וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "העסקה עם ישראל לא נגמרה, עצמות חיילים יוחזרו"

יפעת רוזנברג

30.4.2019 / 8:49

העיתון א-שרק אל-אווסט מדווח כי עסקת החליפין בין סוריה וישראל בתמורה להעברת עצמות גופתו של זכריה באומל טרם הסתיימה ובהמשכה יוחזרו עצמות חיילים ישראלים תמורת שחרור אסירים סורים. "לא עולה על הדעת כי ישראל תקבל עצמות חיילים בחינם"

בווידאו: שני האסירים הסורים, ששוחררו במסגרת העסקה להחזרת גופתו של חלל צה"ל זכריה באומל ז"ל, הועברו לידי הצלב האדום/צילום: ALQuneitraToday

עסקת החילופין בין ישראל לסוריה בתמורה להעברת עצמות גופתו של זכריה באומל טרם הסתיימה ויהיה לה המשך, כך מדווח הבוקר (שלישי) העיתון א-שרק אל-אווסט. על פי הערכות שמובאות מפי גורמי ממשל סורי בעיתון, בהמשך העסקה, תוחזרנה עצמות חיילים ישראלים תמורת שחרור אסירים סורים מבתי הכלא בישראל ובהם אסירים תושבי הגולן.

לפני יומיים שוחררו וחזרו למדינתם שני אסירים סורים בעקבות השבת גופת באומל, אחד משלושת נעדרי סולטן יעקוב. השניים, זידאן טוויל, שנדון ל-11 שנות מאסר בגין הברחת סמים ב-2008, והיה צפוי להשתחרר בעוד שלושה חודשים, וחמיס אחמד שב-2005 חדר לבסיס צה"ל במטרה לבצע פיגוע והיה אמור להשתחרר ב-2023.

לקריאה נוספת בנושא:
"יתנו - יקבלו": כשמנדלבליט נפל למלכודת של נתניהו בעסקת באומל
אחרי 37 שנים: הושבה גופתו של זכריה באומל מנעדרי קרב סולטאן יעקוב
לאחר השבת גופת באומל: שני האסירים הסורים שוחררו ושבו למדינתם

זכריה באומל. דובר צה"ל, אתר רשמי
"העסקה לא הסתיימה". זכריה באומל/אתר רשמי, דובר צה"ל

מקורות העיתון הסעודי מהכפר מג'דל שמס דיווחו הבוקר כי השבתם של השניים התקבלה בהפתעה בקרב אסירים סורים ובני משפחותיהם. לפי מקורות בעיתון, הממשל הסורי הודיע למשפחות האסירים סדקי אל-מקת ואמל אבו צאלח לפני שבוע כי הם ישוחררו בקרוב עם העברת עצמותיו של באומל אולם לבסוף שוחררו טוויל ואחמד.

אי שחרורם של השניים עורר סערה בקרב המשפחות שאף פנו במחאה לרשויות בסוריה וברוסיה ודרשו הבהרות בנושא על אי מילוי ההבטחה מצד הממשל. גורמים בממשלו של נשיא סוריה, בשאר אל אסד בדמשק הבהירו להן כי העסקה עדיין לא הושלמה וכי ישנן עצמות חיילים ישראלים נוספים בסוריה. בעיתון הסעודי שיוצא לאור בלונדון דווח כי הגורמים הבכירים אף אמרו למשפחות, כי מתנהלים מאמצים להשלמת העסקה עד שלא יוותר אסיר סורי בבתי הכלא בישראל.

עוד באותו נושא

"יתנו - יקבלו": כשמנדלבליט נפל למלכודת של נתניהו בעסקת באומל

לכתבה המלאה
אמל אבו סאלח, אסיר סורי הכלוא בישראל. צילום מסך
ישתחרר בהמשך העסקה? אבו צאלח/צילום מסך

אחד מבני משפחתו של אבו צאלח, שעל קרובו נגזרו עליו שבע שנות מאסר בכלא הישראלי לאחר שפגע באמבולנס צבאי והרג פצוע סורי שהיה אמור להגיע לטיפול בישראל - אישר את המידע ואמר כי משפחתו מקווה שהנושא ייסגר במהירות והקרוב ישוחרר. "מאז שנות השמונים ועד היום ישראל שחררה לא פחות מ-14 אלף אסירים פלסטינים בעסקאות רבות תמורת מספר קטן של חיילים ישראלים שבויים או מתים, לא עולה על הדעת כי היא תקבל עצמות חיילים ישראלים בסוריה בחינם".

גורם ישראלי טען לפני יומיים כי ישראל החליטה בימים האחרונים לשחרר שני אסירים כ"מחווה של רצון טוב" וכי "הנושא לא עלה מראש". גורם בממשלת סוריה אמר לרויטרס כי שחרור האסירים מגיע אחרי תיווך רוסי, וכי דמשק לחצה על מוסקבה להבטיח את שחרורם אחרי הידיעות על השבת שרידיו של באומל.

אף שחוק הממשלה קובע שבמקרה כזה נדרשים השרים לאשר את שחרור האסירים, גורם ממשלתי הסביר כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר שבנסיבות העניין, אין צורך באישור שרי הממשלה לשחרור האסירים, וכי הנושא טופל על ידי משרד המשפטים ובית הנשיא.

סדקי אל-מקת, ותיק האסירים הסורים הכלואים בבתי הכלא בישראל. צילום מסך
משפחתו מחתה על אי שחרורו. אל מקת/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully