וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה שעות להתכונן: המידע שעזר לארה"ב לספוג את המתקפה של איראן

לפי ניו יורק טיימס, שירותי הביון האמריקניים הצליחו לחשוף את תכנית הנקמה של טהראן על חיסול סולימאני, ובצבא פינו את הכוחות למקומות מבטחים. התוצאה - הטילים הצליחו לפגוע רק בהאנגרים ריקים ובאוהלים, וטראמפ לא נאלץ להגיב. מאחורי הקלעים של יום מתוח בבית הלבן

עריכה: שאול אדם

שירותי הביון האמריקניים נתנו לבית הלבן אזהרה של כמה שעות לפני מתקפת הטילים האיראנית על עיראק - כך דווח הלילה (חמישי) בניו יורק טיימס.

ביום שלישי, בשעה 14:00, לפי שעון ארצות הברית, הגיעה הודעה דחופה, שמכונה לעתים בשפה המקצועית "צווחה". לאורך כל היום הגיעו התרעות מפני התרחישים האפשריים לתגובה האיראנית על חיסול קאסם סולימאני. החל משיגורי טילים ורקטות, דרך פיגועי טרור נגד אזרחים אמריקנים במזרח התיכון ואפילו אפשרות שמאות לוחמי מיליציות יסתערו על בסיס עין אל-אסד שבמערב עיראק.

עם זאת, אותה אזהרה ספציפית הזניקה את סגן הנשיא מייק פנס ואת היועץ לביטחון לאומי רוברט אובראיין למרתף באגף המערבי בבית הלבן, בחדר המצב. זמן קצר לאחר מכן, הצטרף אליהם הנשיא דונלד טראמפ, אחרי שסיים פגישה עם ראש ממשלת יוון.

שלוש שעות מאוחר יותר, איראן שיגרה יותר מ-15 טילים בליסטיים לעבר שני בסיסים בעיראק, כולל אל עין אל-אסד עצמו, שבו שוכנים כאלף חיילים אמריקנים. התקיפות הסתיימו ללא נפגעים, בזמן שגורמי צבא שקלו את אופציות התגובה במקרה של אבדות, מה שהיה יכול להוביל לסכסוך נרחב.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך הצהרתו בבית הלבן 8 בינואר 2019. רויטרס
טראמפ בהצהרה על איראן לצד בכירי ממשלו, אתמול/רויטרס

האזהרה המוקדמת שסיפקו שירותי המודיעין יכולה להסביר כיצד לא היו נפגעים במתקפה, שבה נפגעו רק האנגרים מפונים מטילים שנחתו בחולות המדבר בחלקים השוממים של המתחם. לפי ניו יורק טיימס, ששוחחו עם גורמי ממשל אמריקניים ועם גורמי צבא בוושינגטון ובעיראק, לטראמפ הוקל מהעובדה שלא היו נפגעים, ולכן הוא יוכל להימנע ממהלומה נוספת באיראן.

לאחר המתקפה, טראמפ ופנס שוחחו עם בכירי הדמוקרטים והרפובליקנים בקונגרס, וחלקם הפצירו בנשיא להכיל את האירוע. הנשיא אמר בשעות אחר הצהריים אתמול כי "איראן נסוגה", אולם רבים סבורים כי תקריות נוספות הן רק עניין של זמן. אתמול בשעות הערב שוגרו רקטות לעבר מתחם השגרירות האמריקנית ב"גרין זון" בבגדאד, מבלי שהיו נפגעים.

תמונות לווין חושפות את הנזק לבסיסים האמרקניים בעירק כתוצאה מהתקיפה האירנית 8 בינואר 2019. אתר רשמי
תמונות לווין החושפות את הנזק לבסיסים האמרקניים בעירק/אתר רשמי

לפי ניו יורק טיימס, לווייני הריגול שעקבו אחרי תנועת משגרי הטילים של איראן, ושיחות בין בכירי המשטר באיראן שיורטו על ידי סוכנות הביטחן הלאומית (NSA), הצביעו על כך שהתגובה של טהראן על חיסול סולימאני צפויה באותו היום. לאור העבודה שהבסיס בעין אל-אסד לא היה מוגן על ידי סוללות פטריוט, בצבא ארצות הברית פינו חלק ממנו, בעוד ששארית הכוחות הועברו לעמדות מבוצרות.

בשעות הבוקר עוד המשיך טראמפ כרגיל בסדר יומו, כשבכירי ממשלו המשיכו להצדיק את חיסול סולימאני בבגדאד מול הביקורת על כך שלממשל אין, או שהוא לא רוצה לחלוק, את המידע מודיעיני על "איומים מידיים" מכיוונו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה. שר החוץ מייק פומפאו שינה את גרסתו, ואמר באותו היום כי הרג האזרח האמריקני שעבד עם צבא ארצות הברית בבסיס בצפון עיראק היה הבסיס לחיסול.

אחרי מסיבת עיתונאים קצרה עם ראש ממשלת יוון, שבה המשיך להשמיע איומים תקיפים נגד איראן, הצטרף טראמפ אל יועציו בחדר המצב. בהם היה גם הרמטכ"ל מארק מילי וג'וזף מגווייר, ראש שירותי המודיעין בפועל. פומפאו, שמקדם את מדיניות "השבת ההרתעה" מול טהראן, היה בדיונים. הוא היה אחד התומכים העיקריים בחיסול סולימאני.

התחזית של ראשת ה-CIA

לאחרים שנכחו סביב השולחן בחדר המצב היה מעט מאוד ניסיון במדיניות חוץ, כולל ליועץ לביטחון לאומי, שהיה עורך דין לפני ששימש במשך שנתיים וחצי כראש הצוות של טראמפ להשבת בני ערובה, ונכנס לתפקידו רק בספטמבר.

מי שהופיעה בדיון בשיחת וידאו הייתה ראשת סוכנות הביון המרכזית (CIA) ג'ינה הספל, שפיקחה על המצב ממטה הסוכנות בווירג'יניה הצפונית. לפי גורמים אמריקניים, היא ייעצה לטראמפ שהאיום שנשקף ממנו בחיים היה גדול יותר מהנקמה האיראנית. היא סברה שהתגובה הסבירה ביותר של טהראן תהיה מתקפת טילים על כוחות אמריקניים, כפי שאכן קרה. על אף שהיא לא נקטה עמדה רשמית בנושא, מי שהקשיב לפרשנות שלה הגיע למסקנה שה-CIA מאמין שחיסול סולימאני ישפר את המצב הביטחוני במזרח התיכון, ולא יחריף אותו.

עם זאת, באותם רגעים אתמול, הנשיא ויועציו קיבלו הררים של מידע סותר. בסביבות השעה 16:00, הגיעו דיווחים על פגיעה בבסיס מצפון לבגדאד. זאת הייתה התרעת שווא בסופו של דבר, אבל גורמים אמריקניים אמרו אתמול כי הם סבורים כי כמה מהטילים אכן נורו לכיוון בסיס תאג'י.

רסיסים מטיל ששוגר על ידי איראן על כוחות הקואליציה בהנהגת ארה"ב בדהוכ, עיראק, 8 בינואר 2020. רויטרס
שרידי הטילים ששוגרו לעבר הבסיס בארביל/רויטרס

אחרי אותם דיווחים, הוכרז בשגרירות האמריקנית בבגדאד על חשש מפני מתקפה מידית. כפי שקרה בימים הקודמים, הנוכחים במקום, אמריקנים ועיראקים, מיהרו למקלטים. בערך שעה לאחר מכן, חלפו הטילים הראשונים ששוגרו לעבר עין אל-אסד מעל ראשיהם.

בסביבות השעה 17:30, שעון וושינגטון, הפנטגון זיהה את טילי הפתח 110 לטווח קצר וטילי השיהאב לטווח בינוני ששוגרו משלושה אתרים באיראן. הטילים גרמו לנזק שולי - הם פגעו במסוק בלק הוק ובמל"ט ריגול, כמו גם בחלקים ממגדל פיקוח אווירי. הם גם השמידו כמה אוהלים.

דקות לאחר מכן, מטח טילים שוגר לעבר בסיס אווירי בארביל, בירת החבל הכורדי שבצפון עיראק, שבו פעלו כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). הנזק שנגרם לבסיס לא ברור, אבל לא היו הרוגים או פצועים.

טראמפ ייחס את ההימנעות מנזק משמעותי ל"צעדי מניעה, פיזור הכוחות ומערכת התראה מוקדמת שעבדה היטב". גורם צבאי אמריקני בכיר דחה את הגרסה, שדווחה בכמה כלי תקשורת מפי גורמים שונים, שאיראן נמנעה בכוונה מלפגוע בכוחות אמריקניים ובמקום זאת שיגרה את הטילים לעבר חלקים לא מאוישים בשני הבסיסים.

עם זאת, גורמים אמריקניים עדיין הכירו בכך שאיראן הפגינה איפוק בתכנון המתקפה, במיוחד אחרי ההצהרות הלוחמניות אחרי חיסול סולימאני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully