וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת קנדה: איראן הפילה את המטוס האוקראיני

10.1.2020 / 0:03

טרודו אמר כי יש בידיו "מודיעין מפי גורמים רבים" שמצביע על כך שהמטוס האוקראיני, שכל 176 נוסעיו נהרגו, התרסק משיגור טיל איראני. לפי ההערכה, טהראן פגעה במטוס בשוגג כשירתה לעבר בסיסים צבאיים בעיראק, כנקמה על חיסול סולימאני. צפו בתיעוד רגעי הפגיעה בשמי טהראן

.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר הערב (חמישי) כי המטוס האוקראיני שהתרסק ליד טהראן עם 176 נוסעיו הופל על ידי טיל איראני. "יש לנו מודיעין מפי גורמים רבים שמצביע על כך שאיראן הפילה את המטוס האוקראיני", אמר טרודו, ש-63 אזרחי מדינתו נהרגו בהתרסקות. לדבריו, ייתכן שהאירוע לא בוצע במכוון.

בתגובה לדבריו, קראה איראן לקנדה לחלוק עמה את המידע שברשותם על המטוס האוקראיני, עבאס מוסאווי אמר כי "אנו קוראים לראש ממשלת קנדה ולכל ממשלה אחרת שיש לה מידע על ההתרסקות למסור אותה לוועדת החקירה באיראן".

על פי ההערכה, המטוס הופל בשוגג על ידי טיל ששוגר לעבר בסיסים של צבא עיראק במדינה השכנה, שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, כנקמה על חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. מוקדם יותר, שני גורמים אמריקניים, הכוללים בכיר בפנטגון ובכיר במערכת המודיעין של ארצות הברית, וכן גורם רשמי במודיעין העיראקי, אמרו לעיתון "ניוזוויק" כי המטוס נפגע על ידי טיל קרקע-אוויר מתוצרת רוסית מדגם Tor-M1 שנמצא בשימוש צבא איראן.

בוידאו, שהגיע לניו יורק טיימס, נראה טיל מתפוצץ בשמי טהרן בליל השיגורים, כנראה בעת מגע עם המטוס האוקראיני. כעשר שניות לאחר מכן נשמע פיצוץ חזק, כשניתן לראות את המטוס ממשיך לטוס בעודו בוער.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו במסיבת עיתונאים ב-8 בינואר 2019. רויטרס
מאשים את איראן. טרודו/רויטרס

גורם אמריקני ציין כי לוויינים בארצות הברית זיהו שיגור של שני טילים זמן קצר לפני שאירעה ההתרסקות. במקביל, בתיעוד שפורסם הערב נראה הבזק בשמיים שעשוי להעיד על רגעי הפגיעה במטוס על ידי הטיל.

מנגד, באיראן ממשיכים לטעון כי ההתרסקות נבעה מתקלה טכנית. ארגון התעופה האזרחי של איראן דחה את "השמועות חסרות ההיגיון" על הפלת המטוס בידי הטיל. ראש הארגון, עלי עבדזאדה, צוטט בסוכנות הידיעות IRNA ואמר כי "מבחינה מדעית, זה בלתי אפשרי שטיל פגע במטוס האוקראיני".

המטוס, מסוג בואינג 737-800, התרסק אתמול בעת שהיה בדרכו מנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני בטהראן לנמל התעופה בוריספיל בקייב. דקות ספורות לאחר המראתו אבד עמו הקשר, כשהוא הפסיק להעביר נתונים, זמן לא רב אחרי שאיראן שיגרה טילים צבאיים לעבר בסיסים שבהם מוצבים כוחות אמריקניים ובעלי בריתם במדינה השכנה, עיראק.

עוד בוואלה!

הטיסה האחרונה: רשת המרגלים בבגדאד ובדמשק שהפילה את סולימאני

לכתבה המלאה
האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
כל הנוסעים נהרגו. אתר התרסקות המטוס, אתמול/רויטרס

על המטוס היו 176 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים, 11 אוקראינים - בהם כל תשעת אנשי הצוות - עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. איראן מסרבת להעביר את הקופסאות השחורות של המטוס, שיכולות לשפוך אור על מה שעלה בגורלו, לחברת בואינג האמריקנית.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי ייתכן שההתרסקות של המטוס האוקראיני נגרמה בעקבות טעות. עם זאת, הוא הוסיף כי יש לו תחושה נוראית לגבי המטוס, מבלי לפרט על כוונתו. "יכול להיות שמישהו טעה", אמר טראמפ לעיתונאים בבית הלבן.

לפי דוח רשות התעופה האזרחית של איראן, שציטט עדים מהשטח ומטוס חולף שטס בגובה רב, המטוס עלה באש כשהוא עדיין היה בגובה רב. מטוס הבואינג בן שלוש השנים, שעבר את הבדיקות האחרונות שלו ב-6 בינואר, נתקל בבעיה טכנית זמן קצר לאחר ההמראה ופנה לעבר נמל תעופה סמוך לפני שהתרסק. בדוח נכתב גם כי הטייס לא פנה בקשר לדווח על תקלה וכי המטוס נעלם מהמכ"ם בגובה של 8,000 רגל והתרסק שש שדות לאחר מכן, ליד העיר סבשהאר. לפי דוח החקירה האיראני, גופות וחלקי גופות שהושבו מאתר ההתרסקות נלקחו לבדיקות לצורכי זיהוי.

תיעוד מפיצוץ בשמי טהראן, ככל הנראה של טיל, שעל פי ההערכה פגע במטוס האוקראיני שהתרסק. 9 בינואר 2020. צילום מסך
תיעוד של פיצוץ המטוס בשמי טהראן/צילום מסך

מזכיר המועצה לביטחון לאומי באוקראינה, אלכסיי דנילוב, אמר מוקדם יותר כי החוקרים שאוקראינה רוצה לשלוח לזירה, כוללים מומחים שהשתתפו בחקירת הפלת המטוס המלזי במזרח אוקראינה ב-2014. המטוס הופל בשמי השטח שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסים, אחרי שנפגע מטיל נ"מ שירו המורדים. הוא ביסס את הסברה שייתכן שהיה זה טיל, בעקבות תמונה שפורסמה ברשתות החברתיות באיראן שהראה לכאורה שרידי טיל Tor-M1 שנמצאו בזירה.

שר החוץ של קנדה, פרנסואה-פיליפ שמפיין, שוחח אתמול עם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, על מנת לזרז את חקירת ההתרסקות. שמפיין הזכיר את הצורך בשירותים קונסולריים מצד איראן, שיסייעו בזיהוי גופות ההרוגים. הוא הוסיף כי "לקנדה יש המון שאלות שצריכות לקבל מענה".

(עדכון ראשון 22:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully