וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יתנו - יקבלו": כשמנדלבליט נפל למלכודת של נתניהו בעסקת באומל

27.4.2019 / 17:22

אין בעיה בשחרור אסירים לטובת סוריה, שבלעדיה לא היה ארונו של באומל נמסר לישראל, אבל ההתנהגות שאופפת את העסקה - שערורייתית. נתניהו ויתר על ההתייעצויות המחויבת עם שריו, והצטייד בפתק מהיועמ"ש

הלווית זכריה באומל/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

עסקת החלפתם של שני אסירים סוריים בשרידי גופתו של רב-סמל זכריה באומל היא שערורייה במעטפת שלה, להבדיל ממהותה. טוב מאד שהמאמצים לאיתור גופותיהם של חללי קרב סולטאן יעקוב ביוני 1982 נחלו הצלחה, ולו רק לשליש. אין גם שום בעיה בשחרור אסירים לטובת סוריה, שבלעדיה לא היה ארונו של באומל נמסר לישראל. השערורייה היא בהתנהגות האופפת את העסקה.

בנימין נתניהו שונא החלפות שבויים באסירים. הוא השיק את עצמו לפוליטיקה בהתנגדות נחרצת, עקרונית ומנומקת לעסקת אחמד ג'יבריל ב-1985 ולכל עסקה מסוגה, שאותה תיאר - לפני שהתמקם בשלטון, על אחריותו - ככניעה לטרור. כך, בעקבות מבצע אנטבה, אף שבפועל לא היה היפוכה של אותה כניעה, משום שממשלת יצחק רבין החליטה תחילה להיענות לתביעות החוטפים - כאשר לא עמדה בפניה חלופה מבצעית - וחזרה בה רק בזכות ארכה שהספיקה למודיעין, תיכנון, תרגול וביצוע.

עוד בוואלה! NEWS:
המוסלמים בסרי לנקה חוששים מנקמה: "מתפללים למען השלום"
ג'ו ביידן אחרי ההכרזה: אם טראמפ ייראה צעיר ממני, אלך הביתה
מין תמורת מזון: נשים במוזמביק משלמות בגופן על אוכל אחרי הציקלון

פגישת ראש הממשלה נתניהו עם נשיא רוסיה פוטין במוסקבה, 4 באפריל 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
אבי תורת "יתנו - יקבלו". נתניהו ופוטין, תחילת החודש/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

נתניהו שואף להיוודע כ"מר ביטחון" וסולד מהתואר "מר כניעה", הראוי למי שחתם על עסקת גלעד שליט ושחרר מהכלא את יחיא סינוואר ועוד כאלף מעמיתיו, שרבים מהם חזרו למסלול הפיגועים הרצחניים. לכן - במיקוח מוצדק על המחיר - מתעכבת העיסקה על החלפת שרידי גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול, לצד שני האזרחים הישראלים שעברו מרצונם לעזה ומוחזקים בה, באסירים פלסטיניים נוספים. זהו הפקק הסותם את בקבוק ההסדרה בין ישראל לחמאס.

נתניהו, אבי תורת "יתנו - יקבלו", נתן שני אסירים סוריים וקיבל לא רק את באומל, אלא גם כבוד צבאי נדיר מנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. עד כאן, בסדר. מה שלא בסדר הוא סדר הפעולות ועיתויין. נתניהו קיבל ערב הבחירות לכנסת ונתן רק לאחריהן. החצי הראשון של העסקה נועד לסייע לו פוליטית בלי שהחצי השני יזיק לו. כביכול, בחלוף הבחירות התעורר רצונה הטוב של ישראל והרוסים קפצו על המציאה וסיפרו לסורים עד כמה שפר לפתע מזלם.

עוד באותו נושא

ללא אישור השרים: שני אסירים סורים ישוחררו אחרי השבת באומל

לכתבה המלאה

קריצה שתקנית בין פוטין לנתניהו

כבר היו דברים כאלה מעולם. ראש הממשלה לוי אשכול חילץ מהנשיא לינדון ג'ונסון הסכמה לעכב את ביקור הפקחים האמריקנים עד לאחר בחירות 1965 - ג'ונסון רצה לעזור לאשכול המתון להדוף מתקפה מימין של דוד בן-גוריון ושמעון פרס. ב-1996 הועברו לרשות הפלסטינית, במסגרת הסכם אוסלו ב', שש משבע הערים בגדה המערבית. השביעית, חברון, הרגישה מכולן, הושארה עד לאחר הבחירות, כדי שלא להכביד על פרס מול נתניהו. יצא שנתניהו נאלץ להתמודד עם הירושה; כך נולדה פרשת מינוי היועץ המשפטי לממשלה תמורת תמיכת אריה דרעי בהסכם חברון.

זאת דרכם של פוליטיקאים, אבל למרבה החומרה נגרר להעמדת הפנים בעסקת באומל גם צה"ל. השאלה הראשונה שהופנתה לדוברו, ברגע פרסום זיהוי גופת באומל, הייתה האם זו עסקה. הדובר הכחיש חד-משמעית. יתכן, לפיכך, שגם צה"ל הוטעה ולא ידע על סיכום, הבנה או קריצה שתקנית בין פוטין לנתניהו.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי, מלון דן כרמל, 3 בינואר 2019. שלומי גבאי
נפל שוב למלכודת נתניהו. מנדלבליט/שלומי גבאי
שום פיקוח נפש לא היה מעורב בעיסקת באומל; מנדלבליט נפל שוב למלכודת נתניהו, המציג אותו בעקביות כמשת"פ

לא רק עם אזרחי ישראל נמנע נתניהו מלחלוק את דבר העסקה, בהשאירו את הבשורה לדיפלומט רוסי. גם על ההתייעצות המחוייבת עם שריו ויתר. הוא הצטייד בפתק ממנדלבליט, קצת בדומה לטענת נתניהו שהתכוון להמתיק באוזני היועץ המישפטי את סוד הצוללות הגרמניות - אלא ששם סירב מנדלבליט לשמוע.

זהו מצב שגעוני. מנדלבליט פירסם כתב חשדות נגד נתניהו וקצב לו ארבעה חודשים - אחד לפני הבחירות ושלושה לאחריהן - לשימוע. נתניהו טרם התחיל את הכנותיו לשימוע. במקום לתבוע ממנו להודיע לאלתר אם הוא מוותר על השימוע, ואז להגיש נגדו כתב אישום עוד לפני הרכבת הממשלה וללא קשר לחשודים הנוספים, מנדלבליט נותן לו עצה ממלכתית, ועוד איזו עצה - פטור מקבלת אישור חבריו לממשלה. שום פיקוח נפש לא היה מעורב בעיסקת באומל; מנדלבליט נפל שוב למלכודת נתניהו, המציג אותו בעקביות כמשת"פ.

ואשר לפוטין, שרצה כמו דונלד טראמפ בנצחון נתניהו בבחירות, וטעמיהם השונים או הדומים עימם, זה שנה וחצי מתריע ראש השב"כ נדב ארגמן מפני בחישה רוסית בהליך הדמוקרטי בישראל. פתאים יאמינו שנתניהו ניצל את פגישתו האחרונה עם פוטין כדי למחות בפניו על כך. משרדו של נתניהו, שנשאל אם אזהרת ארגמן נדונה בשיחה במוסקבה, אף לא טרח להשיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully