וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפים בהלווית סולימאני: "טראמפ משוגע, לארה"ב מחכה יום שחור"

טקס ההלווייה מהווה תחנה אחרונה לקראת קבורתו של מפקד כוח קודס שחוסל בידי האמריקנים. בתו של סולימאני, זינב: "משפחות החיילים האמריקנים במזה"ת יעבירו את ימיהן בהמתנה למות ילדיהן". יורשו של סולימאני, אסמאעיל קאני, הבטיח לנקום את מותו

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מאות אלפי בני אדם משתתפים הבוקר (שני) בטקס הלווייתו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה שחוסל בסוף השבוע בידי ארצות הברית בעיראק. הטקס מהווה תחנה אחרונה לקראת קבורתו של סולימאני, שגופתו הועברו בימים האחרונים מעיראק לאיראן. המנהיג העליון עלי חמינאי הוביל את התפילות, תוך שהוא מזיל דמעה, כשלצדו בכירי המשטר, בהם הנשיא חסן רוחאני ובכירי משמרות המהפכה.

"ציר ההתנגדות מסוגל להפיל את מזימות האויב", אמרה בטקס זינב סולימאני, אחת מבנותיו של מפקד כוח קודס. היא ציינה כי "המיליונים" שיצאו לרחובות איראן ועיראק הם "מסר ברור לאמריקה" והוסיפה כי "משפחות החיילים האמריקנים במזה"ת יעבירו את ימיהן בהמתנה למות ילדיהן". לדבריה, לארצות הברית מצפה "יום שחור". "טראמפ המשוגע, אל תחשוב שהכול נגמר עם מות הקודשים של אבי".

אסמאעיל קאני, יורשו של סולימאני שמונה לתפקיד על ידי מנהיגה העליון של איראן עלי חמנאי זמן קצר לאחר החיסול, הבטיח לנקום את מותו. קאני, שהיה סגנו במשך שנים של סולימאני, אמר בריאיון טלוויזיוני שפורסם היום כי "הפיצוי היחיד עבורנו יהיה סילוקה של אמריקה מהאזור".

טקס הלוויית קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. AFP, GettyImages
מאות אלפים גודשים את הכיכר המרכזית בטהראן, היום/GettyImages, AFP

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, אף הוא הגיע לטהראן על מנת להשתתף בטקס ההלוויה.

"באנו מפלסטין כדי לנחם את חמינאי והרפובליקה האסלאמית על מות הקדושים של סולימאני", אמר הנייה. "רוח הפשעים האמריקניים היא זו שנותנת כיסוי לפשעים הישראלים בפלסטין ומחוצה לה. ההתנגדות בפלסטין לתוכנית הציונית-אמריקנית לא תיחלש ותימשך, החיסולים רק מוסיפים לנו כוח למען שחרור ירושלים. השהיד המפקד סולימאני הקדיש את חייו לתמיכה בהתנגדות והוא שהיד ירושלים. ההתנגדות שניצחה בלבנון ועזה תנצח את התכנית הציונית".

עוד בוואלה!

רבים באיראן זועמים על חיסול סולימאני, אך חוששים ממלחמה עם ארה"ב

לכתבה המלאה
המנהיג העליון עלי חמינאי, הנשיא חסן רוחאני ובכירי המשטר בהלווית קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. AFP, אתר רשמי
חמינאי ובכירי המשטר מול ארונו של סולימאני, היום/אתר רשמי, AFP

רבים באיראן, גם אלו שאינם תומכים במשטר האסלאמי, ראו בסולימאני גיבור בזכות מעשיו בשדה הקרב במלחמה מול עיראק בשנות ה-80 ובמאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) באמצע העשור הקודם. באותה נשימה, רבים חוששים מפני עימות עם ארצות הברית, שיוסיף עוד יותר על הקשיים הכלכליים שלהם. רק בנובמבר חוותה איראן גל מחאה חסר תקדים בשל העלאת מחירי הדלק, שדוכא ביד ברזל בידי המשטר, במחיר של מאות הרוגים.

המנהיג העליון באיראן, עלי חמינאי  ממרר בבכי במהלך הלוויתו של קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. אתר רשמי
חמינאי/אתר רשמי

הארונות של סולימאני ושל מנהיג המיליציות בעיראק אבו מהדי אל-מוהנדס, שנהרג גם כן בתקיפה בבגדאד ביום שישי, הועברו דרך האבלים במרכז טהראן. רבים מהם קראו "מוות לאמריקה". היקף המשתתפים בטהראן הזכיר את זה שנכח בהלווייתו של מייסד הרפובליקה האסלאמית, רוחאללה חומייני, ב-1989. סולימאני נחשב לאדם החזק ביותר באיראן פרט לחמינאי, שלו הוא היה כפוף ישירות.

עם זאת, אפילו חומייני לא זכה לטקס בכמה ערים שונות, כפי סולימאני. אתמול ליוו את ארונו מאות אלפי אנשים בערים אהוואז ומשהד. אחרי טהראן, ארונו יועבר לעיר הקדושה קום ומחר הוא ייטמן בעיר הולדתו, כרמאן.

הלוויתו של קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. רויטרס
כמו בהלוויית חומייני. ההמונים בטהראן, היום/רויטרס

איראן מבטיחה לנקום בארצות הברית על החיסול, מה שהוביל את הנשיא דונלד טראמפ לאיים בתגובה חריפה עוד יותר, כולל פגיעה באתרי מורשת איראניים. הלילה הוא חזר על האיום הזה, חרף טענות מבקריו כי מדובר בפשע מלחמה.

החיסול האמריקני, המהלך הדרמטי ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון מאז הפלישה לעיראק ב-2003, הביאה לשיא את המתיחות בין שתי האויבות הוותיקות, שעולה בהדרגה מאז פרש נשיא ארצות הברית מהסכם הגרעין ב-2018. עד השבוע שעבר, הוא נמנע מלהגיב צבאית נגד שורת פרובוקציות שיוחסו לאיראן מאז חודש מאי, בהן פיצוץ מכליות נפט במפרץ הפרסי, הפלת מל"ט אמריקני ותקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית.

בעולם מנסים להרגיע את הרוחות מחשש לעימות כולל. שגריר נאט"ו ייפגשו היום במטה הברית בבריסל כדי לדון במצב, והקרמלין מסר כי הנשיא ולדימיר פוטין ייפגש ביום שבת במוסקבה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל על רקע האירועים האחרונים במזרח התיכון.

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה במהלך ההספד בהלוויתו של קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. אתר רשמי
"שהיד ירושלים". הנייה בטקס ההלוויה של סולימאני, היום/אתר רשמי

טראמפ אמר כי סולימאני תכנן מתקפות נגד כוחות צבא ודיפלומטים אמריקנים בטווח הזמן המידי, אך מבקריו הדמוקרטים, בהם המועמדים בפריימריז ליצוג המפלגה בבחירות בנובמבר, טוענים כי הייתה זו פעולה פזיזה שעלולה להוביל למלחמה. חלק מציינים כי החיסול נועד להסיט את העניין מהליך ההדחה נגד הנשיא במסגרת פרשת אוקראינה-גייט, שטרם ידוע מתי יגיע לפתחו של הסנאט. כמה גורמים אמריקניים הטילו ספק בהצדקה לחיסול סולימאני, ואמרו כי המידע על כך שהוא עומד להוציא לפועל תכנית נרחבת היה לא ודאי. 

הסכם הגרעין על סף קריסה

בשתי התפתחויות נוספות ביממה האחרונה, הודיעה איראן כי היא אינה מחויבת עוד לכל מגבלה שהיא על העשרת האורניום, על גודל מאגר האורניום המועשר שלה ועל פעילויות המחקר שלה, בהמשך לצמצום מחויבויותיה להסכם הגרעין. בנוסף לכך, הפרלמנט בעיראק הצביע בעד הוצאות הכוחות הזרים מהמדינה - מטרה ארוכת שנים של טהראן.

בתגובה, קראו מנהיגי גרמניה, צרפת ובריטניה - החתומות על הסכם הגרעין יחד עם רוסיה וסין, ומנסות להצילו באופן נואש - לאיראן לחדול מכל הצעדים שהיא נקטה בחודשים האחרונים שאינם עולים בקנה אחד עם ההסכם. ההסכם, שנחתם ב-2015, נועד למנוע מטהראן לפתח נשק גרעיני, דבר שהיא ממשיכה להכחיש שיש בכוונתה לעשות. טראמפ פרש מההסכם בטענה שהוא מקל מדי עם איראן, משום שהוא לא כולל את תכנית הטילים ואת פעילויותיה במזרח התיכון. הוא מצהיר שוב ושוב שהוא אינו רוצה במלחמה, אך חיסול סולימאני מקרב את שתי האויבות הוותיקות לסכסוך שצפוי להיות הרסני.

הלוויית קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. AP
גם מתנגדי המשטר חלקו לו כבוד. הלוויית סולימאני בטהראן, היום/AP

איראן לא פירטה כיצד היא תתקדם בתכנית הגרעין שלה. היא כבר הפרה חלק מהמגבלות שהוטלו עליה, בתגובה לסנקציות האמריקניות, כמו הגדלת יצור האורניום, העלאת שיעור העשרה ל-5% וחידוש הפעילות במתקן התת-קרקעי בפורדו.

על אף שרמת העשרת האורניום הדרושה לפיתוח נשק גרעיני היא 90%, כל עליה מצמצת את "זמן הפריצה" לפצצה, שנה לפי הערכות הנוכחיות, אם איראן אכן תחליט לפנות לדרך זו. ארצות הברית, וישראל, הבהירו לא אחת שהן לא יאפשרו למשטר להשיג נשק גרעיני.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), המפקחת על ישום ההסכם מטעם האו"ם, טרם הגיבה להודעה האחרונה של איראן. עם זאת, בטהראן אמרו כי שיתוף הפעולה עם הפקחים "יימשך כמו שהיה קודם לכן".

טראמפ מאיים גם על עיראק

החיסול על אדמת עיראק, שנמצאת בעיצומו של משבר פוליטי חריף בשל הפגנות עממיות נגד השחיתות השלטונית וההשפעה האיראנית, איחדו את בכירי הפוליטיקאים השיעיים נגד הנוכחות האמריקנית במדינה. בין אלו נמצאים גם כאלו המתנגדים להשפעה האיראנית.

אתמול הצביע הפרלמנט בבגדאד בעד הוצאת הכוחות האמריקניים מהמדינה. ההחלטה קוראת לממשלה לפעול לסיום כל "הנוכחות הזרה" על אדמת עיראק ולהחזיק במונופול על כלי הנשק. ההחלטה, שאינה מחייבת, קוראת לממשלה להבטיח שכוחות זרים לא משתמשים בשטחה היבשתי, האווירי או הימי של המדינה, תהיה הסיבה שאשר תהיה.

היא גובתה על ידי ראש הממשלה המתפטר עאדיל עבד אל-מהדי, ובעיקר על ידי מחוקקים שיעים. חברי פרלמנט מהמיעוטים הסוניים והכורדים החרימו את הדיון. הם חוששים שנסיגה אמריקנית תאפשר לדאעש להרים את ראשו, ולמיליציות השיעיות להגדיל את השפעתן.

טראמפ איים הלילה להטיל סנקציות קשות על עיראק בתגובה. "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא אם בגדאד תשלם לנו על כך", אמר. הנשיא הוסיף: "נטיל עליהם סנקציות כאלה שהם מעולם לא ראו".

(עדכון ראשון: 8:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully