וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פיצוץ אדיר, עלה באש": המטוס באיראן נפגע מטיל?

טהראן מתעקשת כי הטיסה, שעליה היו 176 אנשי צוות ונוסעים, התרסקה בשל תקלה טכנית והיא מסרבת להעביר את הקופסאות השחורות. עם זאת, בקייב ובחברה אמרו כי מוקדם לקבוע את הסיבה לאסון, שקרה בזמן המתקפה על עיראק. בתיעוד נראה לכאורה הבזק גדול לפני הפגיעה בקרקע

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

אוקראינה ממשיכה לחקור את סיבת התרסקות המטוס באיראן הלילה, שבו נספו כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות. בקייב הבהירו כי הגרסה המקורית, שאותה השמיעו גם בטהראן, שפרסמה שגרירות אוקראינה במדינה ולפיה האשמה הייתה תקלה במנוע, אינה הייתה רשמית. איראן מסרבת להעביר את הקופסאות השחור של מטוס הבואינג לחברה האמריקנית, והספקולציות גדלות.

עדי ראיה סיפרו על פיצוץ גדול שנשמע בזמן ההתרסקות של המטוס של חברת "אוקראיניאן אירליינס", שהיה בדרכו לקייב וצנח לשדה סמוך לנמל התעופה על שם חומייני בטהראן. זאת בערך במקביל לשיגורי הטילים של איראן לעבר שני בסיסים בעיראק, שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, בתגובה לחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. בעקבות ההסלמה החריפה, הודיעו חברות תעופה בינלאומית רבות על הפסקת הטיסות לאיראן ולעיראק.

המטוס, מדגם 737-800, נחשב לאחד האמינים והבטוחים ביותר בעולם. גורם ברשות התעופה האיראנית, שצוטט בתקשורת המקומית, אמר כי הטייס לא הכריז על מצב חירום לפני ההתרסקות.

"האש הייתה כל כך חזקה, עד כדי כך שלא יכולנו לבצע פעולות הצלה בכלל", אמר ראש שירותי החירום במדינה, פירחוסיין קוליבנד, לטלוויזיה האיראנית. בזירה, נראו הריסות ומנוע עולה באש בשדה פתוח, שבו התפזרו גם חפציהם של הנוסעים, כולל בגדים, נעליים וחפצים אישיים אחרים. עובדי הסיוע, שחבשו מסכות, פינו את גופות הקורבנות.

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
מגף בין פריטים אישיים נוספים באתר ההתרסקות, היום/רויטרס

שר החוץ של אוקראינה, ודים פריסטאיקו, אמר בשעות הצהריים כי הוא שוחח עם עמיתו האיראני מוחמד ג'וואד זריף על התאונה. השניים הסכימו לשתף פעולה בחקירה. החל ממחר, לא יטוסו עוד חברות אוקראיניות לאיראן עד להודעה חדשה. "הוסכם על המשך תיאום הצעדים הבאים של צוותי החקירה שלנו כדי לקבוע מה גרם לתאונת המטוס הנוראית", כתב שר החוץ בטוויטר.

בסרטון חובבים שפורסם בסוכנויות הידיעות של איראן ותיעד לכאורה את התאונה, נראה הבזק בשמיים יורד במהירות, לצד קריאות שהמטוס "עולה באש", ואחריו מגיע הבזק גדול יותר, כשהמטוס ככל הנראה פגע בלילה.

על המטוס היו 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים,11 אוקראינים - בהם כל תשעת אנשי הצוות - עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. לא ידוע מדוע הייתה קבוצה כל כך גדולה של אזרחים קנדים על המטוס.

"תנחומיי הכנים לקרובי המשפחה ולחבריהם של כל הנוסעים וחברי הצוות", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בהצהרה רשמית שמסר. הוא הוסיף כי אוקראינה פועלת לחקר נסיבות התאונה. זלנסקי הורה על בדיקה מקיפה של כל המטוסים האזרחיים במדינה, "ללא קשר למסקנות שיתקבלו לגבי ההתרסקות באיראן".

עוד בוואלה!

טראמפ יכול להכיל את התגובה, אך ההתנגשות הבאה עם איראן כבר בפתח

לכתבה המלאה
האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
גרסאות סותרות לגבי סיבת התאונה. אתר ההתרסקות, היום/רויטרס

דין מוחמד קאסמי, תושב האזור, סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי כי הוא צפה בחדשות על מתקפת הטילים של ארצו על עיראק, בזמן ששמע "פיצוץ גדול". לדבריו, "כל הבתים רעדו. היה אש בכל מקום. בהתחלה חשבתי שהם (האמריקנים) תקפו כאן עם טילים והלכו למרתף. אחרי זמן מה, יצאתי וראיתי שמטוס התרסק שם. היו חלקי גופות בכל מקום".

כשנשאל על ידי כתבים בקייב אם ייתכן שהמטוס נפגע מטיל, אמר ראש ממשלת אוקראינה אלכסיי הונצ'רוק כי יש להיזהר מלהעלות השערות לא מבוססות עד לסיום החקירה. הוא גם הוסיף שאוקראינה אוסרת על חברות התעופה שלה לטוס לאיראן החל ממחר.

חברת "אוקראיניאן אירליינס" מסרה כי המטוס שהתרסק היה "מהטובים שבצי שלה", עם "צוות מצוין" וכי הוא נבדק לפני יומיים. עוד נאמר כי במטוס היו נוסעים מאיראן, מאוקראינה, מקנדה ומשבדיה. החברה הוסיפה כי הטייסים היו "מנוסים מאוד". זאת הייתה התאונה הראשונה של החברה.

מטוס בואינג 737 של חברת תעופה אוקראינית שהמריא מטהראן לקייב 
התרסק באזור נמל התעופה בעיר; 176 נוסעים ואנשי צוות נהרגו. אתר רשמי
ההבזק שנראה עם התרסקות המטוס, הלילה/אתר רשמי

המטוס היה בן שלוש שנים בלבד, ושני מנועיו מיוצרים על ידי CFM International, מיזם אמריקני-צרפתי משותף לג'נרל אלקטריק האמריקנית ולספרן הצרפתית. החברה אמרה גם כן כי מוקדם עוד לקבוע את סיבת התאונה, שלרוב נדרשים חודשים ארוכים כדי לגלותה.

המטוסים המודרניים מיוצרים בצורה שתאפשר להם להתמודד עם תקלות במנוע לאחר ההמראה ולטוס פרקי זמן ממושכים עם מנוע אחד בלבד. עם זאת, תקלות במנוע שאין עליהם שליטה יכולות לגרום לתקלות במערכות אחרות של המטוס.

מוקדם יותר הודיעה רשות התעופה האמריקנית הפדרלית כי היא "עוקבת מקרוב אחרי המתרחש במזרח התיכון כדי לאתר סיכונים פוטנציאליים לתעופה אזרחית. נמשיך בשיתוף הפעולה עם המועצה לביטחון לאומי וננקוט באמצעים הדרושים כדי להבטיח את ביטחונם של הנוסעים". היא אף הודיעה על הגבלת חירום במרחב האווירי של המפרץ הפרסי, בשל "פוטנציאל לטעות בזיהוי".

לא הגיע לגובה 8,000 רגל

בואינג כבר סובלת מצרות אחרות, כנאלצה לקרקע את מטוס הדגל שלה מדגם 737 MAX במרץ האחרון בשל שתי תאונות שבהן נהרגו 346 נוסעים. עם זאת, במטוס שהתרסק היום אין את המערכת שהייתה מעורבת בתאונות ההן. המראתו מנל התעופה על שם האימאם חומייני התעכבה כמעט בשעה. לפי האתר FlightRadar24, העוקב אחרי טיסות, המטוס פנה מערבה, אבל מעולם לא הגיע לגובה 8,000 רגל.

במסגרת החוק הבינלאומי, איראן אחראית להובלת החקירה, אך לאור העימות שלה מול ארצות הברית, ספק אם בואינג תסייע בחקירה.

לא אחת בעבר נקלעו מטוסים אזרחיים לקו האש, ושתי המדינות חוו זאת על בשרן בעצמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully