וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ מחק את העתירה בסוגיית כשירות נתניהו להרכיב ממשלה

בכירי שופטי העליון הכריעו כי לא ניתן לדון כעת בשאלה הטלת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה, אך אם נתניהו ינצח בבחירות - לא תהיה מניעה לדון בה. חיות: "עתירה זו, אף שהיא מעלה שאלה עקרונית, הינה תיאורטית ומוקדמת ועל כן דינה להימחק". רה"מ: "הבחירה היא של העם בלבד"

עריכה:שאול אדם

העתירה בסוגיית נתניהו להרכיב ממשלה - כל העדכונים

  • בג"ץ מחק את עתירת אנשי ההייטק בסוגיית כשירות נתניהו להרכיב ממשלה
  • הנשיאה חיות: "עתירה זו הינה תיאורטית ומוקדמת ועל כן דינה להימחק"
  • ביהמ"ש פתח את הדלת להגשת העתירה מחדש, אם נתניהו ינצח בבחירות
  • נתניהו: "לא צריך לדון בסוגיה, הבחירה היא של העם בלבד"

בג"ץ מחק היום (חמישי) את העתירה שהגישו 67 אנשי הייטק, ביטחון ואקדמיה בסוגיית כשירות ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. זאת, לאחר שבכירי שופטי בית המשפט העליון, בהם הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן וחנן מלצר, דנו שלשום בעתירה למנוע את הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו כנאשם בפלילים, אם ינצח בבחירות. הנשיאה חיות אמרה כי "עתירה זו, אף שהיא מעלה שאלה עקרונית ונכבדה, הינה תיאורטית ומוקדמת מן הטעמים שיפורטו להלן, ועל כן דינה להימחק".

לקריאת הכרעת בג"ץ המלאה

בית המשפט אף דחה מפורשות את טענתם של נתניהו והליכוד, לפיה אפשרות הטלת הממשלה על נאשם בפלילים היא סוגיה שאינה שפיטה, ובכך פתח את הדלת להגשת העתירה מחדש - אם נתניהו ינצח בבחירות. "הסוגיה המועלית בעתירה שלפנינו היא סוגיה עקרונית וחשובה", נכתב. "היא נוגעת לעקרון שלטון החוק, לטוהר המידות של נבחרי הציבור ולאמון הציבור במוסדות השלטון. משכך היא נוגעת לליבת ערכי היסוד שעליהם מושתתת שיטת המשפט שלנו ועל כן אין ממש בטענת המשיב והמשיבה כי מדובר בסוגיה שאינה שפיטה. עם זאת, בהשאלה מאמרה מוכרת בתחום אחר - מערכת בחירות היא 'ממלכת אי הוודאות'... עוד יש לזכור כי התפתחויות עובדתיות כאלה ואחרות עשויות להשפיע על הרלוונטיות של ההחלטה ועל מידת התאמתה לתמונת המציאות".

"בית משפט זה כבר פסק בעבר כי תקופת בחירות היא תקופה רגישה מבחינה פוליטית, ועל כן מן הראוי כי ינהג באיפוק ובריסון... סיכומם של דברים: לעת הזו דין העתירה להימחק על שני ראשיה - זה הנוגע לצו ההצהרתי אשר נתבקש כי יוצא על ידי בית המשפט, ומאותם טעמים גם זה המורה ליועץ המשפטי לממשלה ליתן את עמדתו".

השופטת אסתר חיות בדיון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום, בית המשפט העליון 31 בדצמבר 2019. ברני ארדוב
"סוגיה שאינה שפיטה". פוגלמן, חיות ומלצר, השבוע/ברני ארדוב

עוד נכתב בהכרעת בג"ץ כי "החלטת הנשיא להטיל על חבר כנסת להרכיב את הממשלה היא החלטה חוקתית ולא מינהלית, ועל כן אין להחיל עליה מבחנים מינהליים שהעותרים טוענים להם. עוד נטען כי מדובר בסוגיה לא שפיטה וכי גם לגופם של דברים אין מניעה להטיל על המשיב את מלאכת הרכבת הממשלה".

"במקרה שלפנינו העובדות שאותן יש להציב 'במשוואה' על מנת לגזור מתוכן את הדין בשאלה שהועלתה בעתירה, אינן ידועות כולן לעת הזו", הוסיפו השופטים הבכירים. "המאורע שלגביו ניצב סימן השאלה הגדול ביותר הוא הבחירות הקרבות. איש אינו יודע מה תהיינה תוצאות הבחירות לכנסת ה-23 ומי יהיה חבר הכנסת שעליו ימליצו רוב סיעות הבית להרכיב את הממשלה. על כן, גם אם השאלה המשפטית כשלעצמה היא שאלה נכבדה, היא תיאורטית בעיקרה ואינה נדרשת להכרעה בשלב זה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מודיע על כוונתו לבקש חסינות, 1 בינואר 2020. רויטרס
העתירה נמחקה. נתניהו/רויטרס

ראש הממשלה, השוהה בביקור מדיני ביוון, אמר כי "שיהיה ברור, אני חושב שלא צריך לדון בזה בכלל כי הבחירה של העם מי ינהיג את העם היא בחירה של העם בכלל ולא של אף אחד אחר. זו הייתה העמדה שלי היא לא השתנתה, ואני מקווה שכך ינהגו גם בעתיד. זה לא צריך להגיע בכלל לדיון בהכרעה".

בליכוד בירכו על החלטת בג"ץ. "בית המשפט העליון נהג נכון כשמחק את העתירה, אנו עומדים על עמדתנו שבדמוקרטיה רק העם מחליט מי ינהיג את העם - ולא אף אחד אחר", נמסר מטעם המפלגה.

מכחול לבן נמסר כי "נכריע את נתניהו בקלפי ונוביל לשינוי. במקום ממשלת חסינות קיצונית נקים ממשלת אחדות ממלכתית. החלטת בית המשפט היא החלטה נכונה שיפוטית אך אינה חלופה לאמת הפשוטה:
ביבי גורר את מדינת ישראל לבחירות בפעם השלישית בשביל החסינות והופך את הכנסת לעיר מקלט".

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי הוא "מכבד ומקבל את החלטתו הנכונה של בג"ץ". לדבריו, "את נתניהו נעמיד למשפט הציבור בקלפי - וננצח".

הפגנה מחוץ לדיון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום, בית המשפט העליון 31 בדצמבר 2019. ברני ארדוב
הפגנת תמיכה בנתניהו מחוץ לבית המשפט העליון/ברני ארדוב

עו"ד דפנה הולץ לכנר, באת כח העותרים, מסרה בתגובה כי "העותרים מכבדים את הכרעת בג"ץ ומברכים על החלטתו שלא לדחות את העתירה ולסגור את דלתו, אלא למחוק אותה בעת הזו תוך קביעה כי הסוגיה שהעלינו היא בעלת חשיבות ציבורית עקרונית, גם אם זמנה להתברר טרם הגיע. אנו מביעים גם סיפוק לאור הבהרת בג"ץ בדבר שפיטות הנושא. ההכרה של בג"ץ בחשיבות הציבורית של השאלה לגבי כשירותו של מועמד לראשות הממשלה, הנאשם בעבירות שיש עמן קלון - הכרה זו מן הראוי כי תעמוד לנגד עיניו של נשיא המדינה, בבואו לשקול אחרי הבחירות על מי להטיל את הרכבת הממשלה".

לדבריה, "העתירה ביקשה לתקן את המצב הקיים בישראל, שבו אין מענה בדין למצב חסר התקדים אליו נקלעה המדינה בעקבות הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה. סברנו, כי העיתוי הנכון לתיקון כזה, אשר ימלא את החלל המשפטי, הוא טרם ההליכה לבחירות. זאת, על מנת שלנגד עיני הבוחרים יעמוד המידע המלא והמדויק ביותר לגבי כשירותם של המועמדים ושל ראשי המפלגות להרכיב ממשלה. עם זאת, אנחנו מכבדים כאמור את החלטת בג"ץ שלא להכריע בסוגיה בשלב זה. בינתיים, בקשת החסינות של ראש הממשלה היא ההמחשה העדכנית ביותר למחיר הכבד שמשלמת החברה הישראלית בשל חוסר הודאות המשפטית בנושא. בקשת החסינות מוכיחה, כי אם לא נקבע נורמות מוסריות ברורות, ראשות הממשלה בישראל בדרך להפוך לעיר מקלט מאימת הדין".

"השאלה היא למה עכשיו"

במהלך הדיון ביום שלישי האחרון תהו השופטים בפני נציגי העותרים על עיתוי הגשת העתירה, ועל עצם הבקשה לפסוק מראש בעוד שבית המשפט בוחן לרוב את הדברים רק לאחר מעשה. "אנחנו לא יודעים מה תהיינה תוצאות הבחירות האלה", אמרה הנשיאה חיות. "לאחר הבחירות הכדור יעבור לנשיא המדינה, שעל פי התוצאות יטיל על מי שיש לו סיכויים להרכיב את הממשלה. השאלה היא למה עכשיו. אצלנו הפעלת הסמכות לא באה לעולם", הצטרף השופט פוגלמן. "אנחנו בשלב של לפני עשיית המעשה. האם יש דוגמה לכך שבית משפט זה עשה פרה-רולינג לפני שהופעלה הסמכות?".

במסגרת העתירה, דרשו העותרים גם לחייב את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לתת חוות דעת בסוגיה - דבר שממנו נמנע עד כה. בשבוע שעבר ביקש היועמ"ש להתייחס לאפשרות הרכבת הממשלה על ידי נתניהו רק אם בדיון יחליט בית המשפט שלא לדחות את העתירה על הסף. מנדלבליט טען עד כה כי לפי שעה אין הצדקה להכריע בשאלה משפטית, שכן כל עוד נתניהו לא זכה בבחירות, מדובר בשאלה תיאורטית שאולי לא תתעורר.

(עדכון ראשון: 16:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully