וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן ומשפט הדחה: החופשה הסתיימה, וטראמפ חוזר לצרות בוושינגטון

6.1.2020 / 15:57

כשיצא נשיא ארה"ב לאחוזתו מאר א-לאגו לפני 17 יום, הוא היה טרוד בעיקר בהליך ההדחה בקונגרס. בין משחק גולף לשיחות עם מחוקקים רפובליקנים, הסלים המצב מול טהראן וסולימאני חוסל. לפני המשפט בסנאט, הדמוקרטים תוהים: "מדוע עכשיו?"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

חופשתו בת 17 הימים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במתחם הנופש שלו בפלורידה תסתיים היום (שני), והוא ישוב לבית הלבן כשהוא ניצב בפני אתגר כפול: השלכות החיסול של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ומשפט ההדחה שלו בסנאט.

הסיטואציה - כאוס פוטנציאלי במזרח התיכון מצד אחד, ואירוע פוליטי שקרה פעמיים בעבר בלבד בהיסטוריה האמריקנית מצד שני - תעצב חודש מכריע בנשיאותו של טראמפ, לקראת הבחירות בנובמבר הקרוב.

עוד לפני שמטוס האייר פורס 1 שב הלילה לוושינגטון המפולגת, טראמפ מתמודד עם שאלות הולכות וגוברות מצד הדמוקרטים. הם חוששים שההחלטה הדרמטית שלו מסכנת את חייהם של אמריקנים באזור, ומטרתה להסיט את תשומת הלב מהמשבר הפוליטי שלו.

"בשבוע הבא, נשיא ארצות הברית עשוי לעמוד בפני משפט הדחה בסנאט. אנחנו יודעים שהוא מוטרד מאוד מזה, ואני חושבת שאנשים שואלים באופן הגיוני, 'למה עכשיו?", שאלה הסנאטורית אליזבת וורן, אחד המועמדות המובילות בפריימריז הדמוקרטיים, על תזמון ההתנקשות בריאיון לרשת CNN. הסנאטורית ממסצ'וסטס הוסיפה: "מדוע הוא בחר עכשיו במהלך המאוד הסלמתי והמאוד מסוכן הזה, שמקרב אותנו למלחמה?".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בעת נחיתתו במרילנד, ארה"ב 5 בינואר 2019. רויטרס
המשיך לאיים על איראן עם ירידתו מהמטוס. טראמפ, הלילה/רויטרס

עם שובו של טראמפ, מאות אלפים מלווים את ארונו של סולימאני ברחבי איראן, אחרי שהפרלמנט של עיראק הצביע אתמול בעד הוצאות הכוחות האמריקניים במדינה. הלילה איים הנשיא בסנקציות כואבות על בגדאד, אם זו תוביל לסילוק 5,000 החיילים האמריקנים המוצבים בשטח עיראק.

שר החוץ מייק פומפאו, שהופיע אתמול ברשתות המרכזיות בארצות הברית, אמר כי סולימאני היה איום מיידי. חיסולו בבגדאד היה חלק מאסטרטגיית הרתעה "לשכנוע המשטר האיראני להתנהג כמו מדינה נורמלית".

כשטראמפ רק יצא ב-20 בדצמבר לחופשתו במאר א-לאגו, פאלם ביץ', המתיחות המתמשכת עם איראן לא הייתה אז על סדר היום. היה זה רק יומיים אחרי שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתו בשל הלחץ שהפעיל לכאורה על אוקראינה לחקור את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, יריב אפשרי שלו בבחירות.

במהלך חופשתו, הוא שיחק גולף כמעט בכל יום ומיעט להופיע בפני הציבור. עם זאת, מאחורי הקלעים הוא קיים סדרת פגישות ושיחות טלפון לקראת מה שעמד להתרחש.

עוד בוואלה!

התדהמה בפנטגון והרמזים של טראמפ: מאחורי הקלעים של חיסול סולימאני

לכתבה המלאה
מוכניות חולפות על פני שילוט בדמותו של קאסם סולימאני בביירות, לבנון 5 בינואר 2019. רויטרס
הדמוקרטים חוששים ממלחמה. כרזתו של סולימאני בביירות/רויטרס

טראמפ שוחח עם כמה מבעלי בריתו המרכזיים בסנאט, כולל לידנזי גרהאם, על המשפט המתקרב. על אף שלא ברור כיצד הוא יתנהל, התוצאה די ודאית - הסנאט הנשלט על ידי הרפובליקנים יזכה את הנשיא ולא ידיחו מהבית הלבן.

עם זאת, יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית, דחתה את העברת סעיף האישום לסנאט, צעד הכרחי להתחלת המשפט. זאת משום שהיא דורשת ערבויות מצד מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, לכך שההליך יהיה הוגן. מקונל, שדחה את בקשתה, החל במשא ומתן עם מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, לגבי כללי המשפט, כולל אם ניתן יהיה לקרוא לעדים למסור עדות.

הנשיא רוצה לזמן עדים כדי שיהיה זה משפט ראווה - כולל את בנו של ביידן ואת איש המודיעין שדיווח על השיחה שלו עם נשיא אוקראינה - בתקווה שיצליח לשכנע את הציבור האמריקני בחפותו. עם זאת, גרהאם ואחרים דוחקים בו לתת לסנאט לנהל את הנושא במהירות האפשרית.

ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, לאחר ההצבעה בעד הדחת טראמפ, 19 בדצמבר 2019. רויטרס
דוחה את העברת סעיפי האישום לסנאט. פלוסי/רויטרס

טראמפ זועם על כך שההדחה תהיה כתם קבוע על המורשת שלו, אולם הוא הקשיב ליועציו שסבורים כי יש במשפט הזדמנות פוליטית לאור סקרים המראים על תמיכה זעומה בהדחתו בקרב מצביעים עצמאיים בשלוש מדינות מפתח. הנשיא גם שוקל לקיים עצרות תמיכה אחרי הזיכוי הצפוי בסנאט.

ואולם, גם בזמן הפגישות שלו במועדון בפלורידה ולקראת תחילת הקמפיין לבחירתו מחדש, שייכנס לשלב חדש בחודש הבא עם תחילת הפריימריז באייווה, המשבר מול איראן החריף.

שני משברים במקביל

המתיחות עם איראן החריפה אחרי שאזרח אמריקני העובד עם צבא ארצות הברית נהרג במתקפה על בסיס בעיראק. אחרי ימים של התלבטויות עם אנשיו ויועציו, טראמפ בחר בתגובה הדרמטית ביותר - תקיפת המל"ט שהרגה את סולימאני. למרות הבטחותיה של טהראן לנקום, טראמפ המשיך ברטוריקה המאיימת שלו, כולל פגיעה באתרי תרבות באיראן, מה שלטענת מתנגדיו יהווה פשע מלחמה.

חרף שני המשברים האופפים את הבית הלבן, הדמוקרטים אמרו כי המשבר עם איראן לא ימנע מהם להמשיך לקדם את הדחתו של הנשיא.

"אני חושב שהמערכת שלנו מספיק חזקה כדי שנוכל לטפל בשניהם", אמר הסנאטור כריס ואן הולן הדמוקרטי לרשת פוקס ניוז. "אני מאוד דואג ממה שהנשיא עושה כרגע כדי להסלים את המתיחות ואת הסבירות למלחמה עם איראן, אבל ארצנו תצטרך להתמודד עם שני הנושאים הללו במקביל".

(עדכון ראשון: 12:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully