וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם באיראן על טיוח הפלת המטוס: "הסתירו רק כדי להתאבל על סולימאני"

11.1.2020 / 23:58

במשך ימים הסתירה טהראן את אחריותה להתרסקות המטוס האוקראיני, שגרמה למות 82 אזרחי המדינה. אחרי ההודאה באשמה, חלק מהציבור האיראני לא הסתפק בהבעת הצער של הרשויות. מפגינים דרשו מבכירי השלטון להתפטר: "מוות לדיקטטור". דיווח: שליח בריטניה לטהראן נעצר לכמה שעות

.

קבלת האחריות של איראן על הפלת המטוס האוקראיני הגיעה היום (שבת) לאחר לחץ גובר מהעולם - אך גם מבית. עבור חלק מהאיראנים, הבעת התנחומים של הרשויות האיראניות, על מותם של 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס, איננה מספיקה. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים, 11 אוקראינים - בהם כל תשעת אנשי הצוות - עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים.

במשך ימים, הרפובליקה האסלאמית הכחישה את האשמות המערב לכך שהיא אחראית להתרסקות שאירעה שלשום, זמן קצר אחרי שהמטוס המריא מנמל התעופה הבינלאומי אימאם חומייני בטהראן. לפי הודעת הרשויות מהיום, מערכות ההגנה שיגרו בשוגג טיל לעבר המטוס, מסוג בואינג 737-800, בעקבות הכוננות הגבוהה ששררה אחרי תקיפת היעדים האמריקניים בעיראק.

אזרחי איראן מתאספים בבירה טהראן כדי להביע תנחומים עם קורבנות התרסקות המטוס האוקראיני ב-11 בינואר 2020. רויטרס
מפגינים דרשו את התפטרות בכירי המדינה. אזרחים בטהראן מביעים הזדהות עם הקורבנות, היום/רויטרס

המנהיג העליון עלי חמינאי ונשיא איראן חסן רוחאני הביעו צער על הטעות, אך לא הצליחו להרגיע את האיראנים הזועמים, שהשתמשו ברשתות החברתיות כדי למחות נגד הממסד בגין הסתרת האמת, וחלקם אף יצאו לרחובות. "זו טרגדיה לאומית. הדרך שבה הרשויות התייחסו אליה אפילו יותר טראגית", אמר איש הדת המתון עלי אנסארי, לפי סוכנות הידיעות ILNA הרשמית למחצה.

בתיעוד ברשתות החברתיות נראים מפגינים זועמים ליד אוניברסיטת אמיר כביר בטהראן, שחלקם קראו "מוות לדיקטטור". בסוכנות הידיעות "תסנים" דווח כי שגריר בריטניה בטהראן נעצר לכמה שעות, מול אוניברסיטת אמיר כביר, בשל "הסתה" להשתתפות בהפגנה נגד הממשלה.

הערב, טראמפ פנה לעם האיראני באמצעות חשבון הטוויטר שלו וצייץ בפרסית: "לאנשים האיראנים האמיצים והסובלים, עמדתי לצדכם מאז תחילת נשיאותי, וממשלי ימשיך לעמוד לצדכם. אנו עוקבים מקרוב אחרי ההפגנו שלכם. האומץ שלכם מעורר השראה".

המנהיג העליון עלי חמינאי, הנשיא חסן רוחאני ובכירי המשטר בהלווית קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. AFP, אתר רשמי
"הסתירו רק כדי להתאבל". מנהיגי איראן בהלוויית סולימאני/אתר רשמי, AFP

טראמפ מצייץ בטוויטר בפרסית:

איראנים רבים שאלו מדוע הרשויות לא סגרו את נמל התעופה של טהראן ואת המרחב האווירי של המדינה בזמן שהיו התרעות על כוננות גבוהה מחשש לפעולת תגמול. זאת, לאחר חיסולו מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בתקיפת מל"טים אמריקניים בעיראק, שנענתה בירי טילים על בסיסים בעיראק - ללא נפגעים. "הם היו כל כך זהירים כדי לא להרוג אמריקנים בנקמה שלהם על סולימאני. אבל הם לא סגרו את שדה התעופה? זה מראה כמה אכפת למשטר מהאיראנים", אמרה מירה סדגהאטי, מטהראן, בשיחת טלפון.

בהודעה שנמסרה מהצבא האיראני נמסר כי המטוס האוקראיני, שהיה בדרכו לקייב, זוהה בשוגג כ"מטרה עוינת" אחרי שפנה לעבר בסיס צבאי רגיש של משמרות המהפכה בטהראן. בהודעה הוסיפו כי מדובר ב"טעות אנוש בלתי מכוונת".

"בלתי מכוונת?", תהה רזא גהאדיאני מהעיר טאבריז. "מה זה אומר? הם הסתירו את הידיעה הטראגית העצומה הזאת במשך ימים רק כדי להתאבל על סולימאני. תתביישו לכם".

קרובי אנשי הצוות שהיו על המטוס האוקראיני שהתרסק ליד טהראן בנמ להתעופה בוריספיל ב-11 בינואר 2020. רויטרס
"התייחסות הרשויות - אפילו יותר טראגית". קרובי אנשי הצוות שהיו על המטוס שהתרסק, באוקראינה/רויטרס

טהראן הקדישה שלושה ימים שלמים להלווייתו של סולימאני, שפיקד על שלוחותיה של איראן מחוץ לגבולות המדינה ונחשב לגיבור לאומי. מאות אלפי אנשים השתתפו באירועי האבל ברחבי המדינה.

בעוד שאיראן הבטיחה לנקום את מותו של סולימאני, היא בסופו של דבר לא הרגה חיילים אמריקנים אלא הפילה בטעות מטוס שמרבית נוסעיו היו איראנים בעצמם. כמה איראנים קראו להתפטרות בכירים וביטלו את התנצלויותיהם.

"לקחתם את הנקמה מהאיראנים", צייץ בטוויטר אחמד בטבי, בתגובה לציוץ של הנשיא רוחאני שאמר כי "הרפובליקה האסלאמית של איראן מביעה צער עמוק על הטעות ההרסנית". משתמש אחר הגיב: "רק התפטרות".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הטיל חלק מההאשמה על האסון על מה שהוא כינה "ההרפתקנות האמריקנית". בתגובה, הוא נענה כי "זה קו השבר, אדוני השר! הרסתם הכול!".

רוחאני שוחח עם זלנסקי וטרודו

האיחוד האירופי דרש לקיים חקירה "עצמאית ואמינה" של התרסקות המטוס, ואילו מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג קרא לשיתוף פעולה מצדה של איראן. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שוחח עם נשיא איראן חסן רוחאני, ואמר כי ההודאה היא "צעד בכיוון הנכון", וכי האחראים צריכים לשלם על מעשיהם. לדבריו, רוחאני התנצל בשם מדינתו. "איראן הודתה לגמרי שהתרסקות המטוס נגרמה מטעות של צבאה. אנחנו מצפים להמשך שיתוף פעולה חוקי וטכני, והתעקשתי באופן מוחלט על השלמת זיהוי הגופות והחזרתן לאוקראינה", נמסר מלשכתו של נשיא אוקראינה.

רוחאני שוחח הערב גם עם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. לפני סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, רוחאני הבטיח להמשיך את חקירת ההתרסקות, ואמר כי איראן "מקבלת בברכה" את שיתוף הפעולה הבינלאומי, "כדי לשפוך אור על התקרית הבלתי מכוונת".

(עדכון ראשון: 18:15)

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 10 בינואר 2020. רויטרס
"טעות אנוש". אתר התרסקות המטוס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully