וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שלא היה שם: המוניטין השרוף של ראש ממשלת אוסטרליה

11.1.2020 / 15:56

בעקבות גל השריפות שמשתולל ביבשת כבר חודשים ארוכים, רבים בציבור רואים בסקוט מוריסון אחראי במידה ניכרת להתעצמותן. ממשלתו מואשמת בהתעלמות ממשבר האקלים, וגם החופשה בהוואי שבה שהה כשהחלו השריפות לא תרמה להפחתה בביקורות. "נגרם נזק מתמשך לאמינותו כמנהיג"

רויטרס

בעקבות מכת השריפות המשתוללת באוסטרליה, ראש הממשלה סקוט מוריסון סופג קללות ונאצות, כינויים כמו "אידיוט", "טיפש" ואף גרוע מכך מומטרים עליו באוסטרליה ומחוצה לה, בגלל תגובתו המזלזלת לשינויי האקלים.

גל השריפות הקטלני באוסטרליה, שהביא למותם של לפחות 26 בני אדם עד כה ולהרס של כ-2,000 בתים, הוא אינו רק משבר למדינה - אלא משבר גם עבור ראש הממשלה בעצמו. המשבר כה חמור, עד שלא ברור אם הנהגתו תוכל לשרוד אותו.

התסכול והזעם מצד אוסטרלים רבים כלפי התגובה הרדומה של מוריסון לגל השריפות, דומה לתגובה הזועמת של אמריקנים כלפי הנשיא בוש על תגובתו המגושמת להוריקן קתרינה. אך עדיין לא ברור אם טעויותיו של מוריסון גורמות לו להסתכן בהדחה מהשלטון. "אני חושב שנגרם נזק מתמשך לאמינותו כמנהיג, מה שהולך לרדוף אותו גם בעתיד", אמר סטיוארט ג'קסון, מומחה למדעי המדינה באוניברסיטת סידני, והוסיף כי "השאלה היא: האם מוריסון יכול להתאושש מזה?".

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון באזור השריפות במדינה. רויטרס
"נגרם נזק מתמשך לאמינותו כמנהיג". ראש ממשלת אוסטרליה באזורי השריפות במדינה/רויטרס

הטעויות של מוריסון מלוות את האסון מתחילתו, כשהוא סבל מביקורת על כך ששהה בחופשה משפחתית בהוואי, בשעה שעיר הולדתו סידני נחנקה מעשן שנפלט מהיערות השרופים, הביקורת על היעדרותו הצטרפה לביקורת על כך שממשלתו השמרנית מתעלמת מההשפעות של שינויי האקלים באוסטרליה, בסוף שנת שיא מבחינת החום והיובש. אוסטרליה הואשמה רק שבועות קודם לכן בוועידת האקלים של האו"ם במדריד, בניצול פרצה בחוק כדי לעמוד במכסת הפחתת גזי החממה שלה ובסיכול הסכם בינלאומי על שוק הפחמן.

החופשה בהוואי יצרה למוריסון דימוי של מי שברח מהעשן והלהבות, בשעה שאלפי אוסטרלים שמתנדבים ככבאים התגייסו לעזור בכיבוי השריפות. אותם מתנדבים כוללים את נהג הכבאיות טוני אבוט, ראש הממשלה לשעבר שמוריסון סייע להדחתו בשנת 2015.

רבים זעמו על היעדרותו של מוריסון במהלך המשבר וחוסר המעש שלו על שינויי אקלים, והפגינו מסביב לביתו בסידני. הרשתות החברתיות התמלאו בלעג לראש הממשלה. ורשת קמעונאות מקומית החלה למכור חולצות הוואי הנושאות את פניו של מוריסון, כאשר הרווחים ממכירת החולצות הועברו למאמצי כיבוי האש.

מוריסון אמנם הודיע שהוא מקצר את חופשתו לאחר ששני כבאים מתנדבים מתו בהגנה על בתיהם של השכנים. אך הנזק כבר נעשה.

עוד בוואלה!

השריפות הורסות את הבית שלהן, וחיות הבר של אוסטרליה מגיעות לערים

לכתבה המלאה
נזקי השריפות במדינת ויקטוריה באוסטרליה. רויטרס
נזקי השריפות במדינת ויקטוריה/רויטרס

סטיוארט ג'קסון השווה את הפיאסקו של החופשה בהוואי להחלטתו של בוש להמשיך בחופשה לאחר שהוריקן קתרינה הרס את ניו אורלינס בשנת 2005. המוניטין של נשיא ארצות הברית לשעבר נפגע בגלל כישלונו בתגובה לסופה. "בוש היה לפחות במדינה, אם כי טס והביט על נזקי ההוריקן דרך החלון", אמר ג'קסון כשהוא מתייחס לתמונת הנשיא הסוקר את הנזק בניו אורלינס, הרחק מבעד לחלונות המטוס שלו. "להיות בחו"ל לא עזר למוריסון", הוסיף ג'קסון.

גם לאחר שחזר מהוואי נמשכה הביקורת על מנהיגותו המגושמת של מוריסון. הוא נראה בווידיאו כשהוא מציע ללחוץ את ידה של אישה בעיירה קוברגו בניו-סאות 'ויילס - וסורב. כשלא נטלה את ידו, הוא משך את ידה קדימה וניער אותה, ובכך הותיר אוסטרלים רבים ברושם שכל מה שאכפת לו היה ההזדמנות לצילום.

"לא תקבלו שום קולות כאן", צעק לעברו מקומי אחר. "אתה בחוץ!". מוריסון התעלם מטענות המקומיים, שהתלוננו על היעדר תמיכה ממשלתית, וטען שהעלבונות שהטיחו בו הן לא אישיות. "אני לא לוקח את זה באופן אישי", אמר מוריסון לכתבים. "אני פשוט רואה בזה תסכול, כאב, אובדן וכעס על אכזריותם של אסונות הטבע האלה". מנגד, מבקריו טוענים שעליו לקחת חלק מהעלבונות ללב.

חילוץ קואלה מיער בוער ליד קייפ בורדה באי קנגורו שבאוסטרליה ב-7 בינואר 2020. רויטרס
חילוץ קואלה מיער בוער באי האוסטרלי קנגורו/רויטרס

לאחר מכן הגיבה מפלגתו הליברלית לתלונות על חוסר מעש באמצעות פרסום מודעה של 50 שניות במדיה החברתית, שהבליטה את התרומות הממשלתיות למערך כיבוי האש, תוך שהיא מציגה את מוריסון בוחן את האש המשתוללת. בתחילה המודעה קישרה לאתר המפלגה, שהזמין באופן בולט תרומות פוליטיות. הקישור הוסר לאחר הזעם הציבורי שהתעורר עקב מה שנתפס כניצול כלכלי של האסון על ידי המפלגה.

הביקורת על מוריסון לא מוגבלת רק לאוסטרליה. ידוענים בינלאומיים הטיחו בו גם הם עלבונות. הקומיקאית האמריקנית בט מידלר כתבה בטוויטר כי "חבל על האוסטרלים האומללים, הארץ שלהם עולה באש, וסקוט מוריסון הרקוב שלהם אומר כ'זה לא הזמן לדבר על שינויי אקלים. עלינו להצמיח את הכלכלה שלנו'. איזה אידיוט. איזו תועלת היא כלכלה במדינה שאינה מיושבת?".

מוריסון מסכים כי שינויי האקלים שנגרמו על ידי האדם החמירו את סיכון האש באוסטרליה בכך שהאריכו את עונת השריפות, העלו את הטמפרטורות הממוצעות וייבשו את הנוף. אך במהלך ראיון לטלוויזיה הבריטית בתחילת השבוע, פסק המחוקק הזוטר קרייג קלי מהממשלה, כי אין כל קשר בין שריפות הבר לבין שינויי האקלים. הוא האשים את הבצורת ואת היעדרם של שריפות מבוקרות כדי להפחית את כמות הדלק באזורים הכפריים. הערותיו של קלי עוררו זעם רב אף יותר באוסטרליה, וג'קסון אמר שהם יצרו רושם שהממשלה לא מקשיבה לראש הממשלה.

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון באזור השריפות במדינה. רויטרס
הפגנות ולעג ברשתות החברתיות. מוריסון באזורי השריפות במדינה/רויטרס

ההשלכות הפוליטיות הפוטנציאליות עבור מוריסון חמורות. אף אחד מארבעת קודמיו בתפקיד, כולל אבוט, לא הצליח להשלים קדנציה מלאה. מוריסון הבטיח כי לפני שממשלתו נבחרה מחדש ברוב מצומצם בחודש מאי, כי הוא יכהן כראש הממשלה במשך כל שלוש השנים הקדנציה. מפלגתו הידקה את חוקיה לאחר שהמצביעים השמיעו תסכול מכך שמנהיגי המדינה נבחרים באופן פנימי במפלגה ולא בבחירות כלליות. אך בעוד שהממשלה הבטיחה מנהיגות יציבה, היא יכולה בקלות להרפות שוב את כללי המפלגה כדי להדיח את מוריסון אם הוא יהפוך לנזק אלקטורלי.

ג'קסון אמר כי גם אם מוריסון יצליח לשרוד כמנהיג, הוא עומד בפני עוינות בגלל תפקודו מצד מחוקקים בסנאט, שם הממשלה לא מחזיקה ברוב המושבים הדרושים להעברת חקיקה.

אנדרו יוז, מומחה באוניברסיטה האוסטרלית הלאומית לשיווק ופוליטיקה, אמר כי מוריסון איבד את הקרקע הפוליטית ביום שני, בכך שהתחייב לשלם שני מיליארד דולר אוסטרלי (1.4 מיליארד דולר) למאמץ התאוששות מהשריפות. "הוא ניזוק בוודאות. עד כדי כך שזה עלול לפגוע במותג שלו בהמשך - אבל הוא יכול לבנות מחדש והוא יכול לתקן את הנזק", אמר יוז. "זה אפשרי. אבל הוא יצטרך להרחיק את הנרטיב הזה ממה שהיה במהלך השריפות האלה, כאשר נראה שהוא נעדר או לא היה מעורב או לא מספיק קשור או לא מספיק מנהיג".

שמים בוהקים באדום בעקבות שריפה שפקדה את ויקטוריה, אוסטרליה 4 בדצמבר 2019. רויטרס
שמים בוהקים באדום בעקבות השריפות באוסטרליה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully