וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות יצירתית ו"רצון טוב": כך הוכשר שחרור האסירים בלי אישור הממשלה

1.5.2019 / 10:30

החשש מהדלפת פרטים חסויים שעשויה לפגוע במאמצי השבת גופות נוספות של נעדרי צה"ל, הביא את היועמ"ש לחפש נתיב חלופי שלא יכלול דיון בפורום נרחב. מנדלבליט אישר את המהלך בעזרת פרשנות שהתמקדה בכוונת המחוקקים, ולא בנוסח החוק הכתוב האוסר על שחרור ללא אישור השרים

בווידאו: שני האסירים הסורים, ששוחררו במסגרת העסקה להחזרת גופתו של חלל צה"ל זכריה באומל ז"ל, הועברו לידי הצלב האדום/צילום: ALQuneitraToday

ההכשר שנתן היועמ"ש אביחי מנדלבליט לשחרר את האסירים הסורים זידאן טוויל וחמיס אחמד ללא אישור הממשלה התבסס על פרשנות, שאינה נתמכת בלשון החוק, לפיה אישור כזה נדרש רק בעסקאות המוניות דוגמת עסקת שליט. לוואלה! NEWS נודע כי זו גם הסיבה בעתיה הוחלט להגדיר את המהלך "מחווה של רצון טוב" - מונח שאינו מופיע בחוק.

בימים שלאחר הבחירות הועברה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בקשה מראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא רצה לבחון את האפשרות לשחרר את שני האסירים באמצעות חנינה מנשיא המדינה, ומבלי לקבל את אישור הממשלה. ברקע עמד החשש כי אם המחווה תובא לאישור הממשלה - היא תודלף, מה שעלול לפגוע במאמצים עתידיים להשבת גופותיהם של נעדרי צה"ל נוספים. החשש הזה היה המנוע המרכזי מאחורי הניסיון למצוא נתיב "עוקף ממשלה".

ND היועץ המשפטי לממשלה אביחי 
מנדלבליט, צפוי להודיע על הגשת 
כתבי אישום בכפוף לשימוע  נגד ראש הממשלה והמעורבים בתיקי 1000, 2000 ו-4000. אתר רשמי
מנדלבליט ונתניהו/אתר רשמי

אלא שהדילוג על אישור הממשלה הוא מהלך לא פשוט. רק בשנת 2014 עבר בכנסת תיקון לחוק הממשלה שקבע כי אך ורק הממשלה כולה מוסמכת לאשר שחרור אסירים במסגרת עסקת שבויים, מחווה מדינית או הסכם מדיני. החוק אוסר מפורשות על חברי הממשלה או גורמים שכפופים לממשלה לקדם שחרור אסירים בכל מתווה אחר - לרבות הקלה בעונש או חנינה מהנשיא.

בסביבתו של מנדלבליט עסק בנושא מספר מצומצם מאוד של אנשים, וכן נציגים מבית הנשיא וממחלקת החנינות בפרקליטות. בסופו של דבר, אחד הגורמים המרכזיים בהחלטתו של מנדלבליט לאשר את המהלך היתה פרשנות שהתמקדה בכוונת המחוקקים, ולא בנוסח החוק הכתוב. ההבנה היתה כי אף שהחוק תוקן כדי להקשות על עסקאות שבויים עתידיות - הכוונה היתה לעסקאות נרחבות יותר שכוללות שחרור "סיטוני" של אסירים.

עוד באותו נושא

לאחר השבת גופת באומל: שני האסירים הסורים שוחררו ושבו למדינתם

לכתבה המלאה
אסירים בטחונים שוחרר לסוריה 28. באפריל 2019. ALQuneitraToday, צילום מסך
שחרור האסירים בקוניטרה, בתחילת השבוע/צילום מסך, ALQuneitraToday

בנוסף הוחלט להגדיר את המהלך "מחווה של רצון טוב", בשונה מ"מחווה מדינית" - מונח שמופיע מפורשות בחוק וברור כי דורש את אישור הממשלה כולה. אותו מונח הופיע גם בדברים שמסר גורם מדיני לכלי התקשורת בשבת בבוקר וכן בתגובה שפרסם משרד המשפטים.

שחרור האסירים הסורים נחשף ביום שישי האחרון בראיון שהעניק השליח הרוסי לסוריה, אלכסנדר לברינטייב, לערוץ הטלוויזיה הרוסי RT. למחרת התברר כי האסירים שישוחררו הם זידאן טוויל - שנגזרו עליו 11 שנות מאסר ב-2008 בגין הברחת סמים, והיה צפוי להשתחרר בעוד שלושה חודשים, וחמיס אחמד, שחדר ב-2005 לבסיס צה"ל במטרה לבצע פיגוע ואמור היה להשתחרר ב-2023. השניים שוחררו ביום ראשון והועברו לסוריה דרך מעבר קונייטרה.

העיתון א-שרק אל-אווסט דיווח אתמול כי נמשכים המגעים לעסקה של שחרור אסירים תמורת השבת חלקי גופות. על פי הדיווח, המשטר הסורי טען בפני שתי משפחות של אסירים דרוזים ממג'דל שמס כי בידיו חלקי גופות של חיילים ישראלים נוספים, וכי הוא ממשיך במגעים מול ישראל, בתיווך רוסי, כדי להביא לשחרור האסירים תמורת השבת הגופות.

במשרד המשפטים ובמשרד ראש הממשלה ביקשו לא להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully