וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר השבת גופת באומל: שני האסירים הסורים שוחררו ושבו למדינתם

אמיר בוחבוט, אבי אשכנזי ויפעת רוזנברג

28.4.2019 / 13:14

בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל, בצה"ל אישרו כי שני אסירים סורים שוחררו בחזרה למדינתם. השניים, זידאן טוויל וחמיס אחמד, עברו תחת אבטחה לידי הצלב האדום במעבר קוניטרה שבגולן. היועמ"ש הבהיר אתמול כי המהלך אושר "לנוכח מכלול עובדות ונסיבות המקרה הייחודיות"

בווידאו: שני האסירים הסורים, ששוחררו במסגרת העסקה להחזרת גופתו של חלל צה"ל זכריה באומל ז"ל, הועברו לידי הצלב האדום/צילום: ALQuneitraToday

שני האסירים הסורים שאותם הוחלט לשחרר בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל חזרו הבוקר (ראשון) למדינתם. על פי הודעת דובר צה"ל, השניים - זידאן טוויל וחמיס אחמד - שוחררו לידי הצלב האדום ועברו במעבר קוניטרה שברמת הגולן. על פי הדיווחים, המעבר התבצע לאחר השעה 11:00, בליווי כוח יוניפ"ל ונציגים מרוסיה.

המבצע לשחרורם, שבוצע על ידי שב"ס (שירות בתי הסוהר) וצה"ל, החל לפנות בוקר כאשר האסירים הוצאו מהאגפים הביטחוניים בכלא מגידו. מפקדי האגפים הודיעו להם על החלטתם לשחרר אותם ולהעניק להם חנינה מנשיא המדינה. הם הועברו לבדיקת רופא, ולאחר מכן בוצע הליך הזיהוי הרשמי לפני שחרור. רק לאחר מכן, אישר מפקד כלא מגידו את שיחרורם והם הועברו תחת אבטחה על ידי אנשי יחידת נחשון לרמת הגולן. בסמוך למעבר קונטרה הועברו שני האסירים לידי צה"ל.

אתמול פורסם כי שני האסירים ישוחררו בעקבות השבת גופתו של באומל, אחד מנעדרי קרב סולטאן יעקוב. גורם ישראלי טען כי ישראל החליטה בימים האחרונים לשחרר שני אסירים כ"מחווה של רצון טוב" וכי "הנושא לא עלה מראש". גורם בממשלת סוריה אמר לרויטרס כי שחרור האסירים מגיע אחרי תיווך רוסי, וכי דמשק לחצה על מוסקבה להבטיח את שחרורם אחרי הידיעות על השבת שרידיו של באומל.

עוד בוואלה! NEWS:
היועמ"ש: נוכח הנסיבות, נקבע שאין מניעה לשחרור האסירים
"יתנו - יקבלו": כשמנדלבליט נפל למלכודת של נתניהו בעסקת באומל
האסירים הסורים שישוחררו: מבריח סמים ומחבל שתכנן פיגוע בבסיס צה"ל

אסירים בטחונים שוחרר לסוריה 28. באפריל 2019. ALQuneitraToday, צילום מסך
חמיס אחמד/צילום מסך, ALQuneitraToday

למרות שחוק הממשלה קובע שבמקרה כזה נדרשים השרים לאשר את שחרור האסירים, הנושא טופל על ידי משרד המשפטים ובית הנשיא ולא הובא לאישור הממשלה. משרד המשפטים הבהיר אתמול כי גורמי ממשל פנו לפני כחודש ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על מנת לאשר את המהלך. "לנוכח מכלול עובדות ונסיבות המקרה הייחודיות, כפי שהדברים הוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה, נקבע כי בנסיבות העניין אין מניעה משפטית לפעול לשחרור בדרך הזו", נמסר ממשרד המשפטים.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר הערב כי אישר את שחרור האסירים. "משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך", נמסר הערב מבית הנשיא. "משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה".

עוד באותו נושא

שחרור האסירים הסורים: מדוע מנדלבליט אישר לעקוף את הממשלה?

לכתבה המלאה
אסירים בטחונים שוחרר לסוריה 28. באפריל 2019. ALQuneitraToday, צילום מסך
חמיס אחמד וזידאן טוויל בגבול סוריה, היום/צילום מסך, ALQuneitraToday

שרת המשפטים איילת שקד ציינה כי שחרור האסירים נעשה בהתאם לחוק. "משרד המשפטים ובית הנשיא היו מעורבים במהלך", אמרה באירוע של סיעת "אמונה ומשפט" בלשכת עורכי הדין. "הכל נעשה בהתאם לחוק ובאישור היועץ המשפטי לממשלה".

זידאן נדון ל-11 שנות מאסר ב-2008 בגין הברחת סמים, וצפוי להשתחרר בעוד שלושה חודשים. אחמד חדר ב-2005 לבסיס צה"ל במטרה לבצע פיגוע ואמור להשתחרר ב-2023. השליח המיוחד של רוסיה לאזור, אלכסנדר לבנטרייב, אמר מוקדם יותר אתמול כי ישראל תשחרר אסירים סורים הנמצאים בבתי הכלא וכי מדובר בצעד חיובי בין ישראל לסוריה.

(עדכון ראשון: 11:39)

זכריה באומל. דובר צה"ל, אתר רשמי
זכריה באומל/אתר רשמי, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully