וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן המחאה על הפלת המטוס: שגריר בריטניה באיראן נעצר בטהראן

לאחר שנכח במחאות בבירה, השגריר הבריטי עוכב בגין "הסתה". משרד החוץ בבריטניה גינה את מעצרו, וטען כי הוא "מפר את החוק הבינלאומי". טראמפ הצהיר על תמיכתו במפגינים וקרא לטהראן להימנע מאלימות כלפיהם: "העולם צופה"

.

אזרחים רבים הפגינו אמש (שבת) ברחובות טהראן במחאה על הסתרת האחריות של הממשל האיראני להפלת מטוס הבואינג האוקראיני ולמותם של 176 נוסעיו, 82 מהם אזרחים איראנים. במהלך ההפגנה, שהתקיימה מול אוניברסיטת אמיר-כביר בטהראן, נעצר לכמה שעות שגריר בריטניה באיראן, רוב מקייר, זאת לאחר ש"שלהב מפגינים נגד המשטר".

הלילה פרסם משרד החוץ של בריטניה גינוי למעצרו של השגריר, שבו נאמר כי זו "הפרה של החוק הבינלאומי". בהצהרה שנשא שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, הוא אמר כי "המעצר של השגריר שלנו, ללא כל הסבר או עילה, הוא הפרה של החוק הבינלאומי". "הממשל האיראני נמצא בצומת דרכים. הם יכולים לבחור ללכת לעבר בידוד פוליטי וכלכלי, או לקחת צעדים כדי להרגיע את המתיחות ולנהל שיחות דיפלומטיות לשם כך", הוא הוסיף.

השגריר מקייר הגיב מאוחר יותר בעצמו להתרחשויות וסיפר כי עוכב בטהראן למשך חצי שעה לאחר שעזב אירוע הנצחה לקורבנות האסון האווירי. הוא הסביר כי הוא "לא לקח חלק בהפגנות כלשהן" וטען כי "מעצר דיפלומטים הוא כמובן בלתי חוקי".

השגריר הבריטי לאיראן, רוב מקייר, 2010.. AP
עוכב לכמה שעות. רוב מקייר, השגריר הבריטי בטהראן/AP

במשך ימים הכחישה הרפובליקה האסלאמית את האשמות המערב לכך שהיא אחראית להתרסקות שאירעה שלשום, זמן קצר אחרי שהמטוס המריא מנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני בטהראן. עם זאת, אתמול בבוקר הודתה איראן כי היא זו שהפילה את המטוס, זאת בשל "טעות אנוש", לדבריה.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פנה מוקדם יותר לעם האיראני באמצעות חשבון הטוויטר שלו וצייץ בפרסית ובאנגלית: "לאנשים האיראנים האמיצים והסובלים, עמדתי לצדכם מאז תחילת נשיאותי, וממשלי ימשיך לעמוד לצדכם. אנו עוקבים מקרוב אחרי ההפגנות שלכם. האומץ שלכם מעורר השראה".

בציוץ נוסף, קרא הנשיא לממשל האיראני לאפשר פיקוח על ההפגנות ללא נקיטה באלימות. "על ממשלת איראן לאפשר לארגונים לזכויות אדם לפקח ולדווח עובדות מהקרקע על המחאה המתמשכת של העם האיראני. לא יכול להיות טבח נוסף של מפגינים שוחרי שלום, וגם לא סגירת אינטרנט. העולם צופה", כתב.

עוד בוואלה!

ההכחשה, ההודאה וההתנצלות: חילופי האשמות באיראן על הפלת המטוס האוקראיני

לכתבה המלאה

המנהיג העליון עלי חמינאי ונשיא איראן חסן רוחאני הביעו צער על הפלת המטוס, אך לא הצליחו להרגיע את האיראנים הזועמים, שהשתמשו ברשתות החברתיות כדי למחות נגד הממסד בגין הסתרת האמת, כשחלקם אף יצאו לרחובות. "זו טרגדיה לאומית. הדרך שבה הרשויות התייחסו אליה אפילו יותר טראגית", אמר איש הדת המתון עלי אנסארי, לפי סוכנות הידיעות IRNA הרשמית למחצה. בתיעוד שהופץ נראים מפגינים זועמים ליד אוניברסיטת אמיר כביר בטהראן, שחלקם קראו "מוות לדיקטטור".

לטענת משמרות המהפכה, המטוס האוקראיני טס קרוב לאתר צבאי רגיש השייך לכוחותיהם. הם הוסיפו כי הוא עורר "רגישות גבוהה יותר במערכות ההגנה האווירית", שהייתה בכוננות גבוהה אחרי תקיפת היעדים האמריקניים בעיראק, לאחר חיסול מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני.

מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר כי "משמרות המהפכה של איראן נושאים באחריות מלאה של הפלת המטוס". הוא הוסיף כי "מערכת ההגנה האווירית שלנו שלחה אות למטוס, ואחרי עשר שניות שלא התקבלה תגובה - הוחלט להפילו". עוד אמר חאג'יזאדה כי "המפעיל חשב בטעות שהמטוס הוא טיל שיוט". לדבריו, הכוח היה ערוך "למלחמה כוללת" עם ארצות הברית, מאחר שהתאונה התרחשה אחרי מתקפת הטילים על בסיסים בעיראק, בתגובה לחיסול מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני. "הייתי מעדיף למות", אמר במסיבת עיתונאים.

הפגנות באיראן נגד הממשל על הפלת המטוס האוקראיני ולזכר ההרוגים. AP
המונים בהפגנה נגד הממשל בטהראן, אתמול/AP

איראנים רבים שאלו מדוע הרשויות לא סגרו את נמל התעופה של טהראן ואת המרחב האווירי של המדינה בזמן שהיו התרעות על כוננות גבוהה מחשש לפעולת תגמול כלפי האמריקנים. "הם היו כל כך זהירים כדי לא להרוג אמריקנים בנקמה שלהם על סולימאני. אבל הם לא סגרו את שדה התעופה? זה מראה כמה אכפת למשטר מהאיראנים", אמרה מירה סדגהאטי, מטהראן, בשיחת טלפון.

"(טעות) בלתי מכוונת?", תהה רזא גהאדיאני מהעיר טאבריז. "מה זה אומר? הם הסתירו את הידיעה הטראגית העצומה הזאת במשך ימים רק כדי להתאבל על סולימאני. תתביישו לכם".

הפגנות באיראן נגד הממשל על הפלת המטוס האוקראיני ולזכר ההרוגים. AP
"מוות לדיקטטור", מפגינים איראנים בטהראן, אתמול/AP

האיחוד האירופי דרש לקיים חקירה "עצמאית ואמינה" של התרסקות המטוס, ואילו מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לשיתוף פעולה מצדה של איראן. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי שוחח עם נשיא איראן חסן רוחאני, ואמר כי ההודאה היא "צעד בכיוון הנכון", וכי האחראים צריכים לשלם על מעשיהם. לדבריו, רוחאני התנצל בשם מדינתו. "איראן הודתה לגמרי שהתרסקות המטוס נגרמה מטעות של צבאה. אנחנו מצפים להמשך שיתוף פעולה חוקי וטכני, והתעקשתי באופן מוחלט על השלמת זיהוי הגופות והחזרתן לאוקראינה", נמסר מלשכתו של נשיא אוקראינה.

רוחאני שוחח אמש גם עם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. לפני סוכנות הידיעות האיראנית IRNA, רוחאני הבטיח להמשיך את חקירת ההתרסקות, ואמר כי איראן "מקבלת בברכה" את שיתוף הפעולה הבינלאומי, "כדי לשפוך אור על התקרית הבלתי מכוונת".

(עדכון ראשון: 01:18)

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 10 בינואר 2020. רויטרס
"טעות אנוש". שרידי מטוס הבואינג באוקראיני שהופל על ידי צבא משמרות המהפכה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully