וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעיראק לאיראן: עשרות אלפים משתתפים במסע הלוויה של סולימאני

הלוויית מפקד כוח קודס, שנהרג בתקיפה אמריקנית, החלה במסע לכיוון עיר הולדתו יחד עם ההרוגים הנוספים במתקפה. ראש ממשלת עיראק נכח בטקס, שבו האבלים קוראים "מוות לאמריקה". בכיר איראני: "תל אביב נמצאת בטווח". על פי דיווחים, רקטה שוגרה לשגרירות ארה"ב בבגדאד

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

עשרות אלפי בני אדם השתתפו היום (שבת) במסע ההלוויה של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, שחוסל במתקפה אווירית אמריקנית בליל יום חמישי סמוך לשדה התעופה בבגדאד. הטקס ההמוני כולל גם את הלוויתם של ההרוגים הנוספים במתקפה, אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד המיליציות השיעיות בעיראק, ועוד כמה אנשי מיליציות נוספות שהיו עמם בשיירת כלי רכב.

איראן הבטיחה לנקום, ובכיר במשמרות המהפכה הזהיר כי תל אביב ועשרות מטרות אמריקניות נמצאות בטווח שלה. שעות לאחר מכן דווח בעיראק כי רקטה שוגרה לאזור השגרירות האמריקנית בבגדאד.

האבלים על מותו של בכיר משמרות המהפכה התאספו החל משעות הבוקר המוקדמות ברחובות בירת עיראק, מנופפים בדגלי המדינה וכוחות המיליציה הפרו-אירניים, הגוף שאחראי על ארגון התהלוכה, באווירה קודרת. המסע יצא מ"האזור הירוק" בבירה, המתחם הבינלאומי המבוצר, ויעבור דרך הערים החשובות לשיעים נג'ף וכרבלא הדרומיות לבגדאד.

התהלוכה יצאה ממקדשו של האימאם קאטים בעיר, אחד האתרים הקדושים ביותר לשיעה. האבלים צעדו לצד רכבי כוחות המיליציה בשיירה חגיגית, תוך השמעת קריאות "לא, לא, אמריקה", "מוות לאמריקה, מוות לישראל".

עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
מסע הלוויתו של סולימאני בבגדאד, היום/רויטרס

"ההלוויה היא ביטוי של נאמנות למנהיגים שחוסלו", אמר מוחמד פאדל, אחד ממשתתפי הטקס. "זאת מכה כואבת, אבל זה לא יזעזע אותנו", הוסיף. שני מסוקים ריחפו מעל התהלוכה, בה השתתף ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי, ובכירים נוספים מהמיליציה הפרו-איראנית, בהם האדי אל-אמירי, מי שנחשב ליורשו של אל-מוהנדס.

גופתו של סולימאני צפויה להגיע לטהראן היום בשעות הערב, בטרם תעבור בעיר השיעית הקדושה משהד, וביום ראשון יתקיים טקס דתי סמוך לקברו של האימאם ראזה. ביום שלישי צפוי להתקיים טקס לזכרו של סולימאני באוניברסיטת טהראן ועל פי משמרות המהפכה בשעות הערב הוא ייקבר בעיר כרמאן בה גדל. אמש הגיע מנהיגה העליון עלי חמינאי אל בית אלמנתו של סולימאני, כחלק מביקור תנחומים בבית המשפחה.

עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
ייקבר בעיר הולדתו. מסע הלוויית סולימאני בעיראק, היום/רויטרס

בעקבות חיסול סולימאני, בריטניה הזהירה היום את אזרחיה וביקשה להימנע מנסיעה לעיראק, מחוץ לאזור שבשליטת הכורדים, או לאיראן. שר החוץ, דומיניק ראב, אמר כי "בהינתן המתיחות המוגברת באזור, משרד החוץ ממליץ כעת לא לנסוע לעיראק, למעט אזור כורדיסטן, ולשקול היטב אם זה חיוני לנסוע לאיראן".

בנוסף לכך, הקואליציה בהובלת ארצות הברית ונאט"ו הודיעו על השעיית משימות האימונים של כוחות הביטחון בעיראק בשל המצב.

רבים בעיראק גינו את התקיפה האמריקנית, משום שהם רואים בסולימאני גיבור בשל תפקידו במאבק בדאעש, שכבש כשליש משטחה של המדינה ב-2014. אחרים חוששים להיקלע לעימות בין ארצות הברית לבין איראן, ולפעולות נקם של המיליציות נגד המשתתפים בהפגנות הרחובות נגד הממשלה הפרו-איראנית, שאותה הם מאשימים בשחיתות. הם מאשימים את סולימאני ואת אל-מוהנדיס בתמיכה בשימוש בכוח נגדם, ובהקמת המיליצות שלדבריהם אחראיות לרבות מהצרות החברתיות והכלכליות שלהם.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב שוחח עם מקבילו האיראני, שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, ותקף את ארצות הברית. מהצהרה מטעם משרד החוץ הרוסי נמסר כי "לברוב הביע את תנחומיו על מותו של סולימאני. השרים הדגישו כי פעולות כאלה מצד ארצות הברית מפרות בגסות את החוק הבינלאומי".

דיווחים על תקיפה נוספת

טקס הלוויתו של בכיר משמרות המהפכה החל שעות לאחר מה שמסתמן ככל הנראה כמתקפה אמריקנית נוספת בעיראק. כלי תקשורת במדינה דיווחו כי לפחות שישה אנשי מיליצה פרו-איראנית חוסלו הלילה בתקיפה אווירית מצפון לבגדאד.

בכירים בפנטגון אישרו בפני אתר ניוזוויק כי ארצות הברית תקפה מטרות בבגדאד, שכוונו נגד גדודי "אימאם-עלי" והוסיפו כי קיימת "סבירות גבוהה" לכך שחוסל מנהיגם - שובול א-זעידי. לטענתם, היה זה חלק מהמבצע שאישר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביום חמישי בבוקר, שהוביל לחיסולו של מנהיג כוח קודס.

עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס, היום/רויטרס

עם זאת, צבא עיראק והקואליציה בהובלת ארצות הברית הכחישו את הדיווחים על תקיפה באזור מחנה טאג'י, ומסרו כי לא התקיימה פעילות אווירית באזור באותה העת. המיליציות אמרו בתחילה כי היו אלו אנשי רפואה שנפגעו, אך בהמשך הכחישו כי התרחשה תקיפה.

בתו של סולימאני לרוחאני: "מי ינקום את מותו?"

באיראן, הטלוויזיה הרשמית וכל עיתון מרכזי התמקדו היום בחיסול, כשאפילו עיתונים רפורמיסטיים כמו אפטב א-יזד הזהירו כי "הנקמה בדרך".

בשלטי חוצות ברחובות מרכזיים נראה פרצופו של מפקד כוח קודס, כשרבים נושאים את אזהרתו של המנהיג העליון עלי חמינאי כי "נקמה קשה" ממתינה לארצות הברית.

בבית המשפחה של סולמאני, אחת מבנותיו שאלה את הנשיא חסן רוחאני, שהגיע לביקור אבלים, מי "ינקום בחיסול באביה?". רוחאני השיב לה: "אל תדאגי, כולם". הנשיא, שמשתייך לזרם המתון בממסד, אמר כי "האמריקנים לא מבינים איזו טעות חמורה הם עשו". לדבריו, "הם יראו את ההשלכות של המעשה נפשע הזה, לא רק היום אלא בשנים הבאות".

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור ניחומים אצל בתו של קאסם סולימאני 4 בינואר 2020. רויטרס
"אל תדאגי". רוחאני ובתו של סולימאני, היום/רויטרס

עדיין לא ברור כיצד ומתי תגיב איראן, שאתמול הצהירה בתום ישיבת המועצה העליונה לביטחון לאומי כי התגובה תהיה "בזמן ובמקום" הנכונים. אמש עשרות אלפי בני אדם יצאו לעצרות אבל ברחבות טהראן בעקבות חיסולו של סולימאני.

גנרל רולאם עלי אבו המזה, מפקד גזרת מחוז כרמאן שבדרום איראן במשמרות המהפכה, אמר אתמול כי איראן "תעניש את האמריקנים" בכל מקום שנמצא בטווח שלה. הוא העלה את האפשרות לתקיפת ספינות במפרץ, וטען כי 36 מטרות אמריקניות, כמו תל אביב, על הכוונת.

החיסול של סוליאמני עורר תגובות נזעמות בקרב בעלי בריתה של איראן באזור. היום אמר בכיר בחיזבאללה כי התגובה של "ציר ההתנגדות" תהיה קשה. מוחמד רעד, שמנהיג את סיעת הארגון בפרלמנט, אמר כי ארצות הברית "עשתה טעות", שבה היא תכיר בימים הקרובים.

עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד שבעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
ארון קבורתו של סולימאני במסע ההלוויה בעיראק, היום/רויטרס

טרם חוסל, בכיר משמרות המהפכה סומן כמטרה במשך שנים ארוכות, עוד לפני שיצא מהצללים באמצע העשור החולף. סולימאני הוביל את כוח קודס, האחראי על פעילות משמרות המהפכה מחוץ לגבולות איראן, מאז 1998. כוחותיו ובעלי בריתם אחראים למותם של אמריקנים, של ישראלים ושל אלפי אזרחים במדינות האזור.

עד לעליית ארגון המדינה האסלאמית הסוני באמצע העשור הקודם, הוא שמר על פרופיל נמוך תוך שהוא מחזק את הקשרים בין טהראן לחיזבאללה בלבנון, לנשיא בשאר אסד בסוריה ומיליציות שיעיות בעיראק. לאחרונות הוא סיפק כלי נשק ומטענים, שלפי ארצות הברית הובילו להרג ולפציעת אלפי חיילים אמריקנים, ונחשב כבעל הבית האמיתי בעיראק.

טראמפ אמר כי סולימאני תכנן מתקפות נגד כוחות צבא ודיפלומטים אמריקנים בטווח הזמן המידי, אך מבקריו הדמוקרטים, בהם המועמדים בפריימריז ליצוג המפלגה בבחירות בנובמבר, טוענים כי הייתה זו פעולה פזיזה שעלולה להוביל למלחמה. חלק מציינים כי החיסול נועד להסיט את העניין מהליך ההדחה נגד הנשיא במסגרת פרשת אוקראינה-גייט, שטרם ידוע מתי יגיע לפתחו של הסנאט.

מי שעשויות להיגרר לעימות הזה הן ישראל וערב הסעודית, בעלות בריתה הקרובות של ארצות הברית. שתיהן מרוצות מהסתלקותו של סולימאני מהעולם, אך הן שמרו על פרופיל נמוך מאז החיסול.

(עדכון ראשון: 11:15)

עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד שבעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
מסע הלוויתו של סולימאני בבגדאד, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully