וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההכחשה, ההודאה וההתנצלות: חילופי האשמות באיראן על הפלת המטוס האוקראיני

11.1.2020 / 23:58

קבלת האחריות של איראן להפלת המטוס מעמידה אותה בפני בעיות מבית ומחוץ. לצד המבוכה שנגרמה לבכירים שנאלצו לחזור בהם מהכחשותיהם, עולות טענות גם נגד טהראן לאור הצעדים שהייתה יכולה לנקוט כדי למנוע את האסון. מנגד, שר החוץ זריף האשים דווקא את "ההרפתקנות האמריקנית"

.

הודאתה של איראן בהפלת המטוס האוקראיני, ובהרג בשוגג של 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו, העלתה אתגרים חדשים עבור הרפובליקה האסלאמית, גם מבחינה חיצונית - לאור המתיחות עם ארצות הברית, וגם מבחינה פנימית לאור ההתמודדות עם חוסר שביעות הרצון הגובר מצד אזרחיה.

המדינה לא תרמה למצבה כשבמשך ימים חוקרים בכירים בממשלה ודיפלומטים מטעמה הכחישו כי המטוס הופל על ידי פגיעת טיל, אף שאחד המפקדים אמר היום כי הוא העלה את האפשרות הזאת בפני הממונים עליו ביום רביעי, אז אירעה ההתרסקות. בעוד שמשמרות המהפכה קיבלו אחריות, המפקד טען שהם הזהירו את טהראן כי יש לסגור את המרחב האווירי של המדינה לאור החשש מפעולת תגמול של ארצות הברית, אחרי שאיראן שיגרה טילים בליסטיים לעבר בסיסים צבאיים בעיראק שבהם מוצבים חיילים אמריקנים.

תגובה אמריקנית מעולם לא הגיעה בסופו של דבר, אולם התברר כי חשש זה הוא שעומד מאחורי הזיהוי השגוי של מטוס הבואינג 737 על ידי סוללת טילים והפתיחה באש לעברו. המטוס, של חברת "Ukrainian International Airlines", עשה את דרכו מנמל התעופה על שם אימאם חומייני בטהראן בדרכו לנמל התעופה בוריספיל בקייב, אך התרסק זמן קצר אחרי המראתו.

בולדוזר בזירת התרסקות מטוס הנוסעים של אוקראינה בטהראן, 8 בינואר 2020. AP
חילופי האשמות. בולדוזר בזירת ההתרסקות/AP

המתיחות בין איראן לבין ארצות הברית, שהוצתה מחדש אחרי שמפקד כוח קודס, קאסם סוילמאני, חוסל במתקפת מל"טים אמריקניים בעיראק ב-3 בינואר, פחתה לעת עתה. אולם, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל סנקציות חדשות על תעשיית המתכת של איראן, שנחשבת למעסיקה גדולה במדינה. במקביל, אלפי חיילים מכוחות הצבא האמריקני נותרו במרכז המזרח התיכון, ברשת הבסיסים האמריקנים המקיפים את איראן, למרות דרישותיה שיעזבו את האזור.

המצב סולל את הדרך עבור איראן להמשיך לסגת מהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015, אותו הסכם שטראמפ החליט לפרוש ממנו במאי 2018, מחשש שהוא לא הולך רחוק מספיק בריסון פעילותה של טהראן. בעקבות חיסולו של סולימאני, איראן הצהירה שהיא לא תציית יותר למגבלות שההסכם מציב, אך תתיר למפקחים של האו"ם להמשיך בעבודתם.

צעדים נוספים עשויים לעורר תגובה גם מצד ישראל, אם יתעורר החשש שאיראן מתקרבת לפיתוח נשק גרעיני. איראן מכחישה שברצונה לעשות זאת, אך במערב חוששים מכך.

מסלול הטיסה במחלוקת

איראן, באמצעות שר החוץ שלה מוחמד ג'וואד זריף, ביקשה להציע הצדקות משפטיות להחלטותיה אחרי חיסול סולימאני, כולל מתקפות הטילים על בסיסים עיראקים שבהם מוצבים כוחות אמריקנים, שהסתיימו ללא נפגעים. כעת, על המדינה להתמודד גם עם השלכות הכחשותיה המתמשכות לגבי נסיבות התרסקות המטוס.

"לא היו אף טילים ששוגרו באזור הזה באותה העת", אמר חמיד ביידיניג'אד, שגריר איראן בבריטניה, בריאיון עם "סקיי ניוז" אתמול. הוא קרא לשאלות הנוספות בנושא "בלתי מתקבלות על הדעת לחלוטין". מאז, הסיפור השתנה לחלוטין כשהבוקר, צבא איראן הודיע כי המטוס הופל בעקבות "טעות אנוש".

לאחר מכן, ביידיניג'אד התנצל בטוויטר. "בהצהרתי אתמול לתקשורת הבריטית, מסרתי את הממצאים הרשמיים של הרשויות האחראיות במדינה שלי, שהעלו כי לא ייתכן ששוגרו טילים שפגעו במטוס האוקראיני באותו הזמן", הוא צייץ. "אני מתחרט על שמסרתי ממצאים שגויים אלה".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף מחייך בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ב-30 בדצמבר 2019. AP
מאשים את "ההרפתקנות" של ארצות הברית, למרות שלא הגיבה למתקפת הטילים. זריף/AP

בסופו של דבר, משמרות המהפכה נענים למנהיג העליון עלי חמינאי. עם זאת, חמינאי עצמו הכיר במתקפת הטילים רק היום, כשציטט את הודעת הצבא האיראני. אך אפילו הודעה זו העלתה סימני שאלה, כשנטען בה שהמטוס עבר "קרוב מאוד לאתר צבאי רגיש" השייך למשמרות המהפכה. לפי ההודעה, מטוס הבואינג טס בגובה ובמהירות שיצרו רושם של טיסת אויב.

טענה זאת מגיעה למרות נתוני חברת התעופה האוקראינית, שמראים שהמטוס נע במסלול דומה לשאר הטיסות שיצאו מנמל התעופה אימאם חומייני מאז תחילת חודש נובמבר. תשע טיסות אחרות המריאו מנמל התעופה מוקדם יותר באותו הבוקר, לפני האסון.

מומחים הטילו ספק בהחלטתה של טהראן שלא לסגור את המרחב האווירי, למרות החשש מתגובה אמריקנית. "הדבר הראשון שמדינה צריכה לעשות במקרה של הסלמה של סכסוך צבאי היא לסגור את השמיים בפני טיסות אזרחיות", אמר גנרל בדימוס בצבא אוקראינה, איהור רומנקו. "אבל זה כרוך בהפסדים צבאיים חמורים ובקנסות, ולכן הגישה באיראן הייתה צינית".

ימים לפני התקרית: "חשש מזיהוי שגוי"

למשמרות המהפכה יש אוטונומיה נרחבת באיראן. לצד יריבות עם הצבא הסדיר של איראן מאז המהפכה האסלאמית של שנת 1979, במשמרות המהפכה שומרים על אחיזה משמעותית במגזרים הביטחוניים והכלכליים של המדינה.

הם מתגאים בגישה תקיפה, כפי שבא לידי ביטוי בהיתקלויות המתוחות עם חיל הים האמריקני במפרץ הפרסי ובהפלת מל"ט תצפית אמריקני בקיץ שעבר. מנהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית פרסם אזהרת טיסה מעל איראן ימים ספורים לפני התקרית, כשאחד הסיכונים האפשריים שצוינו הוא "זיהוי שגוי".

אזרחי איראן מתאספים בבירה טהראן כדי להביע תנחומים עם קורבנות התרסקות המטוס האוקראיני ב-11 בינואר 2020. רויטרס
איראנים מביעים הזדהות עם קורבנות ההתרסקות בטהראן, הערב/רויטרס

ארצות הברית לא הגיבה למתקפת הטילים הבליסטיים על כוחותיה, אך זה לא עצר בכירים באיראן, כמו שר החוץ זריף ואחרים, להאשים את "ההרפתקנות האמריקנית" בהפלת המטוס. לא בטוח שטענות אלה יתקבלו על ידי הציבור האיראני, שכבר סובל מהסנקציות הכלכליות ומקיים מחאות פומביות.

הערב, מאות התאספו באוניברסיטאות בטהראן כדי למחות נגד הודאתה המאוחרת של הממשלה באחריות להפלת המטוס. הם דרשו שהבכירים האחראים למתקפת הטילים יעזבו את תפקידם ויועמדו לדין. ההפגנות פוזרו על ידי המשטרה. בסוכנות הידיעות "תסנים" דווח כי שגריר בריטניה בטהראן נעצר לכמה שעות, מול אוניברסיטת אמיר כביר, בשל "הסתה" להשתתפות בהפגנה נגד הממשלה.

הערב, טראמפ פנה לעם האיראני באמצעות חשבון הטוויטר שלו וצייץ בפרסית: "לאנשים האיראנים האמיצים והסובלים, עמדתי לצדכם מאז תחילת נשיאותי, וממשלי ימשיך לעמוד לצדכם. אנו עוקבים מקרוב אחרי ההפגנות שלכם. האומץ שלכם מעורר השראה".

(עדכון ראשון: 22:12)

טראמפ מצייץ בטוויטר בפרסית:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully