וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה של ארה"ב: "אין לנו כוונה לסגת מעיראק"

7.1.2020 / 5:15

אספר הבהיר שהכוחות האמריקניים לא יעזבו את המדינה, לאחר שממכתב שהגיע לרויטרס עלה שהקואליציה בהובלת ארה"ב הודיעה שתסיג את כוחותיה. לפי הדיווח, במכתב שנשלח לממשל בבגדאד נכתב שהצעד נעשה מתוך כבוד לריבונות עיראק. מפקד צבא ארה"ב: מדובר בטיוטה שנוסחה באופן שגוי

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר הבהיר אמש (שני) כי למדינתו "אין תכנית לסגת מעיראק". זאת לאחר שמוקדם יותר במכתב שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס נמסר כי הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית ללחימה במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הודיעה אמש לממשלת עיראק כי כוחותיה נערכים לעזוב את המדינה. זאת בעקבות הצבעת הפרלמנט בבגדאד בעד הוצאת הכוחות האמריקניים מהמדינה.

לדברי אספר, "כלל לא התקבלה החלטתה לעזוב את עיראק, אין תכנית כזאת על הפרק. אני לא מכיר את מקור המכתב... אנחנו מנסים לברר מהיכן הוא הגיע ומה הוא. אולם לא התקבלה החלטה לעזוב את עיראק. נקודה". הוא הדגיש כי ארצות הברית נותרה מחויבת להיאבק בדאעש בעיראק לצד בעלות בריתה של וושינגטון.

לפי המכתב, הצעד נעשה מתוך כבוד לריבונות העיראקית. לדברי הקואליציה, היא תפרוס מחדש את כוחותיה במיקום אחר בימים ובשבועות הקרובים.

מפקד צבא ארצות הברית גנרל מארק מילי אישר את קיומו של המכתב, אך אמר כי הוא נשלח בטעות. לטענתו, המכתב הודלף והותיר רושם שגוי של נסיגה אמריקנית קרבה, למרות שמדובר בטיוטה לא חתומה שנוסחה ברישול כדי להדגיש את הגברת הכוננות לקראת התקדמות הכוחות. "נוסח ברשלנות, רומז על נסיגה. זה לא מה שמתרחש", אמר מילי.

חיילים אמריקנים מתכוננים להמראה לתגבור במזרח התיכון, 4 בינואר 2020. AP
שר ההגנה הכחיש. כוחות אמריקניים נערכים ליציאה למזרח התיכון/AP

"אדוני, להגנת ריבונות הרפובליקה של עיראק, וכמו שהתבקשנו על ידי הפרלמנט העיראקי וראש הממשלה, כוח המשימה המשותף המשולב יציב מחדש את כוחותיו במהלך הימים והשבועות הקרובים לקראת התקדמות", כתב מפקד הכוח גנרל וויליאם סילי לראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי.

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר, 20 בדצמבר 2019. רויטרס
לא מודע למקור המכתב. אספר/רויטרס

בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ובכיר המיליציות השיעיות אבו מהדי אל-מוהנדס בתקיפה אמריקנית, הפרלמנט בבגדאד קרא השבוע לממשלה לפעול לסיום כל "הנוכחות הזרה" על אדמת עיראק ולהחזיק במונופול על כלי הנשק. לפי ההחלטה, שאינה מחייבת, על הממשלה להבטיח שכוחות זרים לא משתמשים בשטחה היבשתי, האווירי או הימי של המדינה, תהיה הסיבה שאשר תהיה.

לאחר ההחלטה, ראש ממשלת עיראק נועד אתמול עם שגריר ארצות הברית בבגדאד מת'יו טולר. אל-מהדי אמר כי על שתי המדינות לפעול בשיתוף פעולה כדי ליישם את ההחלטה. "ראש הממשלה הדגיש את מסוכנות המצב כרגע ואת השלכותיו האפשריות, והבהיר כי עיראק עושה כל שביכולתה כדי למנוע הידרדרות למלחמה", נמסר בהודעה מטעמו.

ראש ממשלת עיראק, עבד אל- מהדי, נפגש עם שגריר ארה"ב בעיראק , 6 בינואר 2020. רויטרס
סיכמו כי על שתי המדינות לפעול בשיתוף פעולה. אל-מהדי וטולר, אתמול/רויטרס

בתגובה להחלטת הפרלמנט, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה להטיל סנקציות קשות על עיראק. "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא אם בגדאד תשלם לנו על כך", אמר טראמפ, והוסיף: "נטיל עליהם סנקציות כאלה שהם מעולם לא ראו".

טרם איומיו של טראמפ, על פי דיווחים, רקטות שוגרו לעבר מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד. על פי אותם דיווחים, שלוש רקטות נפלו ב"אזור הירוק" בעיר הבירה, ללא נפגעים. גם ערב קודם לכן נפלו רקטות סמוך ליעדים אמריקניים באזור, אך לא היו נפגעים.

הכוחות האמריקנים בעיראק מונים מעט יותר מ-5,000 איש, חלק מכוח המשימה המשותף שהוקם ב-2014 עבור מבצע נחישות טבועה של הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות הברית להתמודדות עם דאעש - לאחר שכבש הארגון חלקים גדולים בסוריה ועיראק. המשימה העיקרית של כוח המשימה המשותף הוא ציודם והכשרתם של כוחות צבא עיראק.


(עדכון ראשון: 22:15, 6/1)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully