וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולם הפאר ו"המנהטן של ישראל": הפרויקטים שבמרכז פרשת ביטן

8.3.2019 / 14:58

הודעת המשטרה על תשתית ראייתית להעמדת יו"ר הקואליציה לשעבר לדין בחשד לשוחד, מגיעה אחרי חקירה שבה נמצא חשד לקידום אינטרסים של יזמים פרטיים בכמה פרויקטים. מאולם האירועים שבו התחתנה בתו של ביטן עד למתחם העסקים בחולות ראשון לציון - אלה המבנים שבלב הפרשה

בווידאו: פרשת השחיתות בראשון לציון/סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

במרכז פרשת השחיתות בראשון לציון, שהסתיימה אתמול עם מציאת תשתית ראייתית להעמדה לדין של יו"ר הקואליציה לשעבר ח"כ דוד ביטן (הליכוד), עומדים שורה של פרויקטים שבהם הייתה מעורבת לכאורה עסקת שוחד. על פי החשד, ביטן ניצל את מעמדו כסגן ראש עיריית ראש לציון וכיו"ר ועדת התכנון המקומית לטובת יזמים פרטיים בתמורה לטובות הנאה מצדם.

מהחקירה עלה כי בתמורה לשוחד במזומן, בסכום שמגיע עד למאות אלפי שקלים, וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות לתפקידו, הפעיל ביטן "את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים והוביל לשינוי החלטות, מתן היתרים מסוגים שונים, והפחתת תשלומי עירייה". על פי ממצאי החקירה, במסגרת פעולות אלה, ביטן "גרם לשינוי חוות דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל אביב, זרז תהליכים בתשלום חובות, יזם ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים".

עוד בוואלה! NEWS:
המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ח"כ דוד ביטן על עבירות שוחד
"תארגן את הכספים, ביטן יסדר": כך פעלה השיטה בפרשת השוחד
הפרוטקציה הפכה לשוחד: "מצליף" הכנסת מהליכוד חשוד בפלילים

פרשת ביטן - אינפו. אתר רשמי
פרשת ביטן - אינפו/אתר רשמי

בנוסף לביטן, נמצאה תשתית ראייתית בפרשה גם נגד ראש עיריית ראשון לציון לשעבר דב צור, המשנה לראש עיריית תל אביב לשעבר ארנון גלעדי ומנכ"ל חברת דניה סיבוס רונן גינזבורג. מהחקירה עלה חשד לשורת מקרים שבהם קודמו אינטרסים של יזמים פרטיים בתמורה לכספי השוחד במתחמים שונים, הן בראשון לציון והן בתל אביב. אלה הם המבנים שבתהליכי בנייתם נמצאו חשדות לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

עוד באותו נושא

ביטן על המלצות המשטרה: התקשורת חוגגת בפסטיבל שקרים נגדי

לכתבה המלאה

הצרות באולם השמחות

באחת מתתי-הפרשות שנחקרו במסגרת התיק בדקו החוקרים כיצד מכרה עיריית ראשון לציון אדמה שבבעלותה במתחם האלף, הסמוך ל"יס פלאנט", ליזם נדל"ן, כדי לבנות את האולם "לאגו" - אחד ממרכזי האירועים המפוארים והגדולים ביותר בישראל. חודשיים בלבד לפני שנחשפה הפרשה התחתנה בתו הבכורה של ביטן באולם "לאגו", כאשר בין המברכים ניתן היה למצוא גם את היה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מברך את ח"כ דוד ביטן בחתונת בתו, 23.8.2017. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו מברך את ביטן באולם לאגו, חודשיים לפני התפוצצות הפרשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו הגיע לחתונה יחד עם רעייתו שרה ישירות משדה התעופה לאחר ביקורו בסוצ'י, במהלכו נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הוא בירך את הזוג, גלית ביטן וחגי שפיץ, ושיבח את תפקודו המקצועי של ביטן: "הייתה לי תחושה שהוא יהיה יו"ר קואליציה מצוין. הוא הפתיע אותי". בנוסף אליו, הרב הראשי יצחק יוסף היה אחראי על החופה ובקהל ניתן היה למצוא בכירים בפוליטיקה העירונית והארצית, לצד אנשי עסקים וקבלנים. רק כעבור חודשיים בוצע גל המעצרים הראשון של המשטרה בעיריית ראשון לציון, בענף הבנייה בישראל ובעולם התחתון שבו התבררו החשדות מאחורי אולם האירועים המפואר.

חתונה דוד ביטן. אלירן אביטל
חתונת בתו של ביטן באולם לאגו/אלירן אביטל

מתחם לאגו "כיכב" גם בדוח הביקורת על השלטון המקומי שפורסם ביולי 2018 על ידי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. על פי הדוח, העירייה החכירה את הקרקע הסמוכה ל"פארק האדם", בחלקה המערבי של העיר, ליזםן הפרטי ארז מוסאצ'ו, ללא מכרז ושלא כדין, לשם הקמת מרכז לכנסים, אירועים ומסחר במקום. מהדוח עלה כי העירייה פעלה להקלה בהשגת היתרי בנייה להקמת המתחם, בשטח של 6,037 מ"ר ושטחי שירות של 4,450 מ"ר תוך עדיפות לקידום האינטרסים הפרטיים של מוסאצ'ו - על חשבון האינטרס הציבורי.

מתחם ה- לאגו בראשל"צ 3 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
אולם לאגו/ראובן קסטרו

"המנהטן של ישראל"

פרויקט נוסף הוא מתחם האלף, מתחם עסקים מרכזי שמתוכנן להיבנות בשנים הקרובות בחולות ראשון לציון, מכונה "המנהטן של ישראל" ונועד לתת מענה לצפיפות שבתל האביב כאשר אמורים להיבנות בו מגדלי משרדים ומגורים. על פי החשד, ביטן היטה מכרזים עבור גורמים המקורבים למשפחת ג'רושי כדי שאלה יבצעו את עבודות התשתית והפיתוח של המתחם, הכוללות עבודות עפר ופינוי חולות, בטרם יצאו המגרשים למכירה. במשטרה חושדים כי ביטן היה מחויב למשפחת ג'רושי לאחר שסייעו לכסות את חובותיו בשוק האפור. חשד נוסף הוא שביטן אף ניסה להשפיע על צור, ראש העיר דאז, כדי להעביר עבודות נוספות במתחם, לאותם קבלנים המקורבים למשפחת ג'רושי.

מתחם 1000 ראשון לציון 03/12/2017. ראובן קסטרו
נועד לתת מענה לצפיפות בתל אביב. עבודות הבנייה במתחם האלף/ראובן קסטרו

תחנת הדלק והעבודות בכביש

פרויקט נוסף, שבו הייתה מעורבת חברת "דניה סיבוס", נוגע לכביש 431, שבו ביקשה החברה להקים תחנת דלק, אך הרשויות התנגדו לכך. לפי החשד, האישור התקבל רק לאחר שביטן קיבל פנייה מגינזבורג, עם תשלום שוחד.

רונן גינזבורג מנכ``ל דניה סיבוס  13/08/2015. -, ראובן קסטרו
תשתית ראייתית להעמדה לדין. גיזנבורג/ראובן קסטרו, -
עיריית ראשון לציון 3.12.2017. מוטי מילרוד, הארץ
חשד שניתנו מכרזים ואחוזי בנייה בניגוד לחוק. עיריית ראשון לציון/הארץ, מוטי מילרוד

בנוסף לכך, על פי החשד, גינזבורג פנה ישירות לביטון בבקשה לקדם את הזכייה במרכז לעבודות בנייה בכביש 38 מבית שמש לשער הגיא. למרות שביטן לא החזיק בתיק התחבורה, הוא פעל לפי החשד אצל גורמים בלשכה כדי לקדם את זכיית "דניה סיבוס" במרכז.

לא רק בראשון לציון

בנוסף למבנים אלה, ביטן חשוד שפעל בעת שהיה יו"ר הקואליציה לקידום שלושה מיזמי בנייה גדולים בתל אביב עבור איש העסקים דרור גלזר. על פי החשד, הוא פעל מול המשנה לראש עיריית תל אביב, ארנון גלעדי. שלושת המיזמים כוללים את מעון הסטודנטים ברחוב משה דיין 56 וכן שני מיזמים נוספים ברחוב גרשון שולץ 44 ובאלוף בצלות 10. את מיזמים אלה הוביל גלזר, שייצג קבוצת רכישה. במרכז עסקת השוחד עמד קידום בצורה ניכרת של אחוז בנייה והשבחת נכסים, מה שהיה מוביל להזרמת סכומי כסף גדולים לזימים בפרויקטים.

ח"כדוד ביטן מהליכוד, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
המשטרה המליצה להעמידו לדין בגין שוחד. ביטן/ראובן קסטרו
מימין לשמאל: ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן, דב צור, ראש עיריית ראשל"צ, חיים ביבס ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויושב ראש מרכז השלטון המקומי בישראל, במסיבת עיתונאים על הצפיפות בכיתות, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
חשוד במסגרת הפרשה. צור/ניב אהרונסון

מוקדם יותר היום הודיעה המשטרה כי נגד ביטן נמצאה תשתית ראייתית ב-12 מהפרשיות שנחקרו בתיק המדובר, 1803. הפרשה נחשפה לציבור בחודש דצמבר 2017 לאחר שהמשטרה ביצעה גל מעצרים בעיריית ראשון לציון, בקרב בכירים בענף הבנייה בישראל וכן בקרב בכירים בעולם התחתון. על פי החשד, בין השנים 2011 עד 2017 קיבלו ביטן, גלעדי וצור טובות הנאה מגורמים פרטיים בתמורה לקידום האינטרסים שלהם. יחד עם מעורבים נוספים, הם חשודים בעבירות של שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים ועבירות מס.

אינפו - דוד ביטן. אתר רשמי
אינפו - דוד ביטן/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully