וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מודה: המטוס האוקראיני הופל בשל "טעות אנוש"

11.1.2020 / 16:39

צבא איראן הודיע כי המטוס שהתרסק השבוע סמוך לטהראן הופל על ידם בעקבות "טעות אנוש". נשיא איראן רוחאני אמר כי "איראן מביעה צער עמוק על הטעות ההרסנית הזו". נשיא אוקראינה אמר שהוא מצפה לחקירה מלאה ולתשלום פיצויים מצד איראן. בהתרסקות המטוס נהרגו כל 176 הנוסעים

.

מטוס הבואינג האוקראיני שהתרסק ביום רביעי האחרון מיד לאחר המראתו בטהראן, הופל בשל "טעות אנוש" - כך הודיע הבוקר (שבת) צבא איראן באופן רשמי וחריג. בהודעת הצבא נמסר גם כי המטוס טס קרוב לאתר צבאי רגיש השייך לכוחות מובחרים במשמרות המהפכה ועורר "רגישות גבוהה יותר במערכות ההגנה האווירית", וכי האחראים להפלת המטוס יישאו באחריות לכך.

מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר כי "משמרות המהפכה של איראן נושאים באחריות מלאה של הפלת המטוס". הוא הוסיף כי "מערכת ההגנה האווירית שלנו שלחה אות למטוס, ואחרי עשר שניות שלא התקבלה תגובה - הוחלט להפילו". עוד אמר חאג'יזאדה כי "המפעיל חשב בטעות שהמטוס הוא טיל שיוט". לדבריו, הכוח היה ערוך "למלחמה כוללת" עם ארצות הברית, מאחר שהתאונה התרחשה אחרי מתקפת הטילים על בסיסים בעיראק, בתגובה לחיסול מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני. "הייתי מעדיף למות", אמר במסיבת עיתונאים.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר כי המידע בנושא התרסקות המטוס צריך להיות פומבי. הוא אמר את הדברים לאחר פגישה של מועצת הביטחון העליונה במדינה, שבמהלכה עודכן על התאונה בה הופל המטוס. נשיא איראן חסן רוחאני כתב לאחר מכן בטוויטר כי "הרפובליקה האיסלאמית של איראן מביעה צער עמוק על הטעות ההרסנית הזו, המחשבות והתפילות שלנו נתונות לכל המשפחות האבלות".

גם שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף התייחס לנושא בטוויטר, וכתב: "יום עצוב. תוצאות החקירה הפנימית של הצבא שלנו מראות כי בעקבות טעות אנוש, בזמן משבר שנוצר בעקבות ההרפתקנות האמריקנית, קרה האסון". זריף הוסיף כי "אנו שולחים את התנצלותינו ואת תנחומינו לעם שלנו, למשפחות הקורבנות ולשאר המדינות שהושפעו מהאירוע".

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 10 בינואר 2020. רויטרס
המטוס הופל בשל "טעות אנוש". האתר בו התרסק המטוס בטהראן, השבוע/רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הוא מצפה לחקירה מלאה ומיידית ולתשלום פיצויים מצד איראן על הפלת המטוס. בהצהרה שנשא אמר זלנסקי כי "אנו דורשים שאיראן תודה באשמתה באופן מלא, ושתבטיח כי היא מוכנה לקיים חקירה פתוחה ומלאה, להביא את האחראים לתאונה לדין, להשיב את גופות ההרוגים, לשלם פיצויים, ולהביע התנצלות רשמית בערוצים מדיניים".

הוא הוסיף כי הוא מקווה שהחקירה תתנהל ללא עיכוב או מכשולים. זלנסקי שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, והשניים סיכמו שמומחים צרפתיים יסייעו בפענוח הקופסה השחורה מהמטוס האוקראיני. בנוסף אליהם, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו קרא לקיים חקירה מלאה של הפלת המטוס בשיתוף פעולה עם הרשויות באיראן. "המטרה שלנו נותרה אחריות, שקיפות וצדק עבור כל משפחות הקורבנות שאיבדו את אהוביהן. זו טרגדיה לאומית, וכל הקנדים מתאבלים יחד", אמר טרודו.

נשיא חברת התעופה של אוקראינה, יבגני דיקנה, אמר כי מעולם לא היה ספק שחברת התעופה לא גרמה להתרסקות מטוס הנוסעים שלה. הוא כתב ברשתות החברתיות כי לאחר שאיראן הודתה שהיא הפילה את המטוס בטעות. "לא התלבטנו לרגע, הצוות שלנו והמטוס שלנו לא יכולים להיות הגורם להתרסקות הנוראית הזו", כתב. "אלה היו הבחורים והבחורות הכי טובים שלנו".

ראש שירות הביטחון הממלכתי באוקראינה איוון בקאנוב אמר כי הצהרת איראן על הפלת המטוס מאשרת את התיאוריה של שירות הביטחון על הגורמים להתרסקות. הוא אמר כי בניגוד למה שחלק מהמומחים אמרו בתחילה, השירות סבר כי מערכת הטילים נגד מטוסים של איראן הופעלה באופן ידני ולא באופן אוטומטי.

עוד בוואלה!

התיעוד והתמונות שמראים: המטוס האוקראיני הופל בידי טיל איראני

לכתבה המלאה
האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 10 בינואר 2020. רויטרס
"האחראים להפלת המטוס יישאו באחריות". האתר בו התרסק המטוס בטהראן, השבוע/רויטרס

קבלת האחריות של איראן להפלת המטוס בשמי טהראן השבוע, מגיע לאחר הכחשה גורפת של כלל הגורמים באיראן, לכל הדיווחים שלפיהם נורה טיל איראני לעבר המטוס לאחר המראתו. המטוס, מסוג בואינג 737-800, התרסק אתמול בעת שהיה בדרכו מנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני בטהראן לנמל התעופה בוריספיל בקייב. על המטוס היו 176 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים, 11 אוקראינים - בהם כל תשעת אנשי הצוות - עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים.

ההודאה פוגעת בנרטיב שלה לגבי העימות עם ארצות הברית, באופן שעשוי להכעיס את הציבור האיראני. בעוד שאיראן הבטיחה לנקום את מותו של סולימאני, היא בסופו של דבר לא הרגה חיילים אמריקנים אלא הפילה בטעות מטוס שמרבית נוסעיו היו איראנים בעצמם.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי התקרית מחזקת את החשיבות של הפחתת המתיחות במזרח התיכון. לדבריו, הודאתה של איראן היא "צעד משמעותי ראשון" מצדה. "אנחנו זקוקים לחקירה מקיפה, שקופה ועצמאית ולהחזרת המתים. בריטניה תעבוד מקרוב לצד קנדה, אוקראינה ושותפים בינלאומיים אחרים כדי לוודא זאת", אמר ג'ונסון. "כולנו יכולים לראות בבירור כי המשך הסכסוך רק יביא לאובדן ולטרגדיה נוספים. זה חיוני שכל המנהיגים יפעלו בדרכים דיפלומטיות".

בולדוזר בזירת התרסקות מטוס הנוסעים של אוקראינה בטהראן, 8 בינואר 2020. AP
בולדוזר מפנה שרידים מזירת ההתרסקות סמוך לטהראן/AP

מתיעוד שאומת על ידי ה"ניו יורק טיימס" השבוע, נצפה טיל איראני שפגע בסמוך לשדה התעופה בטהראן, שם התרסק מטוס הנוסעים. בתיעוד נראה פיצוץ קטן בעוד שטיל, לכאורה, פוגע במטוס, שטס בסמוך לנמל התעופה. עם זאת, המטוס לא התפוצץ. לפי ה"ניו יורק טיימס", כלי הטיס המשיך לטוס למשך כמה דקות ואז שב על עקבותיו לשדה התעופה.

לפי סרטונים מהמקום, המטוס שבשלב זה אבד עמו הקשר, טס לתוך שדה התעופה הבוער והתפוצץ תוך שניות. התמונות והקולות בתיעוד נמצאו מתאימים למידע על נתיב הטיסה ולתצלומי הלוויין של האזור הסמוך למקום ההתרסקות. התמונות צולמו אתמול על ידי חברת "Maxar Technologies".

לפי התיעוד, כעשר שניות חלפו מהרגע בו נראה הבזק האור בעקבות פגיעת הטיל, לכאורה, ועד הישמע הפיצוץ. העיכוב בקול רומז כי המטוס היה במרחק של כשלושה קילומטרים מהמצלמה. המרחק תואם לנתיב של טיסת "אוקראיניאן אירליינס", כפי שתועד על ידי חברת מעקב הטיסות "FlightRadar24".

מאז התרסקות המטוס, התגבר הלחץ הבינלאומי על איראן שהמשיכה להכחיש בעקביות כי המטוס הופל על ידה. האיחוד האירופי דרש לקיים חקירה "עצמאית ואמינה" של התרסקות המטוס, ואילו מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לשיתוף פעולה מצדה של איראן. יצרנית המטוס, חברת בואינג, הודיעה כי היא פועלת יחד עם רשות התעופה הפדרלית והמועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה של ארצות הברית כדי לחקור את התקרית.

(עדכון ראשון 05:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully