וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק: שתי רקטות נפלו במתחם השגרירויות בבגדאד

9.1.2020 / 2:37

צבא עיראק מסר כי שתי קטיושות נחתו ב"אזור הירוק" בעיר, בו ממוקמת שגרירות ארה"ב. תושבים דיווחו כי שני פיצוצים עזים נשמעו, פחות מיממה לאחר תקיפת איראן בסיסים אמריקניים בעיראק. רמטכ"ל צבא ארה"ב: הירי האיראני נועד לפגוע בחיילים אמריקנים ולגרום נזק לבסיסים

עריכה: שאול אדם

שתי קטיושות נפלו אמש (רביעי) ב"אזור הירוק" בבגדאד, המתחם הבינלאומי המבוצר בו ממוקמת שגרירות ארצות הברית - כך מסר צבא עיראק. "שתי רקטות קטיושה פגעו באזור ולא גרמו לנפגעים", נכתב בהודעת הצבא. עדי ראיה אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי שני פיצוצים עזים נשמעו ברחבי העיר.

ברקע הירי, סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, אמר מוקדם יותר בריאיון לרשת CBS כי ממידע מודיעיני שהגיע לידי ארצות הברית עולה כי איראן הורתה למיליציות בתמיכתה שלא לתקוף מטרות אמריקניות בעיראק ובאזור. "אנו מקבלים מודיעין מעודד שאיראן שלחה מסר למיליציות שלא לפעול נגד מטרות או אזרחים אמריקניים, ואנחנו מקווים שהמסר הזה ימשיך להדהד".

תיעוד קולות אזעקה בבגדאד, הלילה

ירי הקטישיות מתרחש לאחר שאתמול בלילה שיגרה איראן טילים לעבר שני בסיסים בעיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, בתגובה לחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. לא היו נפגעים במתקפה, שהייתה הפעולה הישירה ביותר של טהראן נגד וושינגטון מאז ההשתלטות על השגרירות האמריקנית ב-1979.

רמטכ"ל צבא ארצות הברית, מארק מילי, אמר בתגובה לירי כי מתקפת הטילים האיראנית נועדה לפגוע בחיילים אמריקנים, כמו גם לגרום נזק גדול בבסיס חיל האוויר האמריקני באל-אסד. "אני מאמין, בהתבסס על מה שראיתי ומה שאני יודע, שהם (הטילים) נועדו לגרום לנזק מבני, להרס כלי רכב, ציוד וכלי טיס וכן להרוג אנשי צוות. זו ההערכה האישית שלי". מילי הוסיף כי עדיין מוקדם לדעת אם טהראן מתכננת ירי נוסף. שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, אמר כי המתקפה כללה 16 טילים בליסטיים לטווח קצר ששוגרו משלושה מוקדים. 11 מהם פגעו בבסיס עין אל-אסד, ואחד פגע בבסיס בארביל.

תמונות לווין חושפות את הנזק לבסיסים האמרקניים בעירק כתוצאה מהתקיפה האירנית 8 בינואר 2019. רויטרס
תמונות לוויין החושפות את הנזק שנגרם לבסיסים האמרקניים בעיראק/רויטרס

אולם, לאחר התקיפה בליל רביעי אמרו גורמים בארצות הברית כי לפי הערכות, בירי שביצעה איראן במהלך הלילה, היא נמנעה במכוון מפגיעה באזרחים אמריקנים. שלושת הגורמים, ששמרו על עילום שם, טענו כי אי-הפגיעה המכוונת בכוחות נועדה למנוע הסלמה במשבר בין טהראן לוושינגטון, אך הרקטות כן נועדו לפגוע באזורים מסוימים בבסיסים. הערכתם מתבססת בין היתר על מידע מודיעיני איראני שאושש את תכנית המתקפה.

בתוך כך, סגן שר ההגנה של ערב הסעודית אמר כי ריאד עומדת לצד עיראק ותעשה כל שביכולתה כדי למנוע מלחמה בשטחה בין גורמים חיצוניים. "הממלכה והנהגתה עומדים לצד עיראק ונעשה הכל כדי שאזרחיה יחיו בשגשוג לאחר הסבל שחוו בעבר", צייץ הנסיך חאלד בן סלמאן.

"הימים בהם התעלמנו מהתנהגות איראן - נגמרו"

בהצהרה שנשא מוקדם יותר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בעקבות המתיחות מול איראן, הוא אישר כי לא היו נפגעים או הרוגים אמריקנים בתקיפה. "אני שמח להודיע כי אף אמריקני לא נפגע בתקיפה האיראנית הלילה. אין לנו פצועים, כל החיילים שלנו בטוחים, ונגרם נזק מינימלי בלבד. הכוחות שלנו מוכנים להכול, מצדיע לאמריקנים במדים".

טראמפ אמר את הדברים בהופעה רשמית ראשונה בבית הלבן מאז התקיפה על בסיסי הצבא, והדגיש: "הימים שבהם מדינות התעלמו מהתנהגות איראן נגמרו - איראן נסוגה".

כמו כן, החיסול של סולימאני הביא את שתי המדינות קרוב לעימות צבאי, ובקהילה הבינלאומית קראו לצדדים להימנע מהסלמה. בעלי בריתה של איראן, בהן המיליציות בעיראק וסוריה, הביעו תמיכה בתגובתה, שהסתיימה ללא נפגעים, לפי גורמים אמריקנים ועיראקים. ואולם, באיראן טוענים כי "עשרות" חיילים אמריקנים נהרגו, ללא ביסוס.

"לא נירתע מול אמריקה", אמר נשיא איראן חסן רוחאני. "אמריקה צריכה לדעת שאם היא ביצעה פשע, היא תקבל תגובה מוחצת".

(עדכון ראשון: 8/1, 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully