וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: המטוס האוקראיני הופל בשוגג על ידי טיל נ"מ איראני

גורמים בארה"ב אמרו כי המטוס שהתרסק אחרי המראתו מטהראן, הופל על ידי טיל קרקע-אוויר מתוצרת רוסית ששוגר לעבר בסיסים אמריקניים - ופגע בו בשוגג. לדברי אחד מהם, השיגור זוהה על ידי לוויינים. מנגד, בטהראן טוענים שההתרסקות נבעה מתקלה טכנית: "שמועות חסרות היגיון"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

המטוס האוקראיני שהתרסק מחוץ לטהראן הופל על ידי מערכת טילי נ"מ, ככל הנראה בשוגג - כך מסרו הערב (חמישי) גורמים אמריקניים, הכוללים בכיר בפנטגון ובכיר במערכת המודיעין של ארצות הברית, וכן גורם רשמי במודיעין העיראקי, לעיתון "ניוזוויק". גורם אמריקני ציין כי לוויינים בארצות הברית זיהו שיגור של שני טילים זמן קצר לפני שהמטוס התרסק.

המטוס, מסוג בואינג 737-800, התרסק אתמול בעת שהיה בדרכו מנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני בטהראן לנמל התעופה בוריספיל בקייב. דקות ספורות לאחר המראתו אבד עמו הקשר, כשהוא הפסיק להעביר נתונים, זמן לא רב אחרי שאיראן שיגרה טילים צבאיים לעבר בסיסים שמאוכלסים בכוחות אמריקניים ובעלי בריתם במדינה השכנה, עיראק. על פי ההערכה של שלושת הגורמים לעיתון "ניוזוויק", המטוס נפגע על ידי טיל קרקע-אוויר מתוצרת רוסית מדגם Tor-M1, הידוע לנאט"ו כ"Gauntlet", שנמצא בשימוש צבא איראן.

ארגון התעופה האזרחי של איראן דחה את "השמועות חסרות ההיגיון" על הפלת המטוס בידי הטיל. ראש הארגון, עלי עבדזאדה, צוטט בסוכנות הידיעות IRNA ואמר כי "מבחינה מדעית, זה בלתי אפשרי שטיל פגע במטוס האוקראיני".

זירת התרסקות המטוס האוקראיני בסמוך לטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. AFP, אתר רשמי
טיל, טרור או התנגשות? שרידי המטוס/אתר רשמי, AFP

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי ייתכן שההתרסקות של המטוס האוקראיני נגרמה בעקבות טעות. עם זאת, הוא הוסיף כי יש לו תחושה נוראית לגבי המטוס, מבלי לפרט על כוונתו. "יכול להיות שמישהו טעה", אמר טראמפ לעיתונאים בבית הלבן.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, דן היום בחקירת התרסקות המטוס האוקראיני באיראן בשיחה טלפונית עם מקבילו האיראני חסן רוחאני. "רוחאני הדגיש כי איראן תספק לקבוצת המומחים האוקראינים גישה מהירה לכל הנתונים הדרושים", מסרה לשכתו של זלנסקי.

מוקדם יותר היום, גורם בכיר באוקראינה הציג את ארבע התיאוריות המרכזיות סביב התרסקות המטוס - כולל פגיעה מטיל וטרור. מזכיר המועצה לביטחון לאומי, אלכסיי דנילוב, אמר כי החוקרים האוקראינים רוצים לסרוק את אתר ההתרסקות לאור מידע שפורסם באינטרנט על שרידי טיל רוסי. בפוסט שכתב בפייסבוק, הוא ציין כי שתי תיאוריות נוספות הן התנגשות או פיצוץ מנוע.

עוד בוואלה!

חקירת ההתרסקות באיראן: "אחד ממנועי המטוס סבל מחום יתר"

לכתבה המלאה

תיעוד הבזק בשמיים שנגרם מפגיעת הטיל במטוס באיראן:

מזכיר המועצה לביטחון לאומי באוקראינה הוסיף כי החוקרים שאוקראינה רוצה לשלוח לזירה, כוללים מומחים שהשתתפו בחקירת הפלת המטוס המלזי במזרח אוקראינה ב-2014. המטוס הופל בשמי השטח שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסים, אחרי שנפגע מטיל נ"מ שירו המורדים. הוא ביסס את הסברה שייתכן שהיה זה טיל, בעקבות תמונה שפורסמה ברשתות החברתיות באיראן שהראה לכאורה שרידי טיל Tor-M1 שנמצאו בזירה.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, ש-63 מאזרחיו נהרגו, אמר כי יש בידיו מודיעין מגורמים רבים המצביע על כך שאיראן הפילה את המטוס. שר החוץ של קנדה, פרנסואה-פיליפ שמפיין, שוחח אתמול עם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, על מנת לזרז את חקירת ההתרסקות. שמפיין הזכיר את הצורך בשירותים קונסולריים מצד איראן, שיסייעו בזיהוי גופות ההרוגים. הוא הוסיף כי "לקנדה יש המון שאלות שצריכות לקבל מענה".

בקנדה דורשים תשובות, באוקראינה בוחנים כמה אפשרויות

שיגור הטילים על הכוחות האמריקניים בעיראק בוצע בתגובה לחיסול קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה. ההערכה כי המטוס נפגע מאחד הטילים מגיעה למרות דבריהם של גורמים ביטחוניים מארצות הברית ומאירופה, שאמרו כי ייתכן שאכן ההתרסקות הייתה בשל כשל טכני.

על המטוס היו 176 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים, 11 אוקראינים - בהם כל תשעת אנשי הצוות - עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. איראן מסרבת להעביר את הקופסאות השחורות של המטוס, שיכולות לשפוך אור על מה שעלה בגורלו, לחברת בואינג האמריקנית.

לפי דוח רשות התעופה האזרחית של איראן, שציטט עדים מהשטח ומטוס חולף שטס בגובה רב, המטוס עלה באש כשהוא עדיין היה בגובה רב. מטוס הבואינג בן שלוש השנים, שעבר את הבדיקות האחרונות שלו ב-6 בינואר, נתקל בבעיה טכנית זמן קצר לאחר ההמראה ופנה לעבר נמל תעופה סמוך לפני שהתרסק. הבעיה הטכנית לא צוינה בדוח.

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
צוותי חילוץ בזירת ההתרסקות, אתמול/רויטרס

בדוח נכתב גם כי הטייס לא פנה בקשר לדווח על תקלה וכי המטוס, שהמריא מנמל התעופה על שם חומייני בשעה 6:12, נעלם מהמכ"ם בגובה של 8,000 רגל והתרסק שש שדות לאחר מכן, ליד העיר סבשהאר. לפי דוח החקירה האיראני, גופות וחלקי גופות שהושבו מאתר ההתרסקות נלקחו לבדיקות לצורכי זיהוי.

הקורבנות היו בעיקר אזרחים איראנים ואזרחים קנדים ממוצא איראני. בין הקורבנות הקנדים באסון החמור ביותר מאז שטיסת איר אינדיה התפוצצו ב-1985 מעל האוקיינוס האטלנטי, ו-268 אזרחים קנדים נהרגו, היה זוג שנסע לאיראן כדי להתחתן. לפי מפקד אוכלוסין מ-2016, כ-210 אלף מ-38 מיליון תושבי קנדה הם ממוצא איראני. שתי המדינות ניתקו את יחסיהן הדיפלומטיים ב-2012.

בואינג כבר סובלת מצרות אחרות, כשנאלצה לקרקע את מטוס הדגל שלה מדגם 737 MAX במרץ האחרון בשל שתי תאונות שבהן נהרגו 346 נוסעים. עם זאת, במטוס שהתרסק היום אין את המערכת שהייתה מעורבת בתאונות ההן.

(עדכון ראשון: 13:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully