וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "חסינות היא לא נגד הדמוקרטיה, אלא אבן יסוד"

29.12.2019 / 21:35

ראש הממשלה הבהיר כי בעוד יומיים יעדכן בדבר החלטתו בסוגיית הגשת בקשת החסינות לכנסת. יש חסינות אחת שאני מבקש כבר עכשיו - חסינות מפני תעמולת הסרק". מוקדם יותר השיב לעתירה לבג"ץ בסוגיית הטלת הרכבת הממשלה: "רק העם הוא הריבון"

הדלקת נר חנוכה של פעילי ליכוד עם רה"מ נתניהו ורעייתו, דן פנורמה ת"א - חנוכה 2019/צילום: יותם רונן

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ראשון) כי "חסינות היא לא נגד הדמוקרטיה, אלא אבן יסוד בדמוקרטיה". באירוע הדלקת נר עם פעילי ליכוד במלון דן פנורמה בתל אביב, אמר נתניהו כי הוא יודיע בתוך יומיים על החלטתו, אם לבקש חסינות מהכנסת, ותקף את כחול לבן. "הם כל היום מבלבלים את המוח על חסינות, חסינות ועוד פעם חסינות", אמר נתניהו. הוא הוסיף כי בקשת חסינות שלו היא מפני תעמולת הסרק של כחול לבן וחבריהם. "אין לי זמן לזה, אני עובד למענכם ולמען המדינה שלנו", אמר.

בנוסף לכך, תקף נתניהו את כחול לבן, על כך שהם לא מקיימים פריימריז לרשימה וכן על שיטת קבלת ההחלטות ב"קוקפיט" במפלגה. בתגובה ענה יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ כי "אני אף פעם לא ראיתי ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום".

אם נתניהו יחליט להגיש את בקשת החסינות, עד שלא תוקם קואליציה כתבי האישום נגדו יישארו בהקפאה עמוקה ולא יוגשו לבית המשפט. לאחר שתוקם קואליציה, על נתניהו יהיה להשיג רוב של חברי כנסת לבקשת החסינות מפני העמדה לדין. במידה ולא יהיה לו רוב - הבקשה תידחה והוא יתמודד עם כתבי האישום בבית המשפט.

הדלקת נר שמיני של חנוכה של פעילי ליכוד עם רה"מ נתניהו ורעייתו, דן פנורמה ת"א, 29 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
"חסינות היא לא נגד הדמוקרטיה". נתניהו נואם, הערב/ראובן קסטרו

ביום שלישי הקרוב יתקיים דיון בבג"ץ בעתירה המבקשת לקבוע האם נתניהו יכול להרכיב את הממשלה, למרות שהוגשו נגדו כתבי אישום. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טען בסוף השבוע כי הדיון צריך לעסוק בשאלה האם בכלל ניתן לדון משפטית בשאלה זו כעת - ורק אם השופטים יקבעו שניתן לקיים את הדיון לגופו, תגובש חוות דעת בנושא. הדיון יישמע בפני הנשיאה אסתר חיות, סגנה השופט חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן. מדובר בשלושת השופטים בעלי הוותק הרב ביותר בבית המשפט העליון, מלבד השופט ניל הנדל, שמכהן בימים אלו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב מוקדם יותר היום לעתירה שהוגשה לבג"ץ, וביקש "לדחות אותה על הסף". בתשובה, שהוגשה על ידו ועל ידי הליכוד, נכתב כי "בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם - זה העם, לא אף אחד אחר. אחרת זה פשוט לא דמוקרטיה".

לטענתו של נתניהו, העותרים "מנסים למנוע מציבור הבוחרים לבחור במועמד הנראה להם ראוי להנהיג את מדינת ישראל, תוך התעלמות מהוראות החוק המפורשות בעניין. העתירה מהווה ניסיון לגרור את בית המשפט לסוגיה שכלל אינה 'שפיטה', כלל אינה בסמכותו של בית המשפט הנכבד וכלל לא אמורה לבוא לפתחו של בית המשפט הנכבד, אלא להכרעת ציבור הבוחרים בלבד. בשל סיבה זו בלבד מן הראוי לדחות את העתירה על הסף".

עוד בוואלה!

ניצחונו של הדחפור: כשההישג של נתניהו פוגש את הפחד של מנדלבליט

לכתבה המלאה
הדלקת נר שמיני של חנוכה של פעילי ליכוד עם רה"מ נתניהו ורעייתו, דן פנורמה ת"א, 29 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
"אני עובד למענכם". הדלקת הנרות, הערב/ראובן קסטרו

עוד נטען בתשובתו של נתניהו בעתירה כי הדיון "מנפץ לרסיסים את הגרעין הקשה של עיקרון הפרדת הרשויות ומערכת האיזונים והבלמים במדינה דמוקרטית. אין כל מקום לתת לבית המשפט הנכבד, ויהיה מכובד ככל שיהיה, לבוא במקום ציבור הבוחרים. מדובר בסוגיה פוליטית לחלוטין שצריכה להיות מוכרעת אך ורק על ידי הציבור, ואף אין כל מקום להתערבותו של בית המשפט הנכבד בשיקול דעתו של נשיא המדינה, בהחלטתו על איזה חבר כנסת להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה".

אתמול אמרו בסביבת נתניהו כי "חסינות היא עניין זמני לתקופת כהונה בלבד ואיננה התחמקות מהעמדה לדין". עוד ציינו המקורבים כי "ראש הממשלה נתניהו טרם קיבל החלטה בנושא והוא יודיע על החלטתו בימים הקרובים".

יום חמישי הקרוב הוא המועד האחרון שבו נתניהו יוכל להגיש את בקשתו מהכנסת, ואם יגיש אותה, הכנסת צפויה לדון בבקשתו רק לאחר שתוקם ממשלה, אז יהיה ניתן להקים גם ועדת כנסת שאמורה לדון בבקשה זו.

הדלקת נר שמיני של חנוכה של פעילי ליכוד עם רה"מ נתניהו ורעייתו, דן פנורמה ת"א, 29 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
פעילים בכנס הדלקת הנרות, הערב/ראובן קסטרו

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, קבע בעבר כי אם יהיה רוב להקמת ועדת כנסת בתקופת בחירות, יהיה אפשר להקים את הוועדה כדי לדון בחסינות לנתניהו אך בשל התנגדות יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להקמת הוועדה בתקופת מעבר, אפשרות זו אינה על הפרק. אם נתניהו יגיש את בקשת החסינות, הרי שנושא זה צפוי להיות אחד מהנושאים המרכזיים בקמפיין הבחירות של המפלגות היריבות לכנסת ה-23 בימים אלה.

יום לקראת פיזורה האוטומטי של הכנסת ה-22, יו"ר כחול לבן בני גנץ קרא לנתניהו להתחייב שלא יממש את חסינותו כתנאי למשא ומתן להקמת ממשלת אחדות, בעוד שנתניהו דחה את טענתו, סירב להתחייב על כך וקרא לו "להפסיק עם הספינים", כלשונו. בכחול לבן צייצו הערב בתגובה: "מה, מה פתאום?", זאת כתזכורת לדבריו של נתניהו עצמו לכך שלא יבקש חסינות מהכנסת.

הדלקת נר שמיני של חנוכה של פעילי ליכוד עם רה"מ נתניהו ורעייתו, דן פנורמה ת"א, 29 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
נתניהו ובכירים בליכוד בהדלקת הנרות, הערב/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully