וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרוטקציה הפכה לשוחד: "מצליף" הכנסת מהליכוד חשוד בפלילים

8.3.2019 / 8:00

יו"ר הקואליציה לשעבר היה אחד מבעלי התפקידים המשמעותיים בכנסת, שצבר הון פוליטי - ביטן-קוין - והיה לאיש שאין לסרב לו. ההסתבכות החלה כשהוא עבר מהשוק האפור של הקשרים וההיכרויות לשוק השחור של השוחד. ממצאי החקירה חמורים במיוחד בהגיעם בסמוך לתיקי נתניהו

בווידאו: פרשת השחיתות בראשון לציון/סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

ח"כ דוד ביטן הוא, לדעת כל מכריו, אדם חביב ונוח לבריות. גם בחדר החקירות של יאח"ה, מול סגן-ניצב עו"ד לילית טייבר, שמר בדרך כלל על נועם הליכותיו. כך בין אדם לחברו, אדם לחוקרו, אך במישור שבין האדם והחברה ממצאי המשטרה מזעזעים, במיוחד בהגיעם בסמוך לתיקי בנימין נתניהו: שחיתות הכוללת שוחד. שוב שוחד, כמו בחשדות נגד נתניהו. שוב שוחד, כעבירה-לכאורה של בכיר בליכוד. שוב שוחד, תמורת הפעלת סמכות שלטונית. לא נקודות נפרדות - קו.

ראש ממשלה ויו"ר קואליציה הם שניים מהתפקידים המרכזיים בעבודת הכנסת. קרובה להם בעוצמתה רק ראשות ועדת הכספים, הנתונה לרוב בידי נציג סיעה שונה, שותפת זוטרה של מפלגת השלטון. כל שר מבקש לקדם את ענייני משרדו; ליו"ר הקואליציה, כמו לראש הממשלה, ראייה היקפית, בין-משרדית, מדרגת עדיפויות. ביטן היה מצליף, נתב, סדרן עבודה. מי בממשלה פתי ויסרב לסייע לו.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת ביטן: המלצה לאישום בשוחד נגד כדורגלן העבר חיים רביבו
"תארגן את הכספים, ביטן יסדר": כך פעלה השיטה בפרשת השוחד
המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ח"כ דוד ביטן על עבירות שוחד

ח"כ דוד ביטן, הליכוד, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
מצליף, נתב, סדרן עבודה. ביטן/ראובן קסטרו

להסתבכויות הפליליות של נתניהו וביטן רקע שונה, אך הקשר דומה. שניהם צברו הון וירטואלי, פוליטי, שאינו מוחשי בעיני המתבונן כשטרות ומטבעות אך עובר היטב לסוחר: ביטן-קוין. פרוטקציה, כמקובל בישראל, אבל עם תג מחיר, המעביר אותה מהשוק האפור של קשרים והיכרויות לשוק השחור של השוחד.

לא הכול זהה. נתניהו כמעט התחיל ברהיטים, במפעל "רים" בירושלים, וביטן כמעט סיים ברהיטים, בחנות "מצדה" בראשון לציון, שם נוהלו עסקיו והוקלטו שיחותיו. משותפים להם החוקרים. המפלג של טייבר ביאח"ה חקר את תיקי 1000 ו-2000. ראש יאח"ה, תת-ניצב יואב תלם, הגיע בסתיו שעבר מהיחידה הכלכלית, יאל"כ, בתום עבודתה על תיק 4000.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבאר שבע, 7 במרץ 2019. ראובן קסטרו
הקשר המשותף לחנות הרהיטים. נתניהו/ראובן קסטרו
נתניהו כמעט התחיל ברהיטים, במפעל "רים" בירושלים, וביטן כמעט סיים ברהיטים, בחנות "מצדה" בראשון לציון, שם נוהלו עסקיו והוקלטו שיחותיו

תיק 1803, של ביטן ושות', הושק במידע מודיעיני שהתחבר לחקירה נושנה שנקלעה בשעתה למבוי סתום; המודיעין הבקיע אותו. החקירה המחודשת גדלה עם הבנק - היא הלכה בעקבות ביטן מהמישור המקומי לארצי. השיטה, התברר, לא השתנתה: טובות הנאה תמורת טיפול בבקשות.

אף שבלשכותיהם של שרים ומנכ"לים אין מטען חורג של תמימות, אנשי הקשר של ביטן לא ידעו שפניותיו מסתירות פן כספי. ודאי שנדרכו לשמע טלפון מיו"ר הקואליציה, התוהה מדוע הרישיון מתעכב ואיך קרה שהמיניסטר ממשיך להתלבט באותו עניין המונח על שולחנו. ייתכן שהעריכו שהוא משנע הלאה נדנוד מחבר מרכז המפלגה. אין ראיות לכך שנרמזו כי ביטן גורף רווח אישי, במזומן או בהסוואת חשבוניות בדויות על ייעוץ מדומה.

ועם כל הכבוד לראשון, הראשונה באמת היא תל אביב, כי החוקרים שמעו לא אחת מקבלנים על שני סוגים של נדל"ן - סתם נדל"ן, ונדל"ן בתל אביב. לחלק זה של השחיתות חבר ביטן לפעיל נוסף בליכוד, ארנון גלעדי, בברית של סגני ראשי העיריות.

הדגם האמריקני

באמצע העשור שעבר הודיעו משרד המשפטים והמשטרה על הקמת כוחות משימה בראשות פרקליטים ובהשתתפות יחידות חקירה ורשויות אכיפה נוספות (מסים, ניירות ערך, הלבנת הון). היעד העיקרי - הפשע המאורגן, לכנופיותיו. הרעיון, האמריקני במקורו, אמנם התמסמס עם הזמן ולא יושם במאבק בשחיתות הציבורית, אך משהו ממנו בלט בתיקי נתניהו וביטן. פרקליטים מלווים ישבו במטות יחידות החקירה ופיקחו מקרוב על המהלכים, עד כדי צמצום הפערים הטבעיים בין השוטרים לבין התובעים.

למעט חקירות ביטחוניות (בעיקר ביאחב"ל) ואחרות שאינן בעלות הבט כספי, חקירות יאח"ה ויאל"כ עומדות במוקד פעילות מסגרת-העל שלהן, להב 433, ואגף החקירות והמודיעין. כך יצא שחקירות נתניהו וביטן התנהלו בפיקוח אותה פרקליטות - מיסוי וכלכלה תל אביב, בראשות ליאת בן ארי וסגנה יהונתן תדמור. שיתוף הפעולה ההדוק בין פמו"ת לבין יאח"ה ויאל"כ הוא כנראה המימוש הקרוב ביותר של הדגם האמריקני.

ארנון גלעדי. יואב איתיאל
השחיתות דבקה בליכוד. גלעדי/יואב איתיאל

בכך גם קטן הסיכוי של חשודי הליכוד בשוחד שסיכומי המשטרה יתאפסו בתביעה. ההבדל בין השתיים נעוץ בקידומת של המונח "סביר". השוטרים יגעו ומצאו ראיות המוכיחות לדעתם אשמה מעבר לספק סביר. הפרקליטות תוהה אם החומר מקים סיכוי סביר להרשעה. היה ותשיב בחיוב, כפי שעולה מהעדויות, ההקלטות והראיות החפציות, ייבחנו שתי נקודות שאינן בתחום השיפוט של המשטרה - עניין לציבור ומדיניות התביעה - ויוחלט אם להגיש כתב אישום. והנה עוד סבירות: לא סביר שהתיק ייגנז ושביטן יינצל מהעמדה לדין.

זאת, מפני שהרתעת פוליטיקאים עירוניים וארציים מהתקרבות למגנט השחיתות מחייבת ענישה מחמירה, כולל תנאים נוקשים בהסדרי טיעון, בשנות מאסר ובקלון המרחיק מבחירה מחודשת. זאת אחריותם של פרקליטויות המחוזות והמדינה, היועץ המשפטי לממשלה ובתי המשפט.

אין מקום לאשליה: השחיתות שדבקה בשלטון הליכוד ללא הפרד לא נולדה איתו ולא תמות כשיסתיים. לשום מפלגה אין מונופול על מפרי אמונים, רמאים ולוקחי שוחד. אבל במדינה המתגאה בכלכלה חופשית, חייבים לאחר עשור של הזדמנויות שחיתות לבכירים ממפלגה אחת (ופה וש"ס גם שותפותיה) לרענן את השורות ולהעניק הזדמנות שוויונית למושחתים-בכוח חדשים ולחוקרי המשטרה הממתינים להם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully