וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: 176 הרוגים בהתרסקות מטוס אוקראיני שהמריא מטהראן

מטוס בואינג 737 שהיה בדרכו לקייב התרסק זמן קצר לאחר ההמראה. איראן טוענת כי הייתה זו תקלה במנוע ומסרבת למסור את הקופסאות השחורות, בעוד שקייב חזרה בה מהצהרתה השוללת בוודאות קשר למתקפה על עיראק. בין הנספים: 82 איראנים ו-63 קנדים. "שמעתי פיצוץ אדיר"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

מטוס בואינג מדגם של חברת תעופה אוקראינית שהמריא הלילה (רביעי) מטהראן לקייב התרסק זמן קצר לאחר מכן בסמוך לנמל התעופה. כל 176 הנוסעים ואנשי הצוות נספו. טהראן טוענת כי הייתה זו תקלה טכנית במנוע, אך בקייב הבהירו כי הסיבה טרם ידועה. זאת אחרי שבשעות הלילה נשלל קשר לשיגורי הטילים של איראן לעבר עיראק הלילה.

על המטוס היו 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים,11 אוקראינים - בהם כל תשעת אנשי הצוות - עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. לא ידוע מדוע הייתה קבוצה כל כך גדולה של אזרחים קנדים על המטוס.

"תנחומיי הכנים לקרובי המשפחה ולחבריהם של כל הנוסעים וחברי הצוות", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בהצהרה רשמית שמסר. הוא הוסיף כי אוקראינה פועלת לחקר נסיבות התאונה. זלנסקי הורה על בדיקה מקיפה של כל המטוסים האזרחיים במדינה, "ללא קשר למסקנות שיתקבלו לגבי ההתרסקות באיראן".

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
החקירה עוד בחיתוליה. זירת ההתרסקות, היום/רויטרס

צוותי החירום באיראן איתרו את הקופסאות השחורות של המטוס, שהיה מדגם 737-800, הנחשב לאחד האמינים והבטוחים ביותר בעולם. גורם ברשות התעופה האיראנית, שצוטט בתקשורת המקומית, אמר כי הטייס לא הכריז על מצב חירום לפני ההתרסקות. בשלב זה, טהראן מסרבת למסור את הקופסאות השחורות לחברת בואינג האמריקנית, שיכולות לשפוך אור על נסיבות אסון התעופה.

"האש הייתה כל כך חזקה, עד כדי כך שלא יכולנו לבצע פעולות הצלה בכלל", אמר ראש שירותי החירום במדינה, פירחוסיין קוליבנד, לטלוויזיה האיראנית.

דין מוחמד קאסמי, תושב האזור, סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי כי הוא צפה בחדשות על מתקפת הטילים של ארצו על עיראק, בזמן ששמע "פיצוץ גדול". לדבריו, "כל הבתים רעדו. היה אש בכל מקום. בהתחלה חשבתי שהם (האמריקנים) תקפו כאן עם טילים והלכו למרתף. אחרי זמן מה, יצאתי וראיתי שמטוס התרסק שם. היו חלקי גופות בכל מקום".

שגרירות אוקראינה באיראן, שציטטה מידע ראשוני מהחקירה, אמרה בשעות הבוקר כי המטוס סבל מכשל במנוע וכי לא מדובר ב"טרור", אולם בשעות הצהריים היא נסוגה בה מהודעתה הראשונית ואמרה כי דבריה לא היו רשמיים. בהצהרתה השנייה, אמרה השגרירות כי סיבת ההתרסקות טרם ידועה.

כשנשאל על ידי כתבים בקייב אם ייתכן שהמטוס נפגע מטיל, אמר ראש ממשלת אוקראינה אלכסיי הונצ'רוק כי יש להיזהר מלהעלות השערות לא מבוססות עד לסיום החקירה. הוא גם הוסיף שאוקראינה אוסרת על חברות התעופה שלה לטוס לאיראן החל ממחר.

החברה האוקראינית מסרה כי המטוס שהתרסק היה "מהטובים שבצי שלה", עם "צוות מצוין" וכי הוא נבדק לפני יומיים. עוד נאמר כי במטוס היו נוסעים מאיראן, מאוקראינה, מקנדה ומשבדיה. החברה הוסיפה כי הטייסים היו "מנוסים מאוד". זאת הייתה התאונה הראשונה של החברה.

בזירה, נראו הריסות ומנוע עולה באש בשדה פתוח, שבו התפזרו גם חפציהם של הנוסעים, כולל בגדים, נעליים וחפצים אישיים אחרים. עובדי הסיוע, שחבשו מסכות, פינו את גופות הקורבנות.

שרידי מטוס אוקראיני שהתרסק בסמוך לטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. אתר רשמי
סיבת ההתרסקות לא ברורה. שרידי המטוס ליד שדה התעופה/אתר רשמי

המטוס היה בן שלוש שנים בלבד, ושני מנועיו מיוצרים על ידי CFM International, מיזם אמריקני-צרפתי משותף לג'נרל אלקטריק האמריקנית ולספרן הצרפתית. החברה אמרה גם כן כי מוקדם עוד לקבוע את סיבת התאונה, שלרוב נדרשים חודשים ארוכים כדי לגלותה.

המטוסים המודרניים מיוצרים בצורה שתאפשר להם להתמודד עם תקלות במנוע לאחר ההמראה ולטוס פרקי זמן ממושכים עם מנוע אחד בלבד. עם זאת, תקלות במנוע שאין עליהם שליטה יכולות לגרום לתקלות במערכות אחרות של המטוס.

מוקדם יותר הודיעה רשות התעופה האמריקנית הפדרלית כי היא "עוקבת מקרוב אחרי המתרחש במזרח התיכון כדי לאתר סיכונים פוטנציאליים לתעופה אזרחית. נמשיך בשיתוף הפעולה עם המועצה לביטחון לאומי וננקוט באמצעים הדרושים כדי להבטיח את ביטחונם של הנוסעים". היא אף הודיעה על הגבלת חירום במרחב האווירי של המפרץ הפרסי, בשל "פוטנציאל לטעות בזיהוי".

בנוסף לכך, שורת חברות תעופה בינלאומית הודיעו הלילה כי הן מפסיקות לטוס במרחב האווירי של איראן ושל עיראק בשל ההסלמה במצב.

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
כוחות באזור ההתרסקות, היום/רויטרס

בואינג כבר סובלת מצרות אחרות, כנאלצה לקרקע את מטוס הדגל שלה מדגם 737 MAX במרץ האחרון בשל שתי תאונות שבהן נהרגו 346 נוסעים. עם זאת, במטוס שהתרסק היום אין את המערכת שהייתה מעורבת בתאונות ההן. המראתו מנל התעופה על שם האימאם חומייני התעכבה כמעט בשעה. לפי האתר FlightRadar24, העוקב אחרי טיסות, המטוס פנה מערבה, אבל מעולם לא הגיע לגובה 8,000 רגל.

במסגרת החוק הבינלאומי, איראן אחראית להובלת החקירה, אך לאור העימות שלה מול ארצות הברית, ספק אם בואינג תסייע בחקירה.

(עדכון ראשון: 6:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully