וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובות לשוק האפור ומחטף מתחם האירועים: החשדות נגד דוד ביטן

3.12.2017 / 13:35

פרשת השחיתות בעיריית ראשל"צ חושפת חשד למנגנון שלקחו בו חלק בכירים רבים. התיעוד של נתניהו מברך את בתו של ביטן במתחם שבמרכז הפרשה, היקב שהפך למתחם מגורים וקבוצת הכדורגל שהכניסה לכאורה את ביטן לחובות. פרשה 1803 – כל הפרטים

צילום: רוני כנפו, יותם רונן, ניב אהרונסון עריכת וידאו: ניר חן

באוגוסט האחרון, כוחות משטרה גדולים הגיעו לאולם האירועים LAGO שבמערב ראשון לציון, כדי לאבטח אירוע חשוב במיוחד: חתונת בתו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך, הרב הראשי יצחק יוסף היה אחראי על החופה ובקהל ניתן היה למצוא בכירים בפוליטיקה העירונית והארצית, לצד אנשי עסקים וקבלנים. היום, עם חשיפת החקירה בתיק שמכונה "פרשה 1803" וחקירתם של שורת בכירים בעיריית ראשון לציון, מקורבת מאוד לביטן וביטן עצמו - התברר כי לשוטרים של מפקד יאח"ה, תת-ניצב כורש ברנור, היו סיבות אחרות לגמרי להתעניין באולם המפואר.

אחת השאלות שנבדקות ביאח"ה היא כיצד זכו לכאורה בעלי אולם השמחות לקבל את הקרקע מהעירייה במחיר נמוך ממחיר השוק. מדובר בקרקע ב"מתחם ה-1000", שצמוד למתחם היס פלאנט. זהו אחד האזורים שבהם הנדלן היקר ביותר בישראל, שצפוי להתפתח משמעותית בשנים הקרובות. המקום צפוי להפוך למתחם הדומה ל"איירפורט סיטי", הסמוך לנמל התעופה בן גוריון.

עוד בוואלה! NEWS:
הצעה בקריסה: קריאות בליכוד לדחות את ההצבעה על "חוק ההמלצות"
פשיטה על עיריית ראשון לציון: ח"כ ביטן נחקר; בכירים נעצרו

דוד ביטן בדרכו ללהב 433 3 בנובמבר 2017. אילן אסייג, "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
ביטן בדרכו לחקירה בלהב 433, היום/מערכת וואלה! NEWS, אילן אסייג, "הארץ"

מתברר כי היזם החזיק באחת החלקות במקום בשותפות עם העירייה. אז, יועדה הקרקע למסחר ומלונאות - מה שגרם לעירייה למכור את חציה ליזם במחיר נמוך. רק לאחר המכירה התברר כי הקרקע שווה הרבה יותר וניתן להקים עליה את האולם. החשד הוא כי ביטן, שהיה אז יו"ר ועדת התכנון והבנייה המקומית, היה ציר מרכזי בעסקה. ביטן חשוד במסגרת הפרשה בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

חשד נוסף נוגע לביטן עצמו ולתקופתו כסגן ראש העיר, אז ניהל יחד עם ראש העירייה דב צור את קבוצת הכדורגל העירונית, הפועל ראשון לציון. על פי החשד, ביטן לקח הלוואות מהשוק האפור לכיסוי חובות הקבוצה, ולא ברור כיצד אותן הלוואות הוחזרו. אחד החשדות שנבדקים, הוא כי ההלוואות נלקחו מארגוני פשיעה. ביטן הכחיש בעבר כי לקח הלוואות בשוק האפור וטען כי "צ'קים שלי הגיעו לשם".

תת-פרשה נוספת שנחקרת, נוגעת ליקב "כרמל מזרחי" שבעיר. זהו מתחם רחב ידיים שהיה בתחילה המפעל העברי הראשון שהקים הברון רוטשילד לפני למעלה מ-130 שנה. סביב היקב נבנתה העיר ראשון לציון בתחילתה. היום נמצא היקב במיקום מרכזי ואטרקטיבי ביותר - בשולי רחוב הרצל, לא הרחק מתחנת הרכבת.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מתחם ה- לאגו בראשל"צ 3 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
מתחם ה-LAGO בראשון לציון/ראובן קסטרו
היקב בראשל"צ 3 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
יקב "כרמל מזרחי"/ראובן קסטרו

בשנת 2015 ניהלה העירייה משא ומתן כדי לרכוש את המתחם ולהפוך אותו למתחם מגורים תחת כללי שימור מחמירים. באותה תקופה הייתה חברות קרובה בין יזם הנדל"ן לבכיר בעירייה. הם נסעו יחד לחו"ל, וחודשיים לאחר מכן הצליח יזם הנדל"ן לרכוש את היקב "מתחת לאף" של העירייה, יחד עם קבוצת יזמים. אף שאותו בכיר בעירייה אמר במקרים רבים כי הוא זועם על המהלך וכי בגללו ניתק את קשריו עם היזם – שנה לאחר מכן הוא בעצמו קידם תוכנית גרנדיוזית של מאות יחידות דיור במקום.

חשד נוסף נוגע למתחם "לופט 57" בעיר. כבר לפני כשנה וחצי פרסם העיתונאי חיים ריבלין כי יזם המקורב לבכירים בעירייה בנה במקום ללא היתר 30 יחידות דיור – שהשכרתן יכולה להניב מאות אלפי שקלים בחודש. על פי התחקיר, היזם זכה ליחס מקל מאוד מהעירייה. הן היזם והן העירייה הכחישו, וטענו כי היחס כלפיו היה דווקא מחמיר.

אצטדיון הברפלד, ראשל"צ. גוגל מפות, מערכת וואלה! NEWS
אצטדיון הברפלד שבו משחקת הפועל ראשון לציון/מערכת וואלה! NEWS, גוגל מפות

אלו רק חלק מהחשדות בעיריית ראשון לציון. פרשות נוספות מתייחסות למשפחת פשע שלכאורה נשכרה לעבוד באחד ממתחמי הבנייה הגדולים באזור המרכז, במערב ראשון לציון, וכן לתחנות דלק שמופעלות על ידי מקורביו של בכיר בעירייה – שנעצר גם הוא.

"זה לא יום משמח לתושבי ראשון לציון, וכולנו נמתין לתשובות רשמיות של גורמי החוק", אמרה עו"ד ליאל אבן-זהר, חברת מועצת העירייה. "עם זאת, אחזור ואומר את מה שאני כבר אומרת ברבים זמן רב: עננה של מנהל לא תקין וניגודי עניינים מרחפת מעל עסקאות ותכניות בראשון לציון, שלטעמי חלקן פגעו בקופה הציבורית, וראוי ונכון שגורמי הביקורת והחוק יבדקו זאת, ינקו את האורוות ויתנו, אחת ולתמיד, תשובה ברורה ובדוקה לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully