וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני אסירים ישוחררו כמחווה לסוריה; נתניהו: "בעקבות עסקת באומל"

הממשלה אישרה בחודש שעבר לשחרר שני תושבי מג'דל שמס, בהם "זקן האסירים הסורים", שהורשע בבגידה וריגול. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי שחרורם הוא "צעד של רצון טוב", בעקבות החזרת גופת נעדר סולטאן יעקוב. זאת, על רקע ביקורו הקרב של פוטין והמאמצים לשחרור נעמה יששכר

בווידאו: שני האסירים הסורים, ששוחררו במסגרת העסקה להחזרת גופתו של חלל צה"ל זכריה באומל ז"ל, הועברו לידי הצלב האדום/צילום: ALQuneitraToday

(בווידיאו, שחרור שני אסירים סורים בתמורה להשבת גופת באומל באפריל 2018)

הממשלה אישרה את שחרורם של שני אסירים בעקבות הבאת גופתו של זכריה באומל, אחד מנעדרי קרב סולטאן יעקוב, מסוריה לישראל - כך מסרה ערב (חמישי) לשכת ראש הממשלה. לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, שחרורם אושר "כמחווה מדינית וכצעד של רצון טוב". החלטת הממשלה התקבלה כבר בחודש שעבר, והוטל עליה חיסיון לפי סעיף 35 שמאפשר להטיל סודיות על נושאים שקשורים לביטחון המדינה.

היום, הודיעו בשירות בתי הסוהר (שב"ס) כי ישוחרר האסיר הפלילי אמל אבו סלאח וכי מחר ישוחרר האסיר הביטחוני מקת סודקי. אבו סאלח, יליד 1994, הוא תושב מג'דל שמס שברמת הגולן. הוא מרצה שבע שנות מאסר ושמונה חודשים בגין הריגת אזרח סורי, ונשפט למאסר עד 2023. על פי דיווחים מהגולן, אבו סאלח, שהיה אמור להשחרר בסביבות השעה חצות, שוחרר מבית הסוהר "רימון".

זכריה באומל. דובר צה"ל, אתר רשמי
אחד משלושת הנעדרים בקרב סולטאן יעקוב. זכריה באומל/אתר רשמי, דובר צה"ל
הלוויתו של  זכריה באומל, הר הרצל, ירושלים 4 באפריל 2019. ראובן קסטרו
הוחזר לישראל אחרי 37 שנים. קברו של זכריה באומל/ראובן קסטרו

סודקי ישתחרר מחר בשעות הבוקר מבית סוהר "קציעות". סודקי, יליד 1967 ואף הוא תושב מג'דל שמס, מרצה 11 שנות מאסר החל משנת 2015 בגין עבירות בגידה וריגול, תמיכה בטרור ומגע עם ארגון עוין. הוא נשפט למאסר עד 2026. זהו מאסרו השני, לאחר שסודקי שוחרר ממאסר קודם בשנת 2012 לאחר שריצה 27 שנות מאסר.

שחרורם של אבו סאלח וסודקי מצטרף לשני אסירים נוספים ששוחררו בעקבות השבת גופת באומל. בחודש אפריל 2018 הוחזרו למדינתם האסירים זידאן טוויל, שנידון ל-11 שנות מאסר בגין הברחת סמים ב-2008, וחמיס אחמד שב-2005 חדר לבסיס צה"ל במטרה לבצע פיגוע. טוויל שוחרר כמה חודשים לפני מועד שחרורו המתוכנן, ואילו אחמד היה אמור להשתחרר רק ב-2023.

עוד בוואלה!

פרשנות יצירתית ו"רצון טוב": כך הוכשר שחרור האסירים בלי אישור הממשלה

לכתבה המלאה
סודקי אל-מקת, צושב מג'דל שמס המואשם בריגול לטובת חיזבאללה וסוריה, בבית המשפט בנצרת, מרץ 2015. ערן גילווארג
מרצה מאסר בגין בגידה וריגול, תמיכה בטרור ומגע עם ארגון עוין. סודקי/ערן גילווארג
לפי הדיווחים בגולן, תיעוד של אמל אבו סלאח לאחר ששוחרר מבית הסוהר "רימון". 10 בינואר 2020.. אתר רשמי
מרצה מאסר בגין הריגת אזרח סורי. תיעוד של אמל אבו סלאח לאחר שחרורו לפי הדיווחים בגולן/אתר רשמי

לפי הדיווחים מאותה העת, השניים שוחררו אחרי תיווך רוסי, לאחר שדמשק לחצה על מוסקבה להבטיח את שחרורם אחרי הידיעות על השבת שרידיו של באומל. למרות שחוק הממשלה קובע שבמקרה כזה נדרשים השרים לאשר את שחרור האסירים, הנושא טופל על ידי משרד המשפטים ובית הנשיא ולא הובא לאישור הממשלה.

ההחלטה לשחרר את שני האסירים הנוספים התקבלה בחודש שעבר על רקע המאמצים לשחרורה של נעמה יששכר, הישראלית שמרצה מאסר ברוסיה לאחר שנתפסה עם חשיש בשדה התעופה במוסקבה. בית המשפט בבירה הרוסית דחה בתחילת החודש את ערעורה וקבע כי העונש שניתן לה, שבע וחצי שנת מאסר, יישאר על כנו. נתניהו נפגש בשבוע שעבר עם אמה, יפה יששכר, יחד עם ראש המל"ל מאיר בן שבת, ועדכן על השיחות שערך עם נשיא רוסיה ולדימיר פטין בנושא.

פגישת ראש הממשלה נתניהו עם נשיא רוסיה פוטין במוסקבה, 4 באפריל 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
שני אסירים הוחזרו, ככל הנראה בתיווך רוסי. נתניהו עם פוטין/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

פוטין, שבהמשך החודש יגיע לביקור בישראל, הגיע לפני יומיים לביקור פתע בסוריה, שם הוא נועד עם הנשיא בשאר אסד. פגישתם, שהתקיימה במטה הכוחות הרוסיים בבירה דמשק יחד עם שר ההנה סרגיי שויגו, התקיימה על רקע המתיחות באזור אחרי חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, בתקיפה אמריקנית בעיראק.

גופתו של נעדר קרב סולטאן יעקוב, רב-סמל זכריה באומל, הושבה לישראל בשנה שעברה לאחר 37 שנים. שרידיו הוחזרו במסגרת מבצע "זמר נוגה", שנמשך יותר משנתיים בשיתוף פעולה בין אמ"ן לצבא רוסיה. לישראל הובאו כמה גופות במסגרת המבצע, מתוכן רק גופתו של באומל זוהתה באופן ודאי. גופותיהם של יתר נעדרי הקרב יהודה כץ וצבי פלדמן - לא זוהו. באותו החודש, דווח בעיתון א-שרק אל-ווסט כי עסקת החליפין בין ישראל לסוריה טרם הסתיימה.

מוכתר הגולן, עסאם שעלאן, התראיין לטלוויזיה הסורית ובירך את הנשיא אסד והעם סורי. שעלאן אמר כי מקת הוא "בלב והמצפון של כל אזרח ומדובר בנצחון עבור כל אזרח סורי. בגולן הסורי הכבוש מניפים את דגל התודה וההערכה". לדבריו, האסיר הביטחוני הוא "גאווה לגולן".

(עדכון ראשון: 22:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully