וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ימנה את ח"כ ביטן לשר החקלאות, חוטובלי תמונה לשרת התפוצות

5.1.2020 / 16:57

ראש הממשלה, שנאלץ לוותר על התיקים בשל כתבי האישום נגדו, ימנה את חבר הכנסת לתפקיד שר על אף ההליכים המשפטיים נגדו. ח"כ יפעת שאשא-ביטון תמונה לשרת הרווחה. בין המאוכזבים: ח"כ ברקת

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (ראשון) למנות את ח"כ דוד ביטן לתפקיד שר החקלאות, זאת לאחר התפטרותו בשבוע שעבר לאחר שהוגשו נגדו כתבי אישום. נתניהו החליט למנות את ביטן לשר למרות שגם נגדו ישנה המלצת משטרה ופרקליטות להגיש כתב אישום בעבירות שוחד הפרשות שונות, ובמידה ויוגש נגדו כתב אישום הוא יידרש להתפטר מתפקידו. מלבד מינוי ביטן לשר החקלאות, החליט נתניהו למנות גם את סגנית השר ציפי חוטובלי לשרת התפוצות. בנוסף לכך, יפעת שאשא-ביטון, שהיתה עד עכשיו שרת הבינוי והשיכון תמונה לשרת הרווחה, וסגן השר יצחק כהן ימונה לשר השיכון והבינוי. נתניהו החליט להעביר מתפקידה את שאשא ביטון לאור הקושי במינוי שר מש"ס למשרד הרווחה, בגלל שהאחריות על אישור עבודות ממשלתיות בשבת נתונה תחת סמכות שר הרווחה.

נתניהו נדרש להתפטר מהתיקים לאחר הגשת כתבי האישום נגדו, כמתחייב מפסיקת בג"ץ מ-1993, שקבע את הלכת דרעי-יצחקי, לפיה יש לפטר שרים עם כתב אישום חמור. בהתאם לכך, נתניהו ויתר על תיקי הבריאות, הרווחה, החקלאות והתפוצות בהם החזיק עד כה. לתיק הבריאות מונה כבר בשבוע שעבר סגן השר יעקב ליצמן וכעת הושלם סבב המינויים. כעת - לראשונה מאז הקמת הממשלה ב-2015 - נתניהו לא מחזיק בתיקים נוספים מלבד ראשות הממשלה.

ביטן, נתניהו וחוטובלי בישיבת סיעת הליכוד. אוליבייה פיטוסי, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו יחד עם ביטן וחוטובלי בישיבת סיעת הליכוד/מערכת וואלה! NEWS, אוליבייה פיטוסי

נתניהו נפגש במהלך היום עם ביטן, חוטובלי וחכ ניר ברקת, שציפה גם הוא להתמנות לשר, אך הוא החליט לתת את שני התיקים הפנויים מהליכוד לביטן וחוטובלי, שמכהנת כחכ מזה כעשור וממתינה למינוי לתפקיד שרה מזה שנים. ביטן היה אחד הח"כים הבולטים ביותר בתמיכתו לנתניהו בכלי התקשורת לאור החקירות וכתבי האישום בשנים האחרונות, והוא גם נחשב לבעל כוח פוליטי לא מבוטל בליכוד. גורם בסביבת נתניהו אמר כי "נתניהו התחייב לתת לביטן תפקיד שר הרבה לפני החקירות בעניינו ועמד במילתו".

ח"כ דוד ביטן הודה לנתניהו על המינוי, ואמר כי "אני מודה לרה"מ על האמון שנתן בי, אפעל באחריות כשטובת הציבור לנגד עיני, שאיפתו של כל איש ציבור היא לשרת את ציבור בוחריו ואת אזרחי ישראל מהממשלה". הוא הוסיף: "אוכיח בעשייתי, כפי שעשיתי לאורך כל הדרך, לכל תפקיד אליו אני נכנס אני פועל להביא לתרומה משמעותית לחברה הישראלית".

סגנית השר ציפי חוטובלי מסרה בתגובה למינויה כי "‏אני מודה לראש הממשלה נתניהו על המינוי. כשרת תפוצות אקדם את מדיניות הממשלה, כך שיהודי כל הקהילות וכל הזרמים ירגישו בבית בישראל. אפעל להדק את הקשרים בין ישראל לכל אחינו ואחיותינו בתפוצות". היא הוסיפה כי היא "רואה חשיבות עליונה לפעול יחד עם מנהיגי כל הקהילות במאבק בגל הגואה של האנטישמיות בעולם".

עוד בוואלה!

נתניהו הודיע: מתפטר מתפקידיי כשר, אמנה מחליפים בימים הקרובים

לכתבה המלאה
ח"כ דוד ביטן, הגשת הרשימות לועדת הבחירות, 1 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
היה אחד הח"כים הבולטים ביותר בתמיכתו לנתניהו. דוד ביטן/ראובן קסטרו

הממשלה הנוכחית מוגדרת מאז פיזור הכנסת ה-20 בדצמבר אשתקד כממשלת מעבר שמכהנת מכוח בחירות 2015. עם זאת, בשנה האחרונה נתניהו ביצע שורה של מינויים וקרוב למחצית משרי הממשלה מונו בתקופה זו: שר החוץ, ישראל כץ, שר הביטחון, נפתלי בנט, שר החינוך, רפי פרץ, שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', שר המשפטים, אמיר אוחנה, שר התקשורת דוד אמסלם, ושר הבריאות יעקב ליצמן מונו במהלך השנה האחרונה. שאשא ביטון מונתה לראשונה לשרת שיכון בינואר 2019 וכעת תמונה לשרת רווחה, וכעת גם ביטן, חוטובולי וכהן יצטרפו לשולחן הממשלה. בסך הכל הממשלה תכיל כעת 24 שרים מלבד ראש הממשלה. לפי תיקון לחוק יסוד הממשלה שחוקק ב-2013, מספר השרים הוגבל ל-19, אך בתחילת הכנסת ה20 חוקקה הוראת שעה שדחתה את ישום החוק. ממשלת המעבר ממשיכה לכהן מתוקף הכנסת ה-20 וכך גם תוקף הוראת השעה שמאפשרת למנות יותר שרים מהמגבלה בחוק.

ח"כ ציפי חוטובלי מצביעה במליאת הכנסת על חוק הגיוס, 3 ביולי 2018. חשבון הטוויטר של ציפי חוטובלי, מערכת וואלה!
ממתינה למינוי לתפקיד שרה מזה שנים. חוטובלי במליאת הכנסת/מערכת וואלה!, חשבון הטוויטר של ציפי חוטובלי

מכחול לבן נמסר בתגובה למינוי ביטן לשר כי "ראש ממשלה שהפך לעבריין נמלט ממשפט, ממנה כעת חשוד בשוחד למי שיהיה אחראי על מחירי המזון של כולנו. ממשלת נתניהו הופכת לארגון פשע שכל מטרתו היא לדאוג לחסינות לעומד בראשו".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתח אף הוא ביקורת בעקבות המינויים, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "מינויו של ח"כ יצחק כהן מש"ס לתפקיד שר השיכון בתקופת מעבר זה לא פחות ממחטף פוליטי, במטרה לקבוע עובדות בשטח". לדבריו, "לא מספיק שש"ס מחזיקה במשרד הפנים שמעביר תקציבים לטובת ערים חרדיות על חשבון הפריפריה, עכשיו משרד השיכון יעביר שטחי קרקע ירוקים וחקלאיים מהמועצות האזוריות לערים חרדיות". ליברמן הבהיר כי "בכל מקרה, לאחר הבחירות 'ישראל ביתנו' תדרוש את משרד הפנים ותבחן את כל ההחלטות שהתקבלו בתקופת ש"ס".

ח"כ דוד ביטן, ח"כ יריב לוין, ח"כ יפעת שאשא ביטון הגשת הרשימות לועדת הבחירות, 1 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
תעבור מהבינוי לרווחה. השרה יפעת שאשא-ביטון לצד ח"כ ביטן בעת הגשת רשימת הליכוד/ראובן קסטרו

התנועה לאיכות השלטון הגיבה אף היא על המינוי של דוד ביטן לשר החקלאות, ומטעם הארגון נמסר כי "ראש ממשלה נאשם בשוחד ממנה שר חשוד בשוחד - ככה נראית ממשלת ישראל. בושה. מושחתים נמאסתם". מהמחנה הדמוקרטי נמסר בתגובה למינוי ביטן כי "משרד החקלאות הוא לא פרס לפוליטיקאים מושחתים. ממשלה שהורידה את החקלאות על הבירכיים מטילה כעת אות קלון על הענף כולו". הם הוסיפו כי "נתניהו משתין מהמקפצה כשהוא ממנה חשוד בשורת מעשי שוחד לתפקיד שר בממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully