וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת: ניתן להקים את ועדת הכנסת שתדון בחסינות נתניהו

5.1.2020 / 14:17

עו"ד ינון קבע שאין מניעה משפטית להקים את הוועדה שתדון בחסינות רה"מ, אף שמדובר בממשלת מעבר. למרות עמדתו, האישור להקמת הוועדה נמצא בידי יו"ר הכנסת, שניפגש עם ניסנקורן ועם ינון וביקש חוו"ד נוספת. בכחול לבן איימו להיאבק באדלשטיין: "אסור לו לבזות את הדמוקרטיה"

עריכה:שאול אדם

הדיון בחסינות נתניהו - עדכונים אחרונים:

  • יועמ"ש הכנסת: אין מניעה משפטית להקים את הוועדה שתדון בחסינות נתניהו בתקופת בחירות
  • אישור הוועדה - בידי אדלשטיין; ניפגש עם ניסנקורן לאור דרישת כחול לבן להקים את הוועדה
  • גורם בכחול לבן: אם אדלשטיין יחסום את הוועדה - ניאבק בהחלטה בהדחו או בעתירה לבג"ץ
  • ח"כים בליכוד תקפו את החלטת יועמ"ש הכנסת: "החלטה הזויה, מאולצת ומופרכת"
  • אדלשטיין ליועמ"ש הכנסת: תן חוו"ד נוספת לפני החלטתך על דיון בחסינות נתניהו

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, קבע היום (ראשון) כי אין מניעה להקים את הוועדה שאמורה לדון בחסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אף שמדובר בתקופת ממשלת מעבר שבה הוועדות בכנסת אינן מתפקדות.

הודעתו של ינון הגיעה טרם פגישתו של יו"ר הכנסת אדלשטיין עם יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, שמפלגתו דרשה להקים את ועדות הכנסת. השניים נפגשו זמן קצר לאחר ההודעה ואדלשטיין נפגש גם עם יועמ"ש הכנסת. ניסנקורן מסר בפגישתו עם יו"ר הכנסת מכתבים מראשי סיעות, המייצגים 65 חברי כנסת, התומכים בהקמת ועדת הכנסת ודיון בבקשת החסינות, וכן בהקמת ועדות קבועות נוספות שיפקחו על עבודת הממשלה.

מלשכתו של אדלשטיין נמסר בתום הפגישות: "היו"ר שמע קשב רב את עמדת ח"כ ניסנקורן וקיבל לידיו את חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת באשר לאפשרות להקים ועדת כנסת ולדון בבבקשת החסינות של ראש הממשלה, גם בעת הזאת. חוות הדעת דומה בעיקרה לזו שהוציא יועמ"ש הכנסת לפני מספר שבועות. יו"ר הכנסת אדלשטיין ביקש מינון חוות דעת משפטית באשר לסמכותו על עצם כינוס הוועדה המסדרת. לאחר קבלת חוות הדעת היו"ר יודיע על החלטתו".

למרות חוות הדעת של היועמ"ש לכנסת, על אדלשטיין לאשר את הקמת הוועדה ואת הדיונים שיתקיימו בה. עם זאת, לאחר האישור המשפטי, לאדלשטיין יהיה קשה עד כמעט בלתי אפשרי למנוע מהלך כזה. המטרה של כחול לבן ושאר הסיעות, בהן ישראל ביתנו, היא לסכל את בקשת החסינות של נתניהו בהקדם האפשרי.

אבי ניסנקורן במהלך נאומו במליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
בכחול לבן דורשים להקים את ועדות הכנסת. ניסנקורן ואדלשטיין/ראובן קסטרו

בחוות הדעת פירט היועץ המשפטי לכנסת את הקשיים שבקיום דיוני חסינות בתקופת הבחירות, ובעיקר העובדה שבתקופה זו הכנסת אינה נוהגת לעסוק בעניינים שנויים במחלוקת. עם זאת, מסקנתו היא כי התנהלותה הרגילה של הכנסת בפגרת הבחירות, שטעם רב בבסיסה, אינה יכולה לאיין את הסמכות של ועדת הכנסת ומליאת הכנסת לדון בבקשת חסינות ולגבור על הוראת המחוקק לעשות כן "בהקדם האפשרי".

לקריאת עמדתו המלאה של יועמ"ש הכנסת

לאור חוות דעתו של ינון והעובדה שיש רוב להקמת ועדת הכנסת, במפלגה טוענים כי ליו"ר הכנסת אין לגיטימציה לבלום את הקמתה. גורם בכחול לבן הבהיר כי אם אדלשטיין יחסום את הוועדה "זה יהיה ניצול לרעה של סמכותו ושרביט ממלכתית של יו"ר הכנסת תהפוך לשריון פוליטי". במקרה כזה, הבהיר הגורם, המפלגה תיאבק בהחלטה.

מכחול לבן נמסר: "אסור לאדלשטיין לבזות את קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לו לאפשר את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות שמבקש נתניהו. אסור לאפשר את הפיכתה של כנסת ישראל לעיר מקלט של נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. אדלשטיין- נבחרת ליו"ר הכנסת ולא ליו"ר מטה נתניהו בכנסת. עליך לפעול בהתאם".

בפני כחול לבן עומדות שתי אפשרויות מרכזיות: להדיח את יו"ר הכנסת אדלשטיין מתפקידו, זאת בכפוף לתמיכתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן במהלך, או להגיש עתירה לבג"ץ.

עוד בוואלה!

לקול סורג ובריח: נתניהו מנסה לדלג מעל למחסום החוק, אך הציבור ינצח

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מודיע על כוונתו לבקש חסינות, 1 בינואר 2020. רויטרס
הקרב על החסינות עולה שלב. נתניהו/רויטרס

בלשכת יו"ר הכנסת הבהירו בתגובה כי "התנהלות בריונית לא תצלח, הכנסת היא לא שוק ולא תהווה פלטפורמה לקמפיין הבחירות של כחול לבן או של כל מפלגה אחרת. מזה חודשיים כחול לבן עומדת בראש הוועדה המסדרת ולא עשתה דבר להקמת ועדות כנסת קבועות - גם כשלא היינו בתקופת פגרת בחירות".

בלשכה הוסיפו כי "הציבור מבין שרק משיקולי בחירות בוער לח"כ ניסנקורן לשבור כלים ולאבד עשתונות באופן ציני ומלאכותי. יו"ר הכנסת ימשיך לשמור על כבודה של הכנסת גם כשהדבר לא מוצא חן בעיניי גורמים אינטרסנטיים". בלשכה ציינו כי אדלשטיין צפוי להיפגש עם ינון, "כפי שקובעים הנהלים, ולאחר מכן יגבש את עמדתו".

איל ינון. גלובס, אייל יצהר, אתר רשמי
נתן אור ירוק להקמת הוועדה. ינון/אתר רשמי, גלובס, אייל יצהר

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, הגדיר את החלטתו של ינון כ"לא פחות מהזויה". לדברי זוהר, "לאפשר לכנסת להיות כלי משחק פוליטי בידי השמאל בפגרת בחירות זה אבסורד ענק. מה היה קורה אם הליכוד היה מנסה לקדם חוק להעלאת קצבאות הקשישים והנכים בתקופת בחירות, היועמ"ש של הכנסת היה מאשר את זה? ברור שלא. פשוט בושה וחרפה לכנסת וליועמ"ש הכנסת".

ח"כ שלמה קרעי ממפלגתו הוסיף כי ההחלטה "מאולצת ומופרכת" וכי "הליך החסינות הוא הליך מעין שיפוטי. כשהוא מתקיים בתקופת בחירות, זכותו של המבקש לנסות לשכנע חברי ועדה מהצד הפוליטי הנגדי, נשללת בפועל. מישהו באמת מאמין שח"כ מכחול לבן למשל ירשה לעצמו לתמוך בחסינות או אף להימנע בזמן בחירות, כשהוא חבר במפלגת רק לא ביבי?".

בצד השני, המחנה הדמוקרטי בירך על החלטת יועמ"ש הכנסת ומסר כי הכנסת אינה עיר מקלט לעבריינים נמלטים. "התנהלות הליכוד כמי שמנסים להגן על הסנדק מפני משפט היא התנהלות של משפחת פשע", נמסר מהמפלגה. "סיעת המחנה הדמוקרטי מחתימה בימים אלה את חברי הכנסת על דיון חירום בעת הפגרה, על כתבי האישום ודרישת נתניהו לחסינות".

ח"כ רויטל סויד קוראת בשם העבודה-גשר לאבי ניסנקורן לכנס כבר מחר את הוועדה המסדרת בראשה הוא עומד, ולהקים את ועדת הכנסת כדי לקיים דיון על חסינות נתניהו כמתחייב בחוק. סויד, ראש צוות התגובות אמרה כי "משהוברר שגם העמדה המשפטית היא שיש לדון 'בהקדם האפשרי' בבקשת החסינות, אני קוראת לח"כ אבי ניסנקורן לכנס כבר מחר בבוקר את הועדה המסדרת כדי לדון בהקמת ועדת כנסת קבועה, שתדון בבקשה של נתניהו. לאור עמדת היועץ המשפטי לכנסת ובכלל, מצפה עתה מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שלא לנקוט בשום מהלך פוליטי שיסכל את הקמת הועדה, ועל הדרך יפגע קשות בממלכתיות תפקידו של היו"ר".

האפשרות להקים ועדת כנסת החלה לעלות לדיון לאחר שליברמן הודיע כי סיעתו תתמוך בהקמת הוועדה, אף שמדובר בתקופת בחירות, וזאת בניגוד להצהרותיו מהעבר. את החלטתו פרסם יו"ר ישראל ביתנו מיד לאחר שראש הממשלה הגיש את בקשת החסינות מהכנסת בשבוע שעבר. נתניהו נשאל על שינוי עמדתו של ליברמן במהלך ביקורו המדיני באתונה בסוף השבוע האחרון, וסירב כמעט לחלוטין להתייחס לסוגיה, זאת בניסיון להוריד אותה מסדר היום.

(עדכון ראשון: 10:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully