וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: בשלב מסוים נרצה לסגת מעיראק, זה לא הזמן הנכון

7.1.2020 / 22:44

הנשיא האמריקני אמר שבשלב מסוים הוא ירצה לאפשר לעיראק לנהל את ענייניה, אולם נסיגת הכוחות האמריקניים משטחי המדינה תהיה "הדבר הגרוע ביותר" שיכול לקרות בנקודת הזמן הנוכחית. מוקדם יותר טען רה"מ עיראק שקיבל מכתב על "הנסיגה" האמריקנית, בניגוד לטענות הפנטגון

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית דולד טראמפ אמר הערב (שלישי) כי זו איננה נקודת הזמן הנכונה להסיג את כוחות צבא ארצות הברית מעיראק. "בסופו של דבר נרצה להיות מסוגלים לתת לעיראק לנהל את ענייניה, וזה חשוב מאוד. אז בשלב מסוים אנחנו נרצה לצאת. אבל זאת לא נקודת הזמן הנכונה", אמר טראמפ לכתבים בחדר הסגלגל, במהלך פגישתו עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס.

טראמפ הוסיף כי נסיגה של ארצות הברית תהיה "הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לעיראק", בנימוק שהדבר יעניק לאיראן השפעה רבה יותר על האזור. אולם, הוא הבהיר כי הוא מקווה שארצות הברית לא תישאר שם לפרק זמן בלתי מוגבל. דבריו מגיעים אחרי שראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי אמר כי הוא קיבל מצבא ארצות הברית את המכתב בנושא נסיגת הכוחות האמריקניים משטחי המדינה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך פגשיתו עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס בבית הלבן 7 בינואר 2019. רויטרס
"בשלב מסוים נרצה לצאת משם". טראמפ/רויטרס

לדברי ראש ממשלת עיראק, בבגדאד ביקשו הבהרות בנוגע למכתב, מאחר שהגרסה האנגלית והגרסה הערבית שלו איננה זהות. במכתב, שפורסם אתמול בסוכנות הידיעות רויטרס, נמסר כי הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית ללחימה במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הודיעה לממשלת עיראק כי כוחותיה נערכים לעזוב את המדינה. בתגובה, מפקד צבא ארצות הברית גנרל מארק מילי אישר את קיומו של המכתב, אך טען כי הוא נשלח בטעות.

לטענתו של מילי, המכתב הודלף והותיר רושם שגוי של נסיגה אמריקנית קרבה, למרות שמדובר בטיוטה לא חתומה שנוסחה ברישול כדי להדגיש את הגברת הכוננות לקראת התקדמות הכוחות. "נוסח ברשלנות, רומז על נסיגה. זה לא מה שמתרחש", אמר.

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי בהלוויה של גנרל בכיר, 23 באוקטובר 2019. רויטרס
ביקש הבהרות בנוגע למכתב. אל-מהדי/רויטרס

דבריו של ראש הממשלה העיראקי מגיעים למרות טענתו של שר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, כי למדינתו "אין תכנית לסגת מעיראק". האפשרות של נסיגת הכוחות עלתה בעקבות הצבעת הפרלמנט בבגדאד, בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ובכיר המיליציות השיעיות אבו מהדי אל-מוהנדס בתקיפה האמריקנית.

היום, אספר אמר בריאיון ל-CNN כי ארצות הברית צריכה לשמור על נוכחותה בעיראק כדי להילחם בדאעש. בנוסף לכך, אספר אמר כי סולימאני שהה בבגדאד כדי להיפגש עם מנהיג אחר ולתכנן יחד איתו מתקפה על מתקנים אמריקניים.

לדבריו, בוושינגטון רוצים בהפחתת המתיחות עם טהראן. "ארצות הברית לא רוצה מלחמה עם איראן - אבל היא מוכנה לסיים אחת", אמר אספר.

חיילים אמריקנים מתכוננים להמראה לתגבור במזרח התיכון, 4 בינואר 2020. AP
כוחות אמריקניים נערכים להמראה למזרח התיכון, אתמול/AP

הפרלמנט בבגדאד קרא השבוע לממשלה לפעול לסיום כל "הנוכחות הזרה" על אדמת עיראק ולהחזיק במונופול על כלי הנשק. לפי ההחלטה, שאינה מחייבת, על הממשלה להבטיח שכוחות זרים לא משתמשים בשטחה היבשתי, האווירי או הימי של המדינה, תהיה הסיבה אשר תהיה.

טראמפ איים להטיל על עיראק סנקציות קשות, "שהם מעולם לא ראו", בעקבות החלטת הפרלמנט. "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא אם בגדאד תשלם לנו על כך", אמר טראמפ מוקדם יותר השבוע.

בנוסף לדבריו בנוגע להסגת הכוחות, טראמפ אמר הערב כי הוא יציית לחוק הבינלאומי בכך שיימנע מתקיפת אתרי תרבות, אחרי שאיים ביום שבת כי הוא סימן 52 יעדים איראנים, בהם כמה שנחשבים חשובים מאוד לתרבותם. זאת, במקרה של תגובה על מתקפה אפשרית מצד איראן על יעדים אמריקניחם.

האיום לפגוע באתרי מורשת, המנוגד לאמנות הבינלאומיות, עורר דאגה ברחב העולם. אולם, היום הבהיר טראמפ כי בכונתו לכבד את החוק. "אני רוצה לציית לחוק, אבל תחשבו על כך, הם הורגים את האנשים שלנו. הם מפוצצים את האנשים שלנו ואז עלינו להיות מאוד עדינים עם המוסדות התרבותיים שלהם? אבל אני בסדר עם זה", אמר טראמפ. הוא הדגיש כי "אם איראן תעשה משהו שהם לא צריכים לעשות - הם יסבלו מהתוצאות ובעוצמה רבה מאוד".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך פגשיתו עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס בבית הלבן 7 בינואר 2019. רויטרס
בוושינגטון מכחישים את הנסיגה. הנשיא טראמפ/רויטרס

הכוחות האמריקניים בעיראק מונים מעט יותר מ-5,000 איש, חלק מכוח המשימה המשותף שהוקם ב-2014 עבור מבצע נחישות טבועה של הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות הברית להתמודדות עם דאעש - לאחר שכבש הארגון חלקים גדולים בסוריה ועיראק. המשימה העיקרית של כוח המשימה המשותף הוא ציודם והכשרתם של כוחות צבא עיראק.

מוקדם יותר היום, נאט"ו הודיעה כי היא מעבירה חלק מאנשיה מעיראק באופן זמני. זאת, בנוסף להודעתן של כמה מדינות - גרמניה, שהודיעה ש-30 מתוך 130 החיילים שלה יועברו למדינות שכנות, וקנדה, שהודיעה שתעביר את 500 חייליה לכווית באופן זמני מסיבת בטיחותיות. בניגוד אליהן, צרפת הודיעה כי אין לה כל כוונה להסיג את כוחותיה מהמדינה.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שוחח הערב עם נשיא איראן חסן רוחאני, והביע בפניו "דאגה עמוקה" מהאירועים האחרונים בעיראק ובאזור. בשיחתם, מקרון הפציר בטהראן להימנע מצעדים שיחמירו את המצב וקרא לה לשוב לקבל את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין.

(עדכון ראשון: 19:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully