וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השריפות יבערו עוד חודשים": אוסטרליה מתרגלת למציאות חדשה

6.1.2020 / 14:44

מאות מיליוני בעלי חיים מתו, וגם שני מיליארד הדולר שהבטיח ראש הממשלה לשיקום הנזקים וההרס לא צפויים להספיק. לפחות 24 איש נספו, ולמרות הקלה בחום וירידת גשמים, האש צפויה להתחזק שוב. "אף אחד לא יכול להיות שאנן"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ממשלת אוסטרליה אמרה היום (שני) כי היא מוכנה לשלם "כל מה שיידרש" כדי לסייע לקהילות שנפגעו משריפות הענק שזורעות הרס ברחבי המדינה.

ראש הממשלה סקוט מוריסון אמר כי הממשלה הקצתה שני מיליארד דולר אוסטרלים נוספים עבור מאמצי השיקום, נוסף לעשרות המיליונים שכבר הובטחו. "השריפות ממשיכות לבעור, והן יבערו בחודשים הקרובים", אמר מוריסון. "לכן הדגשתי היום שזה ראשוני, תוספת, השקעה של שני מיליארד. אם יידרש יותר והמחיר יהיה גבוה יותר, נספק יותר".

ההכרזה של מוריסון על הסיוע הכספי, שנועד לטובת שיקום עיירות ותשתיות שנהרסו בשריפות, הגיעה אחרי שהרשויות הכריזו על שני נעדרים נוספים באזורים מבודדים במדינת ניו סאות' ויילס. לפחות 24 בני אדם נספו ברחבי המדינה ו-2,000 בתים נהרסו באש, שכילו עד כה שטח כפול מגודלה של מדינת מרילנד בארצות הברית.

שמים בוהקים באדום בעקבות שריפה שפקדה את ויקטוריה, אוסטרליה 4 בדצמבר 2019. רויטרס
הצבא גויס לטובת המאבק בשריפות. שמיים אדומים במדינת ויקטוריה/רויטרס

גשמים שירדו היום, יחד עם ירידה בטמפרטורות, הביאו להקלה לקהילות הנאבקות בשריפות. עם זאת, הגשם גם מהווה אתגרי עבור צוותי הכיבוי המנסים להשתלט על שריפות אסטרטגיות לקראת התחממות נוספת בהמשך השבוע.

שון פיצסימונס, ראש שירותי הכבאות בניו סאות' ויילס, אמר לכתבים כי "הקלה בתנאי מזג האוויר היא טובה עבור הכבאים, שירותי החירום וגם עבור הקהילות שנפגעו מהשריפות הללו". עם זאת, הוא ציין כי הממטרים גם מקשים על מאמצי הכיבוי ועל השתלטות על האש.

יותר מ-135 שריפות עדיין בוערות ברחבי ניו סאות' ויילס, על קרוב מ-70 מהן טרם הושגה שליטה. גורמים רשמיים הזהירו כי הגשם לא יכבה את הדליקות הגדולות והמסוכנות ביותר לפני שהתנאים יתדרדרו שוב.

כוחות הכיבוי מנסים להתגבר על שריפה ענק באולדולה, אוסטרליה 5 בינואר 2019. רויטרס
כוחות הכיבוי מנסים להתגבר על שריפה ענק באולדולה, אתמול/רויטרס

השרה לשירותי החירום במדינת ויקטוריה, ליסה נוויל, אמרה כי לפחות 200 מילימטר של גשם יצטרכו לרדת לאורך זמן קצר כדי לכבות את השריפות - בערך פי 20 מהכמות שפקדה את האזור במהלך היום האחרון. ברשויות הזהירו כי עונת השריפות, שנמשכת בדרך כלל עד חודש מרץ, לא קרובה לסיומה.

"אף אחד לא יכול להיות שאנן. יש סכנה מפני שריפה גדולה שבדרך בסוף השבוע הזה", אמר ראש ממשלת ויקטוריה, דניאל אנדרוס, לכתבים במלבורן. "אנחנו בשום אופן לא קרובים לצאת מזה. הימים הקרובים, וכן החודשים הבאים, הולכים להיות מאתגרים".

ראש ממשלת ניו סאות' ויילס, גליידס ברז'יקליאן, הפצירה באזרחי אוסטרליה להיות על המשמר.

"למרבה הצער, בלילה התברר שיש לנו שני אנשים נעדרים נוספים", היא אמרה במסיבת עיתונאים. היא הוסיפה שהיא עדיין מקווה לחדשות חדשות טובות מכיוונם.

בבירת אוסטרליה, קנברה, נמדדה היום איכות האוויר הגרועה ביותר בעולם עבור עיר גדולה. משרד הפנים, שאחראי על תיאום תגובת הרשויות לאסונות, הורה לכל העובדים הלא חיוניים להישאר בבתיהם בשל העשן החונק את העיר.

"על המזהמים להתחיל לשלם"

הצבא אמור לסייע באספקת מזון, דלק ומים לקהילות שנהרסו בשריפות, ומהנדסים פועלים לפתוח כבישים ולחדש את האספקה למרכזי הסיוע. באי קנגורו, שבו חיים חלק מבעלי החיים הייחודיים ביותר של אוסטרליה, הגיעו צוותים רפואיים כדי להרדים חיות משק וחיות בר שנפצעו בשריפות.

רבים באוסטרליה זועמים על התגובה של מוריסון למשבר. ביום שבת הוא הכריז על שליחת 3,000 אנשי מילואים מהצבא, מהצי ומחיל האוויר כדי לסייע במאבק בשריפות, שבהן נספו מאות מיליוני בעלי חיים, לפי ההערכות. כ-20 מיליון דולר אוסטרלים הוקצו להחכרת מטוסי כיבוי ממדינות אחרות, אבל הביקורת לא נעלמה. הוא המעיט בצורך הממשלה השמרנית שלו להתמודד עם שינויי האקלים, שלפי מומחים אחראיים לעוצמת עונת השריפות החריגה. היא התחילה מוקדם מהצפוי, תוך שהיא ניזונה מהבצורת והמשנה החמה והיבשה ביותר בהיסטוריה של אוסטרליה.

הארגון הסביבתי גרינפיס אמר כי כספי הסיוע שעליהם הכריז מוריסון הם "טיפה בים" לאור ההרס העצום. בארגון אמרו כי את המימון צריכים לתת חברות הפחם, הגז והנפט, "שהזיהום שלהן גרם למשבר האקלים שיצר את תנאי האש הקיצוניים האלו, ברחבי המדינה". ג'יימי הנסון, שעומד בראש תחום אוסטרליה והאוקיינוס השקט בארגון, מסר בהצהרה כי "הגיע הזמן שהמזהמים הגדולים, שהתעשרו מהרס הסביבה שלנו", יתחילו לשלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully