וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בתגובה לעתירה לבג"ץ בסוגיית הטלת המנדט: "העם הוא הריבון"

29.12.2019 / 20:55

ראש הממשלה השיב לעתירה שהוגשה לבג"ץ בשאלה האם אפשר למנוע את הטלת הרכבת הממשלה עליו, ואמר כי מדובר ב"ניסיון לגרור את בית המשפט לסוגיה שככל אינו בסמכותו". לדברי נתניהו, קבלת העתירה תגרום למצב שבו "פקיד ציבור בודד יקבע במקום הציבור מי יכול לנהל את המדינה"

הדלקת נר חנוכה של פעילי ליכוד עם רה"מ נתניהו ורעייתו, דן פנורמה ת"א - חנוכה 2019/צילום: יותם רונן

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב היום (ראשון) לעתירה שהוגשה לבג"ץ על השאלה האם אפשר למנוע להטיל עליו את הרכבת הממשלה, וביקש "לדחות אותה על הסף". בתשובה, שהוגשה על ידו ועל ידי הליכוד, נכתב כי "בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם - זה העם, לא אף אחד אחר. אחרת זה פשוט לא דמוקרטיה".

לטענתו של נתניהו, העותרים "מנסים למנוע מציבור הבוחרים לבחור במועמד הנראה להם ראוי להנהיג את מדינת ישראל, תוך התעלמות מהוראות החוק המפורשות בעניין. העתירה מהווה ניסיון לגרור את בית המשפט לסוגיה שכלל אינה 'שפיטה', כלל אינה בסמכותו של בית המשפט הנכבד וכלל לא אמורה לבוא לפתחו של בית המשפט הנכבד, אלא להכרעת ציבור הבוחרים בלבד. בשל סיבה זו בלבד מן הראוי לדחות את העתירה על הסף".

הדלקת נר שמיני של חנוכה של פעילי ליכוד עם רה"מ נתניהו ורעייתו, דן פנורמה ת"א, 29 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
"ראוי לדחות את העתירה על הסף". נתניהו בכנס הפעילים/ראובן קסטרו

עוד נטען כי הדיון בעתירה "מנפץ לרסיסים את הגרעין הקשה של עיקרון הפרדת הרשויות ומערכת האיזונים והבלמים במדינה דמוקרטית. אין כל מקום לתת לבית המשפט הנכבד, ויהיה מכובד ככל שיהיה, לבוא במקום ציבור הבוחרים. מדובר בסוגיה פוליטית לחלוטין שצריכה להיות מוכרעת אך ורק על ידי הציבור, ואף אין כל מקום להתערבותו של בית המשפט הנכבד בשיקול דעתו של נשיא המדינה, בהחלטתו על איזה חבר כנסת להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה".

כמו כן, נכתב כי קבלת העתירה תגרום למצב שבו "פקיד ציבור בודד (היועץ המשפטי לממשלה) - רם דרג ככל שיהיה - יקבע במקום הציבור הרחב מי יכול לנהל את המדינה ומי לא".

נתניהו, באמצעות עורכי דינו, טען כי אין להשליך מהלכת פנחסי-דרעי, שחייבה את השרים אז להתפטר מתפקידיהם בעקבות כתבי אישום שהוגשו נגדם, על מצבו המשפטי, זאת בטענה כי בעניינם "דובר בעובדות שלא היה חולק על כך שאם הן תוכחנה הדבר יוביל להרשעה" וכן ציין כי כתבי האישום נגדו כוללים "אישומים תקדימיים הנוגעים ליחסי התקשורת עם הרשות המבצעת והרשות המחוקקת, תוך אכיפה בררנית, התעלמות מהמצב הקיים ביחסי התקשורת עם הרשויות האמורות".

עוד בוואלה!

ניצחונו של הדחפור: כשההישג של נתניהו פוגש את הפחד של מנדלבליט

לכתבה המלאה
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע לטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"פקיד ציבור בודד, רם דרג ככל שיהיה, יקבע במקום הציבור הרחב". מנדלבליט/שלומי גבאי

העתירה הוגשה מטעם 67 אנשי הייטק, שדרשו מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחייבו לפרסם חוות דעת בנושא האפשרות להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה. הדיון בעתירה נקבע ליום שלישי הקרוב, והוא יישמע בפני הנשיאה אסתר חיות, סגנה השופט חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן. מדובר בשלושת השופטים בעלי הוותק הרב ביותר בבית המשפט העליון, מלבד השופט ניל הנדל, שמכהן בימים אלו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

ביום חמישי, היועץ המשפטי לממשלה מסר את תשובתו לעתירת אנשי ההייטק. בתשובתו, אמר מנדלבליט כי הוא סבור כי על הדיון שנקבע בעליון לעסוק בשאלה האם בכלל ניתן לדון משפטית בשאלה זו כעת - ורק אם השופטים יקבעו שניתן לקיים את הדיון לגופו, תגובש חוות דעת בנושא.

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בדיון על עתירה בעניין הסגרת ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב, העליון 7 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
הדיון בעתירה יתקיים ביום שלישי הקרוב. חיות/ראובן קסטרו

בתוך כך, נתניהו הגיע הערב לאירוע הדלקת נר שמיני של חנוכה בתל אביב, שם הוא נאם לרקע קריאות "העם דורש צדק משפטי" מהקהל. נתניהו אמר כי "זה לא הזמן לשיעור מעמיק במדעי המדינה, אבל העיקרון שלמדתי זה שדמוקרטיה זה שלטון העם. רק העם מחליט מי ינהיג אותו, ולא אף אחד אחר. אני לא מעלה על דעתי שמישהו יתערב ויפגע פגיעה אנושה בדמוקרטיה. זה לא יקרה כי הרוב יחליט בבחירות חופשיות".

באשר לסוגיית החסינות אמר נתניהו "אני אודיע תוך יומיים על החלטתי, אבל דבר אחד ברור: חסינות היא לא נגד הדמוקרטיה אלא אבן יסוד בדמוקרטיה. בכל מקרה, יש חסינות אחת שאני מבקש כבר עכשיו- חסינות מפני תעמולת הסרק של גנץ לפיד וחבריהם. אין לי זמן לזה, אני עובד למענכם ולמען המדינה שלנו. זה לא יצליח להם".

גנץ מגיב לנתניהו:

האירוע נערך בדן פנורמה בתל אביב בהשתתפות רעייתו שרה, שרים וחברי הכנסת המפלגה. בין הנוכחים היו גם גדעון סער והח"כים שתמכו בו - יואב קיש, מיכל שיר ושרן השכל, אחרי ההפסד בפיימריז על ראשות המפלגה. "הליכוד הוא התנועה הדמוקרטית הגדולה בישראל, אבל אני חייב לתקן, היא כמעט התנועה הדמוקרטית היחידה בישראל", אמר נתניהו. "לידידנו היקרים בני גנץ ויאיר לפיד - למה אתם לא עושים פריימריז אצלכם? ממה אתם חוששים?. אתם מדברים בלי סוף על דמוקרטיה, אני פונה אליהם: תעשו דמוקרטיה אצלכם. עם רוטציה או בלי רוטציה, תעשו דמוקרטיה אצלכם בבית".

נתניהו הוסיף כי "אף פעם לא ראיתי קוקפיט עם ארבעה טייסים", בהתייחסות לראשי כחול לבן. בתגובה, יו"ר כחול לבן בני גנץ צייץ בטוויטר כי "ואני אף פעם לא ראיתי ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום".

(עדכון ראשון: 20:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully