וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התדהמה בפנטגון והרמזים של טראמפ: מאחורי הקלעים של חיסול סולימאני

גורמים שונים תיארו כי האופציה להתנקשות במפקד כוח קודס הייתה רק הקיצונית בשורה של אפשרויות שהוצגו לנשיא, אך זה בחר בה בכל זאת. אחרי היסוס, הזעם על ההסתערות על השגרירות הוביל אותו לאשר את המהלך הדרמטי. "משהו גדול יקרה", הבטיח לאורחיו מבית הנופש שלו בפלורידה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גורמים בממשל הופתעו מהחלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לאשר את חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני - כך דיווחו כלי תקשורת בארצות הברית, שתיארו את השיחות שהתנהלו מאחורי הקלעים על המהלך הדרמטי, המשמעותי ביותר של וושינגטון באזור מאז הפלישה לעיראק ב-2003. לפי הדיווחים, הפגיעה בסולימאני הייתה רק אחת מכמה אופציות שהוצגו לטראמפ, השוהה באחזותו במאר א-לאגו שבפלורידה, כתגובה לתקריות האחרונות בעיראק.

טראמפ עודכן כי מפקד כוח קודס, האחראי על פעילות משמרות המהפכה מחוץ לגבולות איראן, אחראי להרג האזרח האמריקני במתקפת רקטות על בסיס בצפון עיראק ועל ההסתערות על השגרירות בבגדאד. כמו כן, בממשל טוענים כי סולימאני תכנן מתקפות נוספות נגד מטרות אמריקניות באזור. עם זאת, גורמים שונים אמרו כי יש מחלוקת לגבי חומרת האיום שנשקפו ממנו וכי בפנטגון הציגו את האופציה הזו כדי שהנשיא יבחר באפשרויות קיצוניות פחות, כמו תקיפת כלי שיט או מתקנים איראניים.

בימים שקדמו לחיסול בבגדאד נועד טראמפ עם בכירי ממשלו, בהם שר החוץ מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן. הנשיא שוהה במועדון הפרטי שלו בשבועיים האחרונים, הרחק מעין המצלמות, לקראת משפט ההדחה שלו בסנאט במסגרת פרשת אוקראינה-גייט.

עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
איראן מבטיחה נקמה. הלוויית סולימאני בבגדאד, אתמול/רויטרס

בעיתון לוס אנג'לס טיימס דווח כי פומפאו, שר ההגנה מארק אספר והרמטכ"ל מארק מילי טסו לפלורידה כדי לתדרך את הנשיא. גורם בכיר, המעורה בדיונים ושדיבר בעילום שם, אמר לעיתון כי טראמפ בחר באפשרות לחיסול סולימאני בהשפעת הגורמים הנציים בממשל, פומפאו וסגן הנשיא מייק פנס. גורמים בממשל אמרו לניו יורק טיימס כי טראמפ זעם על הרג האזרח האמריקני ועל המראות של הסתערות תומכי המיליציות על השגרירות בבגדאד. אלו יוחסו לסולימאני.

גורם אמריקני אמר בעילום שם לניו יורק טיימס כי יועציו של טראמפ חששו יותר ויותר כי המשך הצהרותיו שהוא אינו רוצה מלחמה עם איראן משמעותן שטהראן לא מפחדת עוד מתגובה צבאית.
אחרי קבלת ההחלטה, פעל הביון האמריקני לאיתור סולימאני. הגנרל האיראני היה בעיצומו של מסע ממושך ברחבי האזור, והתברר כי הוא מתכנן לטוס מדמשק לבגדאד. "הוא הלך באופן אישי לכמה מקומות לצורך תכנון אחרון של מה שהערכנו שעומד להיות משהו גדול", אמר גורמים שונים ללוס אנג'לס טיימס.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנשף השנה החדשה במאר א-לאגו, 31 בדצמבר 2019. AP
הושפע מהגורמים הנציים בממשלו. טראמפ במאר א-לאגו/AP

בימים שקדמו להחלטתו הסופית, טראמפ פיזר רמזים בפני אורחיו במתחם מאר א-לאגו. בדיילי ביסט דווח כי הוא הבטיח משהו "גדול" שיקרה "בקרוב".

עם זאת, גורמים שונים השמיעו בשיחות פרטיות ספקות לגבי ההיגיון בתקיפת סולימאני, שממנה נמנעו הנשיאים הקודמים, ברק אובמה הדמוקרטי וג'ורג' וו. בוש הרפובליקני, מחשש לתגובה האיראנית. לפי גורם אמריקני ששוחח עם ניו יורק טיימס, המידע המודיעיני החד הצביע על "יום שני שגרתי במזרח התיכון" - 30 בדצמבר - וכי מסעו של סולימאני היה "עסקים כרגיל".

אותו גורם תיאר את המידע כ"רזה" ואמר כי התכנית של סולימאני לא עמדה בפני מימוש באופן מידי, משום שלפי ההתקשרויות בינו לבין חמינאי, שהגיעו לידי ארצות הברית, המנהיג העליון טרם אישר אותה. הוא ביקש מהגנרל להגיע לטהראן להמשך דיונים, לפחות שבוע לפני חיסולו.

הדמוקרטים טוענים שהוא לא עדכן מראש את הקונגרס על התקיפה. באופן מסורתי, הבית הלבן מעדכן את בכירי שתי המפלגות בסנאט ובבית הנבחרים לפני פעולה צבאית משמעותית. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית, אמר כי הממשל חיסל את סולימאני ללא אישור מהקונגרס להשתמש בכוח צבאי נגד איראן. עם זאת, בממשל טוענים כי חיסולו דומה יותר לאלו של מנהיגי אל-קאעדה אוסמה בן לאדן וארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully