וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיעוד והתמונות שמראים: המטוס האוקראיני הופל בידי טיל איראני

בעוד שחוקרים מנסים לקבוע את נסיבות התרסקות המטוס סמוך לטהראן, סרטון ותצלומי לוויין מציגים כי מערכת ההגנה האיראנית הובילה למותם של 176 נוסעים. לפי התיעוד, שניות חלפו מאז נראה הפיצוץ ועד הישמע קול המטוס פוגע בקרקע. דיווח: איראן תודיע מחר על הסיבה לתקרית

.

טיל איראני פגע סמוך לשדה התעופה בטהראן שם התרסק מטוס הנוסעים האוקראיני ביום רביעי האחרון - כך עולה מתיעוד שאומת על ידי ה"ניו יורק טיימס". ההתרסקות גבתה את חייהם של 176 בני אדם.

בעוד שחוקרים פועלים על מנת לקבוע את נסיבות התקרית האווירית, התיעוד מציג רמזים חדשים על ההתרסקות שאירעה ברקע העימות בין וושינגטון וטהראן. גורמים מארצות הברית ובעלות בריתה אמרה אתמול כי הם מאמינים שטיל איראני הפיל בשוגג את המטוס.

בתיעוד נראה פיצוץ קטן בעוד שטיל, לכאורה, פוגע במטוס בשמי העיר פאראנד הסמוכה לנמל התעופה. עם זאת, המטוס לא התפוצץ. לפי ה"ניו יורק טיימס", כלי הטיס המשיך לטוס למשך כמה דקות ואז שב על עקבותיו לשדה התעופה. לפי סרטונים מהמקום, המטוס שבשלב זה אבד עמו הקשר, טס לתוך שדה התעופה הבוער והתפוצץ תוך שניות.

התמונות והקולות בתיעוד נמצאו מתאימים למידע על נתיב הטיסה ולתצלומי הלוויין של האזור הסמוך למקום ההתרסקות. התמונות צולמו אתמול על ידי חברת "Maxar Technologies".

לפי התיעוד, כעשר שניות חלפו מהרגע בו נראה הבזק האור בעקבות פגיעת הטיל, לכאורה, ועד הישמע הפיצוץ. העיכוב בקול רומז כי המטוס היה במרחק של כשלושה קילומטרים מהמצלמה. המרחק תואם לנתיב של טיסת "אוקראיניאן אירליינס", כפי שתועד על ידי חברת מעקב הטיסות "FlightRadar24".

פרטים נוספים בתיעוד מסייעים לאמת את אמינותו. הבניינים בעלי העיצוב הייחודי שנראים ברקע נישאים לגובה של כחמש קומות ותואמים לסגנון הבנייה המופיע בתצלומי הלוויין. הבניין הקטן שנראה בצד שמאל של התיעוד ולצדו מסגרת מתכת נראים אף הם בצילומי הלוויין. גם הציוד שנראה בסוף התיעוד במרחק של כתשעה מטרים מהבניין הקטן תואם לתצלום הלוויין.

עוד בוואלה!

"פיצוץ אדיר, עלה באש": המטוס באיראן נפגע מטיל?

לכתבה המלאה
האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 10 בינואר 2020. רויטרס
אתר התרסקות המטוס בטהראן, היום/רויטרס

על פי ההערכה, המטוס הופל בשוגג על ידי טיל ששוגר לעבר בסיסים של צבא עיראק במדינה השכנה, שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, כנקמה על חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. מנגד, באיראן ממשיכים לטעון כי ההתרסקות נבעה מתקלה טכנית. ארגון התעופה האזרחי של איראן דחה את "השמועות חסרות ההיגיון" על הפלת המטוס בידי הטיל. ראש הארגון, עלי עבדזאדה, צוטט בסוכנות הידיעות IRNA ואמר כי "מבחינה מדעית, זה בלתי אפשרי שטיל פגע במטוס האוקראיני".

ברקע ההכחשות מצד טהראן עולה עדות נוספת לטיוח האיראני. בולדוזרים וכלי רכב נוספים פינו את ההריסות ממקום ההתרסקות, ייתכן כדי להשמיד עדויות בשטח. ניקוי האזור צפוי להקשות על איסוף וחקירת הממצאים מהזירה. בסוכנות הידיעות "פארס" דווח כי איראן תודיע מחר על הסיבה להתרסקות המטוס האוקראינה.

בולדוזר בזירת התרסקות מטוס הנוסעים של אוקראינה בטהראן, 8 בינואר 2020. AP
עדות נוספת לטיוח האיראני. בולדוזר בזירת התרסקות המטוס בטהראן/AP

ברקע החקירה, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי מידע שהועבר על ידי ארצות הברית יכול לסייע בפענוח התקרית. בתום שיחה טלפונית עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שהציע את תמיכתה של מדינו, אמר הנשיא כי "אני מודה על תנחומיי העם האמריקני ותמיכתה המוערך של ארצות הברית בחקירת נסיבות התרסקות מטוס".

שר החוץ האוקראיני ואדים פריסטאיקו סיפר כי אוקראינה קיבלה גישה לקופסה השחורה של המטוס והודיע כי איראן משתפת פעולה בחקירה. "נחליט יחד עם איראן איפה תנותח הקופסה השחורה", אמר פריסטאיקו. עוד הוסיף כי "אוקראינה תבקש פיצויים אם יתברר שאכן מדובר בטיל שהפיל את המטוס".

האיחוד האירופי דרש לקיים חקירה "עצמאית ואמינה" של התרסקות המטוס, ואילו מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לשיתוף פעולה מצדה של איראן. יצרנית המטוס, חברת בואינג, הודיעה כי היא פועלת יחד עם רשות התעופה הפדרלית והמועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה של ארצות הברית כדי לחקור את התקרית.

(עדכון ראשון: 22:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully