וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה והפרקליטות איבדו חומרים בתיק עבירות מין בקטינה: "רשלנות פושעת"

10.1.2020 / 15:36

נ' התלוננה על עבירות מין שביצע בה תושב ירושלים כשהייתה בת 14 - אך התיק נסגר מחוסר ראיות. כשביקשה לקבל את חומרי החקירה, נענתה אחרי חודשים כי התיק אבד. הפרקליטות טוענת שהחזירה אותו למשטרה, אך זו טוענת מצדה כי הוא לא הגיע לידיה. רק חלק מהחומרים שוחזרו

צילום: רוני כנפו

(בווידאו: דוח הפרקליטות ל-2018: 84% מהתיקים נגמרים בהרשעה, 70% מהכספים בתיקים כלכליים מוחלטים לטובת המדינה)

המשטרה והפרקליטות בירושלים איבדו תיק שעסק בעבירות מין בקטינה - כך נודע לוואלה! NEWS. חלק מהחומרים בתיק, כולל תיעוד וידאו מחקירות, לא שוחזרו. בפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) טוענים כי החזירו את התיק למשטרה, אך במשטרה טוענים כי התיק מעולם לא הגיע בחזרה לתחנה שחקרה את הפרשה.

המקרה שבלב התיק התרחש באמצע שנות ה-2000, ונגע לחשד כי בעל עסק ירושלמי ניצל מינית משך תקופה ארוכה את נ' - שהייתה אז נערה בת כ-14. נ', שנמצאת היום בסוף שנות ה-20 לחייה, אזרה אומץ להתלונן במשטרה רק בשנים האחרונות. המשטרה פתחה בחקירה, אך בשנת 2018 סגרה את התיק מחוסר ראיות.

בסוף אותה שנה פנתה נ' לפרקליטות וביקשה לקבל את חומרי החקירה בתיק לצורך תביעה אזרחית שהיא מנהלת במקביל כנגד אותו בעל עסק. מאוחר יותר ביקשה עורכת דינה, רוני אלוני-סדובניק, לקבל את החומרים גם כדי לשקול הגשת ערר על ההחלטה לסגור את התיק הפלילי. בפרקליטות המחוז ביקשו לקבל מנ' הבהרות נוספות מדוע היא זקוקה לחומרים, ובין הצדדים התנהלה חלופת מכתבים עויינת שנמשכה חודשים - מבלי שהחומרים יעברו.

משרד המשפטים. ראובן קסטרו
"לא ניתן להסכין עם התנהלות הפרקליטות במקרה זה"/ראובן קסטרו

ביולי האחרון פנתה עורכת הדין אלוני-סדובניק לשופט בדימוס דוד רוזן, המשמש כנציב הביקורת על הפרקליטות. רוזן ציין שכבר בפניה הראשונית, בנובמבר 2018, הבהירה נ' כי החומר דרוש לה לצורך הליך אזרחי, ומצא כי תלונתה מוצדקת. "לא ניתן להסכין עם התנהלות הפרקליטות במקרה זה", כתב.

"הגם שיש טעם בדברי הפרקליטות, לפיהם מששבה וביקשה את הבהרתך, מענה ענייני וקצר מטעמך היה עשוי לזרז את הטיפול בבקשה", כתב רוזן לאלוני-סדובניק. "נכון היה לפרקליטות לפעול לקידום צילום חומר החקירה על ידי מרשתך שהיא נפגעת עבירה בתיק, מתוך הבנה של הרגישות הנגזרת... ולהימנע מסדרת התכתבויות שהיה בהן יותר כדי לייגע מאשר לקדם את פנייתך הלגיטימית".

לאחר החלטתו של הנציב רוזן, עורכת הדין פנתה שוב לפרקליטות בשמה של נ', אלא שהפעם קיבלה תשובה שונה: התיק אבד. בפרקליטות טענו כי התיק נשלח בחזרה למשטרה, כביכול כדי לעדכן על סגירתו. "כאשר התיק הוזמן מהמשטרה, בעקבות בקשת הצילום של מרשתך, ניסו לאתרו מספר פעמים אך התיק לא אותר", כתבו מהפרקליטות לעורכת הדין. במשטרה, מנגד, טוענים כי התיק מעולם לא הוחזר לידיהם.

עוד בוואלה!

המדריך להפעלת מדובבים: ההנחייה שהפרקליטות נלחמה להסתיר נחשפת

לכתבה המלאה

"גם מאבדים מסמכים של נאנסות, וגם מסתירים את האיבוד"

בפרקליטות העבירו לבסוף לידי נ' את החומרים שניתן היה לשחזר ממערכת המחשב המשטרתית, אך המסמכים מלמדים כי לא מדובר בכל החומר שהיה בתיק המקורי. כך, ברשימת חומרי החקירה שאמורים להיות בתיק מופיעים שני מסמכים שכותרתם "רישום פרטי חקירה המתועדת בתיעוד חזותי". עם זאת, בחומר המשוחזר אין כל תיעוד חזותי של חקירות.

בנוסף, על פי נהלי המשטרה, עימות בין מתלוננת לחשוד בעבירות מין אמור להיות מתועד בווידאו, או לפחות בהקלטה קולית - אך בתיק אין כל תיעוד חזותי או קולי של העימות שנערך. לנ' הועברו תמלול שערכו השוטרים, אך ללא תיעוד הווידאו אין לה איך לוודא כי הוא אכן משקף את שאירע בחדר החקירות - ולטענתן התמלול אכן לוקה בחסר.

לאחר שהתקבלו החומרים המשוחזרים, הגישה נ' ערר על סגירת התיק. בפרקליטות המחוז השיבו כי הערר הוגש לאחר תום הזמן הקבוע בחוק, והפנו אותה למחלקת העררים בפרקליטות המדינה, כדי לבקש אורכה להגשת הערר. "אובדן חומרים בתיק אונס של ילדה הוא בלתי מתקבל על הדעת ומהווה רשלנות פושעת לכאורה של רשויות האכיפה, שגם מאבדות מסמכים של נאנסות, וגם מסתירות את איבוד המסמכים", אמרה לוואלה! NEWS עו"ד אלוני סדובניק, שהוסיפה כי בכוונתה לערער בשם נ' על סגירת התיק.

המטה הארצי של משטרת ישראל, ירושלים. ויקיפדיה, אתר רשמי
"מקפידים על תנועתם של תיקי חקירה", אמרו במשטרה/אתר רשמי, ויקיפדיה

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר בתגובה: "התלונה במשטרה הוגשה בדצמבר 2016 בגין אירועים שאירעו בשנים 2004-2006, ולאחר בחינת חומר הראיות בתיק הגיעה הפרקליטות למסקנה כי חלה התיישנות על העבירות בהליך הפלילי. לאחר קבלת ההחלטה פנתה המתלוננת לפרקליטות בבקשה לקבל את חומרי החקירה, ולאחריה פנתה באת כוח המתלוננת בבקשה לקבל את חומר החקירה בעילה אחרת".

"הליך העברת החומרים נמשך זמן רב", הוסיפו בפרקליטות. "בשל העיכוב בקבלת תיק החקירה מהמשטרה ובשל היעדר שיתוף פעולה ענייני מצד באת כוח המתלוננת. עם זאת לאחר בחינת השתלשלות העניינים סברה הפרקליטות כי ניתן היה לאפשר למתלוננת לצלם את חומר החקירה במועד מוקדם יותר. לאור זאת אף ביקש פרקליט המחוז להתנצל בפני המתלוננת על העיכוב בבקשתה. בהתאם לכך הבקשה להגשת הערר (בחלוף המועד המצוין בחוק) תיבחן בהתאם לנסיבות ולהשתלשלות העניינים ותיענה בהקדם. יובהר כי התיק המשטרתי לא הוחזר לפרקליטות, אולם חומר החקירה שוחזר והמסמכים הועברו לבאת כוחה של המתלוננת לצורך הגשת הערר".

ממשטרת ישראל נמסר: "מבדיקה שערכנו עלה כי תיק החקירה הועבר מהמשטרה לפרקליטות בחודש אפריל 2017, אך מאז לא התקבל שוב בתחנת מוריה. יחד עם זאת נציין כי עותק מהתיק הועבר לפרקליטות וחומרי החקירה הועברו למתלוננת. משטרת ישראל מבצעת הקפדה יתרה על תנועתם של תיקי חקירה לרבות תיעוד במערכות הממוחשבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully