וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לתגובה על חיסול סולימאני: ארה"ב פרסמה אזהרה לאזרחיה בישראל

סוכנויות הידיעות וטל שלו

6.1.2020 / 20:54

ברקע המתיחות, שגרירות ארה"ב פנתה לאמריקנים לנקוט משנה זהירות. במקביל, ראש ממשלת עיראק נפגש עם שגריר ארה"ב בבגדאד לאחר הצבעת הפרלמנט. רוחאני לטראמפ: "לעולם אל תאיים על האומה האיראנית". מזכ"ל האו"ם: "המתח מוביל יותר מדינות לקבל החלטות בלתי צפויות"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ארצות הברית פרסמה הערב (שני) אזהרה לאזרחיה השוהים בישראל בעקבות חשש לתגובה על חיסולו של מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ו"מתיחות מוגברת במזרח התיכון". ההודעה מתייחסת באופן ספציפי לירי טילים ללא אזהרה, וכוללת הנחיות התגוננות בעת השמעת התרעת צבע אדום והתנהלות במרחבים מוגנים.

"כאמצעי זהירות, השגרירות מעודדת בתוקף את אזרחי ארצות הברית להישאר ערניים ולנקוט צעדים מתאימים להגברת המודעות הביטחונית שלהם, שכן אירועי ביטחון, כולל ירי טילים, מתרחשים לעתים קרובות ללא אזהרה", לשון ההודעה.

עוד נמסר בהודעה כי עובדי הממשל האמריקני המוצבים בישראל ומשפחותיהם מנועים מלהגיע לאזורים שעשויים להיפגע מטילים. כלל האזרחים מתבקשים לשמור על פרופיל נמוך, לשמור על ערנות במקומות הומי אדם ולעקוב אחר כלי התקשורת.

שגרירות ארצות הברית בתל אביב. 6 בדצמבר 2017. רויטרס
אזהרת מסע. שגרירות ארה"ב בתל אביב/רויטרס

החיסול של סולימאני, המהלך הדרמטי ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון מאז הפלישה לעיראק ב-2003, העלה חשש ברחבי העולם מפני סכסוך חדש באזור לאור הבטחותיהם של בכירי המשטר באיראן לנקמה.

מאות אלפי בני אדם משתתפים היום בטקס הלווייתו של סולימאני - התחנה אחרונה לקראת קבורתו. המנהיג העליון עלי חמינאי הוביל את התפילות, תוך שהוא מזיל דמעה, כשלצדו בכירי המשטר, בהם הנשיא חסן רוחאני ובכירי משמרות המהפכה. אסמאעיל קאני, יורשו של סולימאני שמונה לתפקיד על ידי חמינאי זמן קצר לאחר החיסול, הבטיח לנקום את מותו. קאני, שהיה סגנו במשך שנים של סולימאני, אמר בריאיון טלוויזיוני שפורסם היום כי "הפיצוי היחיד עבורנו יהיה סילוקה של אמריקה מהאזור".

נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר היום כי לאף אחד אסור לאיים על מדינתו. בתגובה לאיומו של טראמפ כי וושינגטון סימנה 52 מטרות איראניות, ולא תהסס לפגוע בהן, רוחאני צייץ כי "אלה שמזכירים את המספר 52 צריכים גם לזכור את המספר 290". הנשיא רמז לטיסת איראן אייר ב-1988 שהופלה בשוגג על ידי הצי האמריקני והובילה למותם של 290 נוסעים. "לעולם אל תאיימו על האומה האיראנית".

עוד בוואלה!

איראן ומשפט הדחה: החופשה הסתיימה, וטראמפ חוזר לצרות בוושינגטון

לכתבה המלאה
הלוויתו של קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. רויטרס
החיסול העלה חשש מפני סכסוך חדש. באזור. הלווייתו של סולימאני בטהראן, היום/רויטרס

יממה לאחר הצבעת הפרלמנט העיראקי בעד הוצאת הכוחות האמריקניים מהמדינה, ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי נועד היום עם שגריר ארצות הברית בבגדאד מת'יו טולר. אל-מהדי אמר כי על שתי המדינות לפעול בשיתוף פעולה כדי ליישם את ההחלטה. "ראש הממשלה הדגיש את מסוכנות המצב כרגע ואת השלכותיו האפשריות, והבהיר כי עיראק עושה כל שביכולתה כדי למנוע הידרדרות למלחמה", נמסר בהודעה מטעמו.

ראש ממשלת עיראק, עבד אל- מהדי, נפגש עם שגריר ארה"ב בעיראק , 6 בינואר 2020. רויטרס
שוחחו על יישום החלטת הפרלמנט העיראקי. אל-מהדי וטולר, היום/רויטרס
מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, לאחר פגישה של בנושא המצב הביטחוני במזרח התיכון, בבריסל, 6 בינואר 2020. רויטרס
"עימות חדש אינו אינטרס של אף אחד". סטולטנברג, היום/רויטרס

במקביל, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר הערב כי "המתיחות הגיאו-פוליטית הגיעה לשיאה מאז תחילת המאה" וקרא למנהיגי העולם לבלום את ההסלמה, לשמור על איפוק ולפתוח בדיאלוג. מבלי לנקוב בשמה של אף מדינה, גוטרש אמר כי "קלחת המתחים הזאת מובילה יותר ויותר מדינות לקבל החלטות בלתי צפויות עם השלכות בלתי צפויות וסיכון גבוה לשיקולים מוטעים".

מוקדם יותר היום, מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי כל חברות ברית ההגנה הצפון-אטלנטית מגבות את פעולותיה של ארצות הברית במזרח התיכון. חברות נאט"ו התכנסו היום לישיבה מיוחדת בבריסל לאחר החיסול ודנו במצב באיראן ובעיראק. סטולטנברג הצטרף לדבריהם של מנהיגי אירופים וקרא לצמצם את המתיחות. "כולנו מאוחדים בגינוי תמיכתה של איראן בכמה ארגוני טרור", הדגיש המזכ"ל. "עימות חדש אינו אינטרס של אף אחד, לכן איראן חייבת להימנע מכל אלימות ופרובוקציות נוספות".

הסכם גרעין חדש?

אמש הודיעה איראן כי לא תעשיר אורניום ולא תציית יותר למגבלות הסכם הגרעין שנחתם עם שש המעצמות ב-2015. יחד עם זאת, טהראן הבהירה כי תוסיף לשתף פעולה עם הפיקוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) וכן כי היא פתוחה למשא ומתן עם שותפים אירופיות, שעד כה היו מנועות מלסייע לרפובליקה האסלאמית לייצא נפט גולמי בשל הסנקציות האמריקניות.

יועצתו הבכירה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, קליאן קונווי, אמרה כי הנשיא בטוח שיוכל להמשיך במשא ומתן על הסכם הגרעין עם טהראן. קונווי הבהירה כי טראמפ פתוח לאפשרות של הסכם גרעין חדש, "אם איראן תתחיל להתנהג כמו מדינה נורמלית". הנשיא עצמו צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "לאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני".

ברחבי העולם ממשיכים לפעול כדי לנסות להרגיע את הרוחות במזרח התיכון. שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו אמר כי אנקרה פועלת על מנת למנוע את ההסלמה ונמצאת בקשר עם וושינגטון וטהראן. לדברי השר, "נמשיך לעבוד עם מדינות אחרות כדי לפתור את הבעיה הזאת או להרגיע את המתיחות בימים הקרובים".

שר החוץ של ערב הסעודית, הנסיך פייסל בין פרהאן א-סעוד, אמר כי "אנחנו ממשיכים לפקח שהמצב באזור לא יסלים עוד יותר. זה לבטח רגע מסוכן מאוד ועלינו להיות מודעים לסיכונים ולסכנות לא רק לאזור, אלא לביטחון העולם הרחב". עוד הוסיף כי "אנחנו מקווים שכל הצדדים ינקטו בצעדים הנחוצים כדי למנוע כל הסלמה או פרובוקציה נוספת".

שר החוץ של ערב הסעודית, הנסיך פייסל בין פרהאן א-סעוד, 6 בינואר 2020. רויטרס
ממשיכים לפקח על המצב. הנסיך פייסל בין פרהאן א-סעוד/רויטרס

ברקע המתיחות, מזכ"לית אונסק"ו אודרה אזולאי הדגישה כי וושינגטון וטהראן מחויבות לשמר את אתרי המורשת העולמיים. זאת, בעקבות איומו של טראמפ לפגוע במורשתה התרבותית של איראן. לדברי המזכ"לית, שתי המדינות חתמו על אמנה בשנת 1972 לפיה נאסר עליהן "לעשות שימוש בכל אמצעי שעלול להוביל לנזק ישיר או עקיף על התרבות והמורשת" של מדינות אחרות.


(עדכון ראשון: 18:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully