וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח תאונות העבודה: 84 פועלים נהרגו ב-2019, שליש מהם נפלו מגובה

9.1.2020 / 5:00

מנתוני משרד העבודה עולה כי 40 מהם מצאו את מותם בענף הבינוי, ו-44 נוספים בעבודה בענפים אחרים. מחצית מהתאונות באתרי הבנייה קרו בין גדרה לחדרה, ועלייה נרשמה בפגיעות שמקורן בדריסה. בעוד שהמשרד קבע לעצמו יעד של צמצום ההרוגים - הדוח מצביע על עלייה חדה של 20%

צילום: מד"א, עריכה: עמית שמחה

משרד העבודה פרסם היום (חמישי) את דוח תאונות העבודה לשנת 2019, לפיו 84 עובדים נהרגו כתוצאה מתאונות עבודה במהלך השנה. 40 מהם מצאו את מותם בענף הבינוי, ו-44 הנותרים נהרגו במסגרת עבודתם במלאכות יצרניות אחרות: 19 נהרגו בענפי השירותים והמסחר, 17 נהרגו בענפי התעשייה ושמונה עובדים נהרגו בענף החקלאות.

מבחינת היקף הפעילות המשקית בישראל, קיימים כ-53 אלף מפעלים, 14 אלף אתרי בנייה פעילים, כ- 7,500 משקים חקלאיים ומאות אלפי עסקים בתחום השירותים והמסחר.

בדוח שהוציא ארגון "קו לעובד", 86 עובדים נהרגו במהלך השנה החולפת בתאונות עבודה, בשונה מנתוני משרד העבודה. על פי קו לעובד, 44 מתוכן נהרגו בתאונות בנייה, מה שמצביע על הפחתת מספר הקורבנות בדוח משרד העבודה. עם זאת, שתי הדוחות מצביעים על עלייה דרסטית של יותר מ-20%, לעומת השנה שחלפה. נתון זה מהווה מגמה הפוכה ליעד שקבע לעצמו משרד העבודה - צמצום הקורבנות מתאונות העבודה בכלל הענפים ב-10%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אתר בנייה בו פועל בן 40 נפל מגובה ברעננה, אוקטובר 2019/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשליש מאירועי תאונות העבודה בשנים האחרונות, עובדים נהרגו כתוצאה מנפילה מגובה, וב-19% מהמקרים נהרגו העובדים מפגיעת עצם במישור או מנפילת עצם מגובה. התמוטטות של קירות, תבנית, פיגום ואלמנטים אחרים היוו כ-12% נוספים ממניין ההרוגים בתאונות העבודה במשק הישראלי.

כמחצית מהתאונות הקטלניות בענף הבינוי התרחשו בשטח שבין גדרה בדרום לחדרה בצפון, ורק 31% מהן מצפון לחדרה. בשנים 2017-2018 בלטה העיר תל אביב- יפו כמרחב העירוני בו התרחשו יותר תאונות עבודה קטלניות מבין כלל הרשויות המקומיות, עם חמישה הרוגים בכל אחת מהשנים הללו. ב-2019, לעומת זאת, לא התרחשו במרחב תל אביב-יפו תאונות קטלניות, ואילו בתחום העירוני של יבנה התרחשו שתי תאונות קטלניות שגבו את חייהם של חמישה עובדים.

עוד בוואלה!

מסתמן: הקבלן רמי שבירו לא יואשם בגין גרימת מוות ברשלנות

לכתבה המלאה
פועלי בניין עבודה בגובה אתר בנייה. הפורום למניעת תאונות עבודה,
פועלי בניין ניצבים בצורה לא בטיחותית על מנופים/הפורום למניעת תאונות עבודה

כמו כן, נרשמה עלייה בפגיעות קטלניות שמקורן בדריסה. הממונה על זרוע העבודה פנה אל משרד התחבורה בשנה האחרונה בבקשה לפעול לתיקון תקנות תעבורה, שיחייבו התקנתן מצלמות נסיעה לאחור ברכבים הנדסיים, אך פניות אלו טרם נענו.

חברות קטלניות: רמי שבירו, אלקטרה בנייה ושיכון ובינוי

האחריות לבטיחותם של העובדים באתרי הבנייה מוטלת בראש ובראשונה על החברות הקבלניות המבצעות את הבנייה בהתקשרות אל מול היזם. חברות הבנייה שבלטו לשלילה בהיקף התרחשותן של תאונות עבודה קטלניות בשנים 2017-2019 ושבאתריהן נהרגו מעל לשני עובדים בתקופה זו, הינן רמי שבירו ונאות שמיר בע"מ, אלקטרה בנייה בע"מ, שיכון ובינוי - סולל בונה - תשתיות פתוח וכבישים בע"מ, אשטרום הנדסה ובנייה בע"מ, אשכול פרויקטים ש.ר.ד ע"מ, דונה חברה להנדסה ובנין בע"מ, ש.שטרית בע"מ, ות.ע.ן עבודות עפר בע"מ. 58% מההרוגים בתאונות עבודה קטלניות ב-2019 מצאו את מותם באתרי בנייה של חברות קבלניות בעלות הסיווג הגבוה ביותר במרשם הקבלנים של משרד השיכון.

תאותנ עבודה חוף אשקלון, 1 אוקטובר 2019. מד"א
פועל בן 25 נהרג מפגיעת חפץ כבד באתר בנייה בחוף אשקלון, אוקטובר 2019/מד"א

החל משנת 2018 הפך תחום השירותים והמסחר לענף השני בהיקפו בתמונת התאונות הקטלניות. מגמה זו באה לידי ביטוי בהכפלה במספר האירועים הקטלניים בענף בשלוש השנים האחרונות, עם 21% נפגעים בענף, לעומת חלקם היחסי מכלל ההרוגים בתאונות הקטלניות ב-2019, שעמד על 23%.

בדומה למגמה בענף הבינוי, נפילה מגובה מהווה את הגורם השכיח לתאונות הקטלניות גם בענפי השירותים והמסחר. כחלק מהמאבק בתאונות העבודה בענף זה, מקדם משרד העבודה את הסדרת העיסוק בקרב מתקיני מיזוג אוויר שכיום אינם מצויים תחת הסדרה כלשהי. כמו כן, המשרד מתכנן ביצוע פעולות הסברה בקרב אוכלוסייה זו במהלך השנה הקרובה. פעילות הסברה דומה תתמקד בעוסקים בעבודות אינסטלציה.

"מותר לבנות מגדלים על גופות פועלים"

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר כי "הדוח השנתי של משרד העבודה מלמד כי ישנה עליה חדה בכמות התאונות הקטלניות. למעשה כמות התאונות הקטלניות היא הגדולה ביותר בשני העשורים האחרונים".

לטענת בן שמעון, מבצעי אכיפה לבדם לא יועילו למיגור תאונות עבודה, "יש לפעול להגשת כתבי אישום נגד מנהלי חברות ונושאי משרה בכירים. במצב הנוכחי הפועלים החלשים והשקופים ממשיכים לשלם את מחיר הדמים וההפקרות בענף הבנייה, וכבר מתחילת שנת 2020 אנו עדים לשלושה פועלים שנהרגו בתאונות עבודה שונות". לדבריו, "בסמכות התובעת במשרד העבודה והרווחה להגיש כתבי אישום פלילים נגד מעסיקים וקבלנים, אך בפועל לא נעשה כמעט כלום והמסר לקבלנים שמותר לבנות מגדלים על גופות של פועלים ואין אף אחד שישלם את מחיר הרשלנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully