וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיסה האחרונה: רשת המרגלים בבגדאד ובדמשק שהפילה את סולימאני

9.1.2020 / 21:29

גורמי ביטחון עיראקיים אמרו כי הגנרל האיראני המריא מדמשק לבגדאד, מבלי שהיה רשום לטיסה, אך המידע הועבר לאמריקנים שחיסלו אותו עם נחיתתו

עריכה: שאול אדם

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני הגיע לנמל התעופה בדמשק בכלי רכב עם חלונות מושחרים. ארבעה מאנשי משמרות המהפכה נסעו עמו, הם חנו ליד גרם מדרגות שהוביל למטוס של חברת שאם ווינגס מדגם איירבוס A320. היעד היה בגדאד.

על פי עובד בחברת התעופה, שתיאר את רגעי עזיבתם בפני רויטרס, אף אחד מהם לא היה ברשימת הנוסעים. גורם ביטחוני עיראקי, שהיה מעורה בהסדרי הביטחון של סולימאני, אמר כי הגנרל האיראני נמנע משימוש במטוסו הפרטי בגלל חששות גוברים לביטחונו.

זו הייתה הטיסה האחרונה של סולימאני, שחוסל מטילים ששיגר ממל"ט אמריקני כשעזב את נמל התעופה בבגדאד בשיירה של שני כלי רכב משוריינים. אדם נוסף שנהרג היה האיש שאותו פגש אותו בנמל, אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד אל-חשב א-שעבי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות במדינה. שני גורמי ביטחון עיראקיים אמרו כי חקירת התקיפה החלה דקות אחרי החיסול שאירע ב-3 בינואר.

טקס הלוויתו של מפקד כוח קוס האיראני קאסם סולימאני בביירות, לבנון 5 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה לזכר סולימאני בביירות/רויטרס

סוכנים משירות הביטחון הלאומי סגרו את נמל התעופה ומנעו מעשרות אנשי ביטחון לעזוב, כולל שוטרים, אנשי מכס וסוכני מודיעין. החוקרים התמקדו בשאלה כיצד גורמים בנמלי התעופה בדמשק ובגדאד, שנחשדו כמודיעים, שיתפו פעולה עם צבא ארצות הברית כדי לסייע במעקב ובאיתור סולימאני.

מטוסו של סולימאני נחת בשדה התעופה בבגדאד בסביבות השעה 00:30 ביום החיסול, לדברי שני גורמים רשמיים בשדה התעופה שציינו כי הדבר צולם במצלמות האבטחה. הגנרל ושומריו יצאו מהמטוס על גבי מדרגות ישירות למסלול ההמראה, כשהם עוקפים את המכס. מוהנדס פגש אותו מחוץ למטוס, ושני הגברים נכנסו לרכב משוריין וחיכו. גורמים בשדה התעופה אמרו כי החיילים ששמרו על הגנרל נכנסו לרכב משוריין אחר.

בשעה שאנשי הביטחון בשדה התעופה צפו, שני הרכבים התקדמו לכביש המרכזי שמוביל ליציאה משדה התעופה. שני הטילים האמריקניים פגעו ברכב שבו נסעו סולימאני ומוהנדס בסביבות השעה 0:55. הרכב שנסע את השומרים נפגע שניות לאחר מכן.

עוד בוואלה!

כמה שעות להתכונן: המידע שעזר לארה"ב לספוג את המתקפה של איראן

לכתבה המלאה

"המידע הראשוני על סוליאמני הגיע מנמל התעופה"

כמפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, סולימאני ניהל פעולות חשאיות והיה דמות מפתח במערכה ארוכת השנים של איראן נגד הכוחות האמריקניים בעיראק. הוא בילה שנים בהובלת פעולות חשאיות ובטיפוח מנהיגי מיליציות בעיראק כדי להגדיל את ההשפעה האיראנית על האזור ולהילחם באינטרסים של ארצות הברית.

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח ביום שבת כי החל מחודש אוקטובר, סולימאני האיץ בחשאי את המתקפות על כוחותיה של ארצות הברית המוצבים בעיראק, וחימש מיליציות עיראקיות עם נשק מתקדם. החיסול עורר זעם נרחב והבטחות לנקמה מצדה של איראן, שהשיבה אתמול בשיגור טילים על שני בסיסים בעיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים. לא נהרגו אמריקנים או עיראקים במתקפה.

החקירה אחר מי שסייע לאמריקנים מובלת על ידי פאלח אל-פיאד, שעומד בראש אל-חשד א-שעבי. אחד מגורמי הביטחון העיראקיים אמר כי לסוכנות הביטחון הלאומית יש "אינדיקציות חזקות שרשת מרגלים בתוך נמל התעופה בבגדאד הייתה מעורבת בהדלפת מידע ביטחוני רגיש" לארצות הברית, שנגע להגעתו של סולימאני.

זירת חיסלו של של קאסם סולימנאי בשדה התעופה בבגדד, בגדאד, עיראק 3 בינואר 2019. רויטרס
זירת חיסולו של סולימאני בנמל התעופה בבגדאד/רויטרס

הגורם הוסיף כי בין החשודים היו שני אנשי אבטחה בנמל התעופה בבגדאד, שני עובדים בחברת "שאם ווינגס", "מרגל בנמל התעופה בדמשק ואחד נוסף שהיה במטוס". לדבריו, ההערכה היא שארבעת החשודים, שלא נעצרו, היו חלק מקבוצה גדולה יותר של אנשים שהעבירו מידע לצבא ארצות הברית.

שני גורמי ביטחון עיראקיים אמרו כי שני עובדי חברת "שאם ווינגס" היו תחת חקירת שירותי המודיעין הסוריים. בדמשק לא הגיבו. בבגדאד, לפי אחד הגורמים, חוקרים את שני עובדי הביטחון בנמל שהיו חלק משירות אבטחת נמלי התעופה.

גורמי ביטחון עיראקיים אמרו כי בשעות שאחרי החיסול, העבירו החוקרים את כל השיחות וההודעות של אנשי הצוות שעבדו במשמרת הלילה בנמל התעופה, שהיו עשויים להדליף מידע על תנועותיו של סולימאני. סוכני המשמר הלאומי ערכו חקירות ארוכות לעובדי נמל התעופה, ואחד מהם טען כי הוא תושאל במשך 24 שעות לפני ששוחרר לבסוף, והטלפון הנייד שלו הוחרם ממנו.

גופתו של קאסם סולימאני נטמנת בכרמאן איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
גופתו של סולימאני נטמנת בכרמאן שבאיראן/רויטרס

"ההמצאים הראשונים של צוות החקירה בבגדאד מראים כי המידע הראשון על סולימאני הגיע מנמל התעופה בדמשק", אמר אחד הגורמים. "התפקיד של התא בנמל התעופה בבגדאד היה לאשר את הגעת המטרה ואת פרטי השיירה שלו".

לשכת התקשורת של סוכנות הביטחון של עיראק ונציגות עיראק באו"ם לא הגיבו לפניות בנושא. גם בפנטגון סירבו להתייחס לנושא. גורמים אמריקניים אמרו כי ארצות הברית עקבה מקרוב אחרי סולימאני בימים שקדמו לחיסולו, אך הם סירבו לומר כיצד הצבא גילה את מיקומו בלילה של התקיפה.

(עדכון ראשון: 20:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully