וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשות עם ראש עיריית ראשל"צ ומחטף מתחם האירועים | דוח המבקר

9.7.2018 / 16:00

עיריית ראשון לציון, שראשה נחקר בחשד לשוחד ולהפרת אמונים, מככבת בדוח המבקר המדינה שהתייחס בין היתר לליקויים בוועדת המקומית לבנייה. על פי הדוח התבצעה עסקת מכירת מגרש עירוני ללא מכרז לקבלן ארז מוסאצ'ו ב"מתחם לאגו", תוך הפרת הדין - וחשש לניגוד עניינים

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

ארבעה חודשים לפני שאזרחי ישראל יגיעו אל הקלפיות כדי לבחור את ראש העיר שלהם, מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פרסם היום (שני) את הדוח השנתי בנושא ביקורת על השלטון המקומי. אחת העיריות ש"מככבות" השנה בדוח היא עיריית ראשון לציון, ששמה נקשר בפרשת שחיתות שבמסגרתה נחקרו בין היתר ראש העיר דב צור ויו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן. בין היתר הדוח העלה ליקויים חמורים בפעולות העירייה והוועדה המקומית לבנייה בראשון לציון.

הדוח התייחס לעסקת מכירת זכויותיה של העירייה על קרקע הצמודה ל"פארק האגם", השוכן בחלקה המערבי של העיר, ליזם הפרטי ארז מוסאצ'ו, לשם הקמת מרכז לכנסים, אירועים ומסחר ב"מתחם לאגו" בעיר. על פי הדוח, העסקה בוצעה תוך הפרת הדין ומתן הטבות ועדיפות לקידום האינטרסים הפרטיים של מוסאצ'ו - על חשבון האינטרס הציבורי.

פרשה 1803- הוארך מעצרו של ראש עיריית ראשל"צ, דב צור, והוא הורחק ל-30 יום מטיפול בענייני העירייה. ניב אהרונסון
נחקר בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים. צור/ניב אהרונסון

מהדוח עולה כי העירייה פעלה להקלה בהשגת היתרי בנייה להקמת המתחם, בשטח של 6,037 מ"ר ושטחי שירות של 4,450 מ"ר הכולל מרכז קונגרסים, אולם אירועים ושדרת מסחר. העירייה אף אישרה תכנית איחוד וחלוקה במגרשים מבלי להבטיח את שמירת האינטרסים שלה בנכס שבבעלותה.

בהמשך הדוח מוצגת שרשרת פעולות שהתרחשו בין כותלי העירייה ומעידים על התנהלות בעייתית. נכתב כי העירייה החכירה למוסאצ'ו ב-2010 את זכויותיה במגרש, ללא מכרז ושלא כדין, תוך שהיא מסתמכת על חוות דעת משפטית שהתבססה על עובדה שגויה.

ביקורת חריפה הופנתה כלפי ראש העיר דב צור לאור היכרותו המוקדמת עם מוסאצ'ו. בדוח נכתב כי השניים ובנות זוגם אף בילו יחד בחו"ל, מה שמעמיד אותו לכאורה בחשש לניגוד לעניינים. למרות זאת, הוא היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות ובדיונים פנימיים הקשורים ביזם בנושא עסקת המכירה.

עוד באותו נושא

חובות לשוק האפור ומחטף מתחם האירועים: החשדות נגד דוד ביטן

לכתבה המלאה
מתחם ה- לאגו בראשל"צ 3 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
מתחם הלאגו בראשון לציון/ראובן קסטרו

המתחם עלה לכותרות עם התפוצצות פרשת השחיתות בעירייה, כשאחת השאלות שנבדקו גם ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) היא כיצד זכו לכאורה בעלי אולם השמחות לקבל את הקרקע מהעירייה במחיר נמוך ממחיר השוק.

על פי מבקר המדינה, נוכח הפרטים שתוארו בדוח, שלפיהם עיריית ראשון לציון מכרה קרקע עירונית ללא מכרז וללא חוזה מאושר על ידי משרד הפנים, אפשרה למוסאצ'ו להקים מבנה מסחרי על הקרקע והעבירה את הבעלות עליה על שמו בלשכת רשם המקרקעין - על העירייה ועל משרד הפנים לבחון את ההשלכות המשפטיות של המצב ולקבל בדחיפות החלטות על הצעדים האופרטיביים שניתן לנקוט כיום.

בנוסף לכך, הדוח מתייחס לתהליכי קבלת ההחלטות בדיוני המועצה ובוועדה לתכנון ובנייה. "על העירייה לפעול כמתחייב ממנה כנאמן הציבור ולשמור על זכויותיו בכל הנוגע לנכסים שבהם היא מחזיקה עבורו, ולהימנע מלהיטיב עם יזמים על חשבון נכסים אלה", ציין המבקר. עוד נכתב כי "על הוועדה המקומית לתת היתר בנייה לאחר קיומו של הליך תכנון המבוסס על ראייה תכנונית כוללת, ולהקפיד על קיום כל התנאים שנקבעו בתכניות המפורטות החלות על השטח, ובכלל זה הכנת תכנית בינוי, כאשר נדרש הדבר".

ארז מוסצ'ו. ניר שמול, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
ארז מוסאצ'ו. יחסים קרובים עם ראש העירייה/מערכת וואלה! NEWS, ניר שמול, הארץ

ביקורת על ראש העיר: לא הציג תמונה מלאה לחברי המועצה

כמו כן, ביקורת מופנית כלפי צור בטענה שלא פעל לתת "תמונת מצב" מלאה לחברי המועצה: "על ראש העירייה להבטיח כי ההחלטות במועצה יתקבלו אחרי שהובא מבעוד מועד לפני חברי המועצה מידע שלם".

בפתח דבריו ציין מבקר המדינה כי חקירת המשטרה הקרינה על לוחות הזמנים של הביקורת ועל מועד פרסומה. צור נעצר לשמונה ימים בחשד לקבלת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים. הוא שוחרר למעצר בית של עשרה ימים והורחק מעיריית ראשון לציון ל-25 ימים נוספים. בסוף חודש ינואר חזר צור לעירייה תחת מגבלות, ונאסר עליו להשתתף או לצפות בישיבות הוועדה לתכנון ובנייה, ועדת המכרזים והחברה הכלכלית של העיר. בנוסף אליו, ביטן נחקר במשטרה אף הוא בחשד לקבלת שוחד בעת כהונתו כסגן ראש העירייה ובימיו כחבר כנסת. בנוסף לביטן נחקרה גם רעייתו חגית בחשד להלבנת הון. בעקבות החקירות הוא פרש מתפקידו כיו"ר הקואליציה.

עיריית ראשל"צ: "העירייה חולקת על מסקנות הדוח וסבורה שהמבקר טעה טעות קשה"

תגובת עיריית ראשון לציון: "העירייה חולקת על מסקנות הדוח וסבורה שהמבקר טעה טעות קשה, הן בעובדות והן בפרשנות, במישור המשפטי, המנהלי והשמאי. ראוי שהמבקר ישבח את פעולת העירייה שפעלה בנחישות לתיקון טעות שפגעה בקופה הציבורית. העירייה פתחה חוזה חתום עם יזם, אף שעברו חמש שנים מאז נחתם, באופן חסר תקדים, וגבתה עוד תשעה מיליון שקל, מעבר לארבעת המיליונים שנגבו במקור. תוספת זו לא הייתה מתקבלת ללא התערבותו הנחרצת של ראש העירייה, שהקים צוות לתיקון העיוות".

"טענת מבקר המדינה כאילו ראש העירייה, דב צור, היה מצוי, לכאורה, בניגוד עניינים שגויה לחלוטין. הטענה מתעלמת התעלמות מוחלטת מהעובדות שהוצגו למבקר לגבי ניתוק היחסים בין ראש העירייה ליזם המדובר בעת הטיפול במכירת הנכס. זאת ועוד, המבקר מתעלם במסקנותיו מהעובדה שראש העירייה בחר מרצונו שלא להשתתף כלל בדיוני המועצה והנהלת העיר בנושא, ולכן לא נפל פגם בהתנהלות העירייה או אורגניה".

עיריית ראשון לציון 3.12.2017. מוטי מילרוד, הארץ
בעיריית ראשון לציון מכחישים את הטענות/הארץ, מוטי מילרוד

"לטענות המבקר כאילו ראש העיר מעורב בהליכים מאחורי הקלעים, אין בסיס עובדתי. גם להערה כאילו התערבותו בדיון שהתקיים במועצה בעסקה הינה התערבות פסולה משוללת יסוד, שכן ההתערבות נגעה רק בתקינות הישיבה והמשכה כמתחייב מתפקידו כיו"ר הישיבה, בלי שנכח או השפיע על עצמו או על ההחלטה".

מטעמו של מוסאצ'ו נמסר: "לטענות בדבר קשר פסול עם ראש העיר דב צור- אין שחר. גם הטענות בדבר אי סדרים הנוגעים להקלות - מופרכות.האיחוד והחלוקה של המתחם בוצעו בשנת 2007, בתקופת כהונתו של ראש העיר הקודם. במועד החכירה של המתחם היה קיים סכסוך עמוק עם ראש העיר הנוכחי ולא היה עימו שום קשר".

"לא מפתיע לגלות שאותם גורמים אינטרסנטים שפנו למבקר המדינה הם אלה שהצביעו בעד הסכם החכירה כאשר היו בקואליציה, אך שינו את עמדתם ברגע שעברו לאופוזיציה.
את הטיסה המשותפת לחו"ל, שהתקיימה במהלך החודשים הספורים בה היה קשר ידידותי עם ראש העיר הנוכחי, מימן כל אחד באופן עצמאי, ולאחריה שוב נותק הקשר בעקבות סכסוך".

דוד ביטן נכנס לחקירה, להב 433, 11 בפברואר 2018. אבי כהן
"הטענות שהועלו בענייני הוסרו מהדוח". ביטן/אבי כהן

ח"כ ביטן מסר בתגובה כי הוא מכבד את מבקר המדינה, אולם, "יש לי לא מעט הסגות על הנכתב" בדוח. "נתתי הסבר מפורט לכל הטענות שהועלו בענייני ודבריי התקבלו על ידי גורמי המקצוע במשרד המבקר והטענות הוסרו מן הדוח", אמר ביטן. "לאור זאת הניסיון לקשור את שמי לבדיקה שנוהלה במגוון רחב של נושאים, אשר נפרסים לאורך שנים רבות וכלל אינם קשורים אלי אינו במקומו".

המועמדת לראשות העירייה, חברת המועצה ליאל אבן זהר, אמרה כי מהדוח "עולה תמונת מצב עגומה של עיר המתנהלת בשיטת הקומבינות.". לדבריה, "הדוח הזה הוא תעודת עניות לעיר ולצור שכבר מזמן היה צריך להשעות את עצמו מפעילותו הציבורית. כפי שפעלתי עד היום להשיב כסף לקופה הציבורית, אמשיך לפעול כדי שהממצאים החמורים יחקרו עד תום, ולהחזרת כספים מידיים פרטיות - לתושבים. אדרוש לכנס ישיבה דחופה של מועצת העיר לדון בדו"ח המבקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully