפ, ואומר כי "מה שיביא את הסכסוך לסוף זו תכנית פוליטית ששני הצדדים יסכימו עליה".

"אין אף מדינה, אף ארגון, אף שליח שלום מיוחד, שיכול לתווך בסכסוך הזה. אנחנו יכולים לעודד ולסייע, אבל אנחנו לא שופטים, לא מושבעים ואנחנו לא כאן כדי לכפות משהו".

גרינבלט, שמבקר בישראל אחרי כינוס הסדנה הכלכלית בבחריין בשבוע שעבר, ממשיך להביע אכזבה מההנהגה הפלסטינית ומהחרם על הממשל ועל הכינוס בבחריין, ולא סבור שלממשל יש אחריות לנתק מול הפלסטינים. "אנחנו נשמח לדון עם כל ההנהגה הפלסטינית - מיו"ר הרשות אבו מאזן, ראש הממשלה מוחמד שתייה וגם סאאב עריקאת - הם המנהיגים של העם הפלסטיני", הוא אומר, למרות שהוא עצמו נוהג לתקוף בחריפות את ראשי הרשות בציוצים תקופתיים בטוויטר. לדבריו, "אנשים מבקרים אותי על הדברים שאני אומר לפלסטינים - אבל הם אלה שיורים ראשונים, הביקורת שלי מבוססת על מה שהם אומרים - ואני מגיב".

עסקת המאה - עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: איש עסקים פלסטיני שהשתתף בוועידה הכלכלית בבחריין נעצר
רוסיה: התכנית הכלכלית של ארה"ב למזרח התיכון אינה מועילה
פסגת בחריין הסתיימה, בעזה מחו: "סיוע לפלסטינים - לא מכסף פוליטי"

שליח ארה"ב למזרח התיכו ג'ייסון גרינבלט בירשולים, יולי 2019. ניב אהרונסון
"יש הרבה אנשים שלא אוהבים את הגישה שלנו". גרינבלט/ניב אהרונסון
"אין אף מדינה, אף ארגון, אף שליח שלום מיוחד, שיכול לתווך בסכסוך הזה. אנחנו יכולים לעודד ולסייע, אבל אנחנו לא שופטים, לא מושבעים ואנחנו לא כאן כדי לכפות משהו"

גרינבלט דוחה בתוקף את הטענה שהעמדות הפרו-ישראליות של הממשל ושליחיו, כמו התמיכה בהתנחלויות או התמיכה בהחלת ריבונות ישראלית בגדה המערבית, הן שגורמות לפלסטינים לראותם כמתווך לא הוגן ולדחות את עסקת המאה עוד לפני שהם יודעים את פרטיה. "לממשל הקודם היו יחסים הרבה יותר קרובים עם הפלסטינים - גם התכנית שלהם לא הצליחה. יש צורת עבודה שלא הצליחה בכל מקרה. בכל מקרה, ארצות הברית תמיד הייתה בעלת ברית חזקה של ישראל. אין מה להשוות את היחסים בין ארצות הברית וישראל ליחסים בין ארצות הברית לפלסטינים. זה לא אומר שאנחנו לא רוצים לסייע או לפתח איתם יחסים עמוקים אבל זה כמו להשוות תפוחים ותפוזים".

אתה השתתפת אתמול עם השגריר פרידמן בטקס פריצת רחוב "עולי הרגל" בעיר דוד, חצבתם פתח במנהרה מתחת לשכונת סילוואן הפלסטינית במזרח ירושלים. אתה מבין מדוע הפלסטינים מתייחסים אליכם בעוינות? מה תאמר לפלסטינים על האירוע אתמול?

"לא להתמודד עם ההיסטוריה, או להציג היסטוריה כוזבת, לא עוזר לתהליך השלום. אנחנו מתמודדים עם המציאות. העובדות הן שיש כאן ממצא ארכיאולוגי חשוב בעל חשיבות בהיסטוריה של ירושלים ולהתנהג כאילו הוא לא קיים זו התכחשות למציאות".

עוד באותו נושא

שגריר ארה"ב חנך מנהרה בסילוואן, בעולם הערבי זועמים: "הפרת החוק הבינ"ל"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ שב לבית הלבן, 30 ביוני 2019. רויטרס
"אין מה להשוות בין יחסי ארה"ב לישראל ליחסי ארה"ב לפלסטינים". טראמפ/רויטרס

לדבריו, אין בצעדים הללו כל אמירה לגבי הריבונות הישראלית במזרח ירושלים. "זה לא נושא של ריבונות אלא של ארכיאולוגיה, ומחיקת ההיסטוריה היהודית בירושלים או כל מקום אחר חותרת תחת הסיכוי לשלום. אני מבין שזה גורם לאנשים חוסר נוחות כי תמיד ברחו מהאמיתות הללו, הממשל הזה נוקט בגישה ההפוכה: אנחנו שמים זרקור על כל הנושאים האלה - כמו ההכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות לירושלים, וגם האירוע אתמול - ולא חושבים שתהיה לזה השפעה על תהליך השלום. לא נעצור דברים שאנחנו חושבים שהם באינטרס של ארצות הברית בגלל ההשלכות על תהליך השלום. זו גישה שפוגעת בתהליך השלום. לכן אנחנו עושים ההפך, ולא בורחים מהתמודדות עם האמיתות הקשות".

בחריין? "הצלחה דרמטית"

לדברי גרינבלט, ועידת בחריין שבה הושקה בשבוע שעבר התכנית הכלכלית של הממשל המכונה "שגשוג לשלום" היה "הצלחה דרמטית". למרות שלא היו בכינוס נציגים ישראלים או פלסטינים רשמיים, גרינבלט סבור ש"הצלחנו לשנות את השיח. כולם מבינים שהתכנית הכלכלית לא שווה כלום בלי הסכם פוליטי, אבל אני לא חושב שמישהו ראה תכנית כלכלית כל כך דרמטית שהושקעה בה כל כך הרבה מחשבה עם המון פרויקטים ומספרים אמיתיים. אנשים עזבו את החדר עם תקווה שיש מרכיב כלכלי טוב מאוד שיתלווה לתכנית הפוליטית אם נפרסם אותה".

הוא דוחה לחלוטין את הביקורת שהושמעה על הכינוס בבחריין, שהסתיים ללא החלטות גדולות ובהיעדרם של הישראלים והפלסטינים. "רוב הביקורת היא פוליטית, ומגיעה מאנשים שמתנגדים לנו מלכתחילה. לצערי יש הרבה שלא אוהבים את הגישה שלנו. היו מספיק אנשי עסקים מובילים ומומחים שהתלהבו מהתכנית, אז זה קצת מופרך שאנשים שלא מבינים בכלכלה או בעסקים יעירו את ההערות הללו".

יועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר במהלך נאומו בועידת בחריין 25  ביוני 2019. רויטרס
"הצלחנו לשנות את השיח". הוועידה בבחריין/רויטרס
"אנשים עזבו את החדר עם תקווה שיש מרכיב כלכלי טוב מאוד שיתלווה לתכנית הפוליטית אם נפרסם אותה"

הוא הוסיף כי הוא "לא חושב שהיה הכרחי שהממשלה הישראלית תהיה בכנס, עכשיו כשממשלת ישראל ראתה את התכנית אני בטוח שנקבל מהם את הערותיהם, ואותו דבר לגבי הפלסטינים. אני מקווה שההנהגה הפלסטינית תלמד ותנתח את התכנית ותהיה אמיצה מספיק ליזום איתנו שיחה ולדון איתנו בנוגע לתכנית הכלכלית".

גם בבחריין, הוא מפנה את האצבע לאכזבה מההנהגה הפלסטינית שהחרימה את האירוע בהמשך לחרם הכללי על הממשל מאז ההחלטה על העברת השגרירות לירושלים בדצמבר 2017. "קיווינו שההנהגה הפלסטינית תראה שיש תכנית כלכלית מאוד טובה ומפותחת ותבין שהתכנית הפוליטית תהיה מפותחת באותה מידה. אני לא חושב שהם יאהבו את הכול בתכנית הפוליטית, לכולם יהיו בעיות וכל הצדדים יצטרכו לעשות פשרות. אבל ההנהגה הפלסטינית בחרה להחרים את הוועידה ולחצה על אחרים לא להגיע ואפילו אחרי הסדנה הם עדיין ממשיכים לזלזל בה ובתוצריה. זו האכזבה שלי. זו אכזבה עבור העם הפלסטיני, זאת לא הדרך להביא אותם להתקדמות. יש שם הבטחה גדולה ואנחנו מנסים לשחרר אותה וחוסמים אותנו, אני מקווה שזה ישתנה".

נציג הרשות הפלסטינית בדרכו לפגישה עם שר האוצר, משה כחלון בירושלים 26 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"העובדה ששני השרים דיברו חשובה". נציגי הרשות בדרך לפגישה עם כחלון, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

אם אתם רוצים לפנות לעם הפלסטיני מדוע התכנית הכלכלית לא תורגמה לערבית?

"החלק המרכזי - החזון של התכנית - אכן תורגם לערבית וגם פורסם. ראיתי שכלי התקשורת הפלסטינים כיסו את הוועידה, ואני מבין שהם פרסמו חלקים גדולים מהתכנית. בנוסף, עד עכשיו היו יותר ממיליון הורדות לתכנית מאתר הבית הלבן - אני בטוח שהרבה מזה הגיע מהצד הפלסטיני".

בזמן הכינוס בבחריין, שר האוצר הישראלי והפלסטיני נפגשו בכלל בירושלים - אז אולי האמריקנים הם הבעיה?

"העובדה ששני השרים דיברו כאן היא חשובה. הם חיים ונושמים ביחד והם מוכרחים, אבל זה בעניינים יומיומיים. אנחנו מדברים על הכלכלה הפלסטינית במקרה של הסכם שלום. אלה שני דברים שונים. הם לא צריכים את האמריקנים לשיחות היומיומיות שלהם".

למכור את העסקה

אחרי הסדנה הכלכלית בבחריין, הצעד הבא הוא היערכות לקראת פרסום החלק הפוליטי של "עסקת המאה", אך האירועים הפוליטיים בישראל השפיעו על לוחות הזמנים של הממשלה ובשלב זה גרינבלט מסרב להתחייב על דד-ליין חדש, ושב ומאותת בכלליות כי התכנית עשויה להתפרסם בחודש נובמבר, אחרי שתורכב ממשלה חדשה. "הפעם היחידה שהצבנו לוחות זמנים הייתה בספטמבר 2018 כשהנשיא טראמפ אמר שהתכנית תפורסם תוך חודשיים עד ארבעה חודשים. בתאוריה, היינו אמורים לפרסם את התכנית בינואר, אבל קצת לפני כן הישראלים יצא לבחירות".

לטענתו, "ראש הממשלה לא ביקש מאיתנו לדחות את התכנית, אבל יש לנו תכנית מאוד עדינה שאנחנו רוצים למכור לשני הצדדים, אין אף פעם עיתוי טוב בסכסוך הזה, אז בחרנו לחכות במהלך הבחירות וגם במהלך המשא ומתן הקואליציוני כי לא חשבנו שפרסום התכנית באותה תקופה יגדיל את סיכויי ההצלחה שלה. שאפנו לפרסם את זה בקיץ הקרוב אחרי סדנת בחריין אבל מצאנו את עצמנו בעוד בחירות, לכן אנחנו עדיין שוקלים מה לעשות עם זה. ההיגיון אומר שאנחנו צריכים לדחות את זה שוב אבל עדיין לא החלטנו סופית ונצטרך לדון בזה".

שליח ארה"ב למזרח התיכו ג'ייסון גרינבלט בירשולים, יולי 2019. ניב אהרונסון
"אנחנו מתמודדים עם המציאות". גרינבלט בריאיון/ניב אהרונסון

מה קורה אם ייבחר לראשות הממשלה מישהו שהוא לא נתניהו? האם תמתינו עם פרסום התכנית עד שתתייעצו עם ראש הממשלה החדש?

"אנחנו נצטרך לפתח יחסים עם ראש הממשלה החדש, להבין את רצונותיו ועמדותיו. אני לא מצפה שיהיה הבדל דרמטי לעומת הממשלה הנוכחית אבל נצטרך להבין את העמדות שלו כמובן".

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט הזהיר באחרונה בוושינגטון שפרסום התכנית עשוי להתלקחות בגדה - האם זה משהו שאתם לוקחים בחשבון?

"ביטחון זה תמיד פקטור, והתכנית מאוד מרוכזת בביטחונה של ישראל אבל האם זה אומר שבגלל זה לא צריך לפרסם אף פעם תכנית? לא בטוח. אנחנו מבינים את הסיכון, לא צריכים את איזנקוט בשביל זה, אבל יש גם סכנה בכך שלא נפרסם את התכנית וגם את זה צריך לקחת בחשבון".

שליח ארה"ב למזרח התיכו ג'ייסון גרינבלט בירשולים, יולי 2019. ניב אהרונסון
"מה שיביא את הסכסוך לסוף זו תכנית פוליטית ששני הצדדים יסכימו עליה". גרינבלט/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully