וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "נצביע נגד חסינות"; גנץ: "נתניהו יודע שהוא אשם"

לאחר הודעת נתניהו על החלטתו לבקש חסינות מפני העמדה לדין, הבהירו יו"ר כחול לבן ויו"ר ישראל ביתנו כי מפלגותיהם יצביעו נגד בקשת החסינות: "המדינה הפכה לבת ערובה של הבעיה האישית של נתניהו". ליברמן אף הכריז שיתמוך בהקמת וועדת הכנסת, וכעת יש רוב לכך בכנסת

צילום:שלומי גבאי, עריכה: שאול אדם

כמעט במקביל להודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על החלטתו להגיש בקשת חסינות מפני העמדה לדין, מסר הערב (רביעי) יו"ר כחול לבן בני גנץ הצהרה שבה הוא תקף את החלטת נתניהו. הוא אמר כי "נתניהו יודע שהוא אשם. מי שחושב שלא יהיה כלום כי אין כלום לא מפחד לעמוד למשפט. לכן, או שתהיה פה ממשלת חסינות קיצונית או שתהיה פה ממשלת אחדות ממלכתית". הוא הבהיר כי כחול לבן תפעל להקמתה של ועדת הכנסת כדי למנוע מתן חסינות לנאשם בפלילים.

גנץ הוסיף כי יתנגד לבקשת החסינות, והבהיר כי "חסינות שכזו היא שחיתות. חסינות שכזו אינה אבן יסוד בדמוקרטיה, היא כרסום יסוד הדמוקרטיה". הוא הסביר כי "החסינות נועדה להגן על נבחרים מפני תביעת דיבה אך לא להימלטות ממשפט. אחד המהלכים בכנסת הבאה יהיה לתקן את חוק החסינות כדי שלא יהיה אפשר להשתמש בו לעבירות פליליות". בנוסף לכך, אמר גנץ כי יש להגביל את הקדנציה של ראש הממשלה כדי למנוע השחתה.

במקביל, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהתבטא בעבר נגד אפשרות של חסינות, הבהיר הערב לראשונה שהוא וחברי סיעתו יצביעו נגד ההצעה, אם תעלה להצבעה בכנסת. בנוסף לכך, ליברמן הכריז כי ישראל ביתנו תתמוך בהקמת הועדה שתדון בחסינות נתניהו בתקופת הבחירות, ולפיכך יש רוב לכך בכנסת הנוכחית. ליברמן כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "עכשיו ברור מעבר לכל ספק. כל מה שעניין ומעניין את נתניהו זאת החסינות. עם זה הוא קם בבוקר, את זה הוא חי ונושם במשך היום ועם הוא הולך לישון".

הצהרה של בני גנץ לאחרי הודעת החסינות של רהמ", כפר המכביה, 1 בינואר 2020. שלומי גבאי
"נטפל בחיסונים ולא בחסינות". יו"ר כחול לבן בני גנץ נושא הצהרה/שלומי גבאי

ליברמן הוסיף כי "מדינת ישראל הפכה לבת ערובה של הבעיה האישית והפרטית של נתניהו. אותו לא מעניין לא שמאל, לא ימין, לא דתיים ולא חילוניים. הדבר היחיד שעומד לנגד עיניו זה קואליצית חסינות". הוא הבהיר כי "ישראל ביתנו לא תהיה חלק מקואליצית החסינות. כולנו, פה אחד, נצביע נגד חסינות לנתניהו".

בישראל ביתנו אמרו שיתמכו בהקמת ועדת הכנסת בתקופת הבחירות, זאת בניגוד לעמדתם מהעבר. ועדת הכנסת אמורה לדון בבקשת חסינות של נתניהו, ולפי יועמ"ש הכנסת אם יושג לכך רוב, הרי שיהיה אפשר להקימה בתקופת בחירות. עם זאת, נדרש אישור של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין למהלך. כעת, רק אדלשטיין יכול למנוע זאת.

בתוך כך, הודיעו בכחול לבן כי יו"ר הוועדה המסדרת אבי ניסנקורן, ייפגש ביום ראשון בשעה 13:00 עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ועם יועמ"ש הכנסת עו"ד אייל ינון, כדי לדון עמם על הקמת ועדת הכנסת ודיון בבקשת החסינות.

הצהרה של בני גנץ לאחרי הודעת החסינות של רהמ", כפר המכביה, 1 בינואר 2020. שלומי גבאי
"נתקן את חוק החסינות". גנץ בהצהרתו, הערב/שלומי גבאי

עוד לפני הודעתו של נתניהו, הודיע יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ כי הוא פועל לכנס את מליאת הכנסת לדיון על חסינות נתניהו. בהודעת הסיעה נמסר כי הם החלו בהחתמת ח"כים לצורך קיום דיון בנושא בנוכחות נתניהו. ח"כ הורוביץ אמר כי "חברי הכנסת, שרי הליכוד, יו"ר הכנסת ו'השותפים הטבעיים' שבעבור כיסא מוכרים את המדינה יזכרו כמי שנתנו את ידם להשחתת שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית". הוא הוסיף כי "המחנה הדמוקרטי יאבק בכל דרך על מנת לאפשר את העמדתו של הנאשם נתניהו לדין".

יו"ר הסיעה תמר זנדברג מסרה כי "כל חבר כנסת שישתף פעולה עם הניסיון של נתניהו להפוך את משרד ראש הממשלה לעיר מקלט הוא שותף לפשע". זנדברג הוסיפה כי "מ'אין כלום' ו'מה פתאום' הגיע נתניהו לשפל המדרגה, בריחה מהעמדה לדין כאחרוני העבריינים הנמלטים".

ח"כ משה יעלון (כחול לבן) כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "חברי הכנסת שביקשו חסינות: סעיד נאפע - על מגע עם סוכן זר; באסל גטאס - על הברחת טלפונים למחבלים בכלא; והיום, נגיע לשפל חדש: בנימין נתניהו יבקש חסינות - על שוחד, מרמה והפרת אמונים". שר הביטחון לשעבר הוסיף: "תהיתי היום, כמה שעות השקיע נתניהו בימים האחרונים בשאלת החסינות, במקום לעסוק באתגרי המדינה. עוד לא נשמע כדבר הזה בארצנו. כולנו משלמים מחיר כבד על הסתבכויותיו הפליליות של נתניהו".

ישראל ביתנו בישיבת פיזור הכנסת. ראובן קסטרו
יתמכו בהקמת ועדת הכנסת בתקופת הבחירות. ליברמן/ראובן קסטרו

המועד האחרון שבו נתניהו יוכל לבקש חסינות פרלמנטרית מפני העמדה לדין היא שעת חצות הלילה, 30 יום מהודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ליו"ר הכנסת על הגשת כתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים נגד ראש הממשלה. אולם, הכנסת צפויה לדון בבקשתו רק לאחר שתוקם ממשלה, אז יהיה ניתן להקים גם ועדת כנסת שאמורה לדון בבקשה זו.

בשל כך, עד שלא תוקם קואליציה כתבי האישום נגד נתניהו יישארו בהקפאה עמוקה ולא יוגשו לבית המשפט. לאחר שתוקם קואליציה, על נתניהו יהיה להשיג רוב של חברי כנסת לבקשת החסינות מפני העמדה לדין. במידה שלא יהיה לו רוב - הבקשה תידחה והוא יתמודד עם כתבי האישום בבית המשפט.

יו"ר סיעת העבודה ח"כ איציק שמולי הגיב לבקשת החסינות, ומסר כי "למאות אלפי ילדים וקשישים עניים הממשלה הזו לא דאגה לחסינות. רק חסינות אחת חשובה להם- זו שתמלט ראש ממשלה החשוד בפלילים מאימת הדין. במקום לפעול עבור האזרחים הופכים את הכנסת עיר מקלט למושחתים. גם מושחתים גם מנותקים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על בקשת החסינות, אוריינט ירושלים\ 1 בינואר 2020. יהונתן ולצר, TPS
"נתניהו יודע שהוא אשם". ראש הממשלה נתניהו, הערב/TPS, יהונתן ולצר

ממפלגת העבודה נמסר כי "הכנסת היא לא עיר מקלט לחשודים בשוחד. נפעל להקמת ועדת כנסת כדי למנוע מתכנית ההמלטות של נתניהו לצאת לפועל". במפלגה הוסיפו כי "נתניהו התחייב בשידור שלא להתחבא מאחורי חסינות, אך מילותיו כבר מזמן ריקות מתוכן, ממש כמו הבטחותיו האחרות: לדאוג לקשישים, להציל את מעמד הביניים הקורס, לדאוג לילדי עוטף עזה. הם, והחברה הישראלית כולה זקוקים לחסינות מפני מדיניות נתניהו".

ח"כ סתיו שפיר, יו"ר המפלגה הירוקה מסרה כי "אזרחי ישראל שלא הבינו ולא האמינו למה גוררים אותם למערכת בחירות שלישית, קיבלו הערב את התשובה: חסינות לראש ממשלה מושחת שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים". שפיר הוסיפה כי "גוש השמאל חייב להתאחד ולהילחם בזה בכל הכח". ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת הביהר כי "נתנגד לבקשת הנאשם בשוחד מבלפור לקבלת חסינות מפני העמדה לדין".

מנגד, מפלגת עוצמה יהודית בירכה על בקשת החסינות של נתניהו. "ראש הממשלה צודק בבקשה שלו לחסינות, אבל לטעמנו זה לא מספיק", טענו במפלגה. "כאשר הפרקליטות עושה הכל על מנת להפיל ראש ממשלה מכהן, החסינות הקיימת לא מספיקה וחייבים לחוקק את החוק הצרפתי שמונע לחקור ראש ממשלה אלא בעבירות חמורות". הם הבהירו כי "עוצמה יהודית תפעל בכנסת הקרובה על מנת לחוקק את החוק החשוב הזה שימנע מהפקידים לנהל את המדינה".

גם שרת התרבות והספורט מירי רגב הביעה תמיכה בהחלטת ראש הממשלה, ותקפה את מערכת המשפט. "כשהאכיפה הבררנית בולטת, כשהרדיפה הפקידותית צועקת - החסינות מתבקשת", אמרה רגב, "נתניהו הוביל את המדינה לעשור הטוב בתולדותיה, אני בטוחה שהעם יבחר בליכוד בראשות נתניהו, ויתעלם ממפריחי הסיסמאות".

(עדכון ראשון: 20:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully