וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הרוויח עוד זמן, אך בג"ץ לא יהסס לשוב לסוגיה אם יזכה בבחירות

2.1.2020 / 18:21

ההחלטה למחוק את העתירה בשאלת הטלת הרכבת הממשלה על רה"מ אינה מפתיעה. שלושת השופטים הבכירים ביותר בעליון לא רצו להכריע בנושא, מאחר והדיון תיאורטי כל עוד העם לא הכריע. מצדו השני של המטבע, מיליוני אזרחים ילכו לקלפיות כשהם יודעים שהתוצאות הן "על תנאי"

עריכה:שאול אדם

החלטת שופטי בג"ץ, לפיה לא יכריעו כעת בסוגיית הטלת המנדט להרכבת הממשלה על נאשם נתניהו, אינה מפתיעה. השאלות וההערות של השופטים במהלך הדיון שלשום רמזו לעמדתם, כפי שנמסרה היום (חמישי) רשמית. השורה התחתונה: כל עוד בנימין נתניהו לא זכה בבחירות, השאלה אם יוכל להרכיב את הממשלה הבאה היא תיאורטית, ולכן לא ניתן לפי שעה לעתור נגדה. אבל לפני השורה התחתונה טמונה קביעה חשובה אחרת, שעשויה לסמן את הדרך להמשך.

במהלך הדיון, ביקשו עורכי הדין מטעם ראש הממשלה והליכוד, עו"ד מיכאל ראבילו ועו"ד אבי הלוי, לא להסתפק במחיקת העתירה משום שהיא תיאורטית ומוקדמת. הם טענו כי יש לדחות אותה על הסף גם לגופו של עניין. מדובר בהבדל משמעותי: דחיית העתירה לגופה היא הכרעה של בית המשפט לגבי הטענות שעלו בה. מחיקה, מנגד, מאפשרת להגיש את העתירה מחדש בנסיבות המתאימות.

השופטת אסתר חיות בדיון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום, בית המשפט העליון 31 בדצמבר 2019. ברני ארדוב
הכרעה לא מפתיעה. פוגלמן, חיות ומלצר/ברני ארדוב

"מה שצריך לעשות פה זה לא לדחות את העתירה כי היא מוקדמת ותיאורטית", אמר עורך דין ראבילו, "מה שצריך לעשות זה לדחות את העתירה על הסף, ולקבוע שאין סמכות לעשות זאת (לדון בה). ראוי שתהיה הכרעה ברורה. כפי שכתבנו בתגובה, הנושא איננו שפיט". השופטים ביקשו שוב ושוב שלא לדון בנושא לגופו של עניין, ולהתמקד רק בשאלה אם מדובר בסוגיה תיאורטית, אך ללא הועיל. "אין לדון בעניין שהובא כאן", טען בלהט עו"ד הלוי, "לא בעת הזו, לא בשום שלב, לפני ואחרי הבחירות, לפני הרכבת הממשלה ובוודאי לא אחרי שנשיא המדינה יחליט מי הוא מבקש שירכיב את הממשלה".

עוד בוואלה!

בג"ץ מחק את העתירה בסוגיית כשירות נתניהו להרכיב ממשלה

לכתבה המלאה
דיון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום, בית המשפט העליון 31 בדצמבר 2019. ברני ארדוב
"ראוי שתהיה הכרעה ברורה". הלוי/ברני ארדוב

שלושת השופטים הבכירים ביותר בבית המשפט העליון (מלבד ניל הנדל שמשמש בימים אלו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית), ממש לא רצו להכריע בעתירה לגופה. "בית משפט זה כבר פסק בעבר כי תקופת בחירות היא תקופה רגישה מבחינה פוליטית, ועל כן מן הראוי כי ינהג באיפוק ובריסון", כתבו. אך מצד שני, הם לא יכלו להשאיר את הטענות שעלו באולם ללא מענה. ולכן אף שהחליטו למחוק את העתירה, כללו בפסק הדין גם אמירה מפורשת לפיה הסוגיה בהחלט ראויה לבוא בפני בית המשפט - בזמן המתאים. "הסוגיה המועלית בעתירה שלפנינו היא סוגיה עקרונית וחשובה", כתבו.

עוד הוסיפו כי הסוגיה "נוגעת לעקרון שלטון החוק, לטוהר המידות של נבחרי הציבור ולאמון הציבור במוסדות השלטון. משכך היא נוגעת לליבת ערכי היסוד שעליהם מושתתת שיטת המשפט שלנו ועל כן אין ממש בטענת המשיב והמשיבה כי מדובר בסוגיה שאינה שפיטה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים ב-29 בדצמבר 2019. רויטרס
אם ייבחר הנושא יחזור בוודאי לפתחו של בג"ץ. נתניהו/רויטרס

המשמעות היא כי לאחר הבחירות, אם תיווצר אפשרות להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה, הסוגיה כבר לא תהיה תיאורטית ובהחלט ניתן יהיה להביאה שוב בפני בית במשפט. הצד השני של המטבע הוא שמיליוני אזרחים ילכו לקלפיות כשהם יודעים שתוצאות הבחירות הן "על תנאי". אם נתניהו ינצח, הנושא יחזור בוודאי לפתחו של בג"ץ, ויכול שייקבע כי המועמד שניצח - לא יכול להרכיב את הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully