וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת הפיגועים ובידוד הג'יהאד: ההזדמנויות של ישראל בהסדרה עם חמאס

1.1.2020 / 8:00

שלב אחר שלב פירט כוכבי מדוע הוא תומך בתהליך והדגיש כי בתמורה לשיפור במצב הביטחוני ברצועה יתאפשרו הקלות אזרחיות. עיקרי המתווה כוללים את הרגעת האלימות בגבול והאצת השיחות בנושא השבויים והנעדרים. ישראל מרוויחה את השלמת המכשול התת-קרקעי ודחיית מלחמה מול עזה

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס היום (רביעי) לדון בהסדרה עם חמאס, אותה הגדיר בשבוע שעבר הרמטכ"ל אביב כוכבי כ"הזדמנות". בנאומו פירט כוכבי מדוע הוא תומך בתהליך שמוביל המטה לביטחון לאומי: בראייתו, חמאס עוסק ביתר שאת בשנתיים האחרונות בשיפור רווחתם הכלכלית והאזרחית של תושבי רצועת עזה. המציאות בשטח בשילוב הפעלת כוח של צה"ל סייעו למגר תופעות כמו השריפות ו"פלוגות הבלבול הליליות" שהטרידו את תושבי עוטף עזה, ואף לצמצם את ההפגנות לאורך הגבול.

למרות הביקורת הציבורית הקשה נגד צה"ל והדרג המדיני, חמאס כשל בניסיונותיו להתיש את ישראל. לכן, לפני שמשטרו בעזה יחווה טלטלה, הארגון פנה להסדרה בתיווך מצרים שהחלה בקיץ האחרון. בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, עמד בדרכו של התהליך - וחוסל. כוכבי הדגיש כי הסיכול הממוקד בוצע תחת שיקולים אסטרטגיים והדגיש כי "התוצאה כרגע היא ניצול הזדמנות משמעותי ביותר שמונח לפתחנו".

הסיכול לא היה מהלך טקטי כי אם מהלך שנועד לעצב את המתרחש ברצועת עזה ובכך לתמוך בתהליך ההסדרה. חמאס אכן חזר להכתיב את סדר היום ברצועה, וכתוצאה מכך הג'יהאד האסלאמי, שליחו של איראן, הוקע. לראיה, חמאס נשאר על הגדר ולא התערב כשטילי צה"ל פגעו באל-עטא וחוליות משגרי הרקטות והטילים יצאו לנקום את מותו.

יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה עם אנשי חמאס בעזה. 13 באוגוסט 2019. AP
חמאס חזר להכתיב את סדר היום ברצועה. יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה/AP

"בתמורה לשיפור ניכר במצב הביטחון ברצועת עזה, ישראל תאפשר הקלות אזרחיות", הבהיר הרמטכ"ל. את ההקלות תכננה ישראל לקדם בכל מקרה כדי למנוע משבר הומניטרי ולייצב את המצב הביטחוני. בנוסף לכך הדגיש כוכבי את האחריות להשיב הביתה את חיילי צה"ל שגופותיהם מוחזקות בידי חמאס בעזה, הדר גולדין ואורון שאול, ולא להציב רק את שיקולי הביטחון של ישראל.

כל המעורבים בהליך ההסדרה מבינים כי עם ההתקדמות הוא נהיה שברירי ונפיץ, ולכן יש מאמץ למצות את התנאים שנוצרו. המתווה כולל הבנות למשך שנה במסגרתן מתחייבת הנהגת חמאס להפסיק את הפיגועים ואת הכוונת הטרור ביהודה ושומרון, וכן לשנות את מתכונת ההפגנות השבועיות בגבול עזה. עוד גובש במסגרת ההבנות כי הצדדים יאיצו את השיחות בנושא השבויים והנעדרים הכוללים את גופות החיילים ושני אזרחים ישראלים - אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

עוד בוואלה!

בניית ממ"דים ומיפוי ישובים: בצה"ל מתכוננים ליום שבו מערכות ההגנה לא יספיקו

לכתבה המלאה
אורון שאול, הדר גולדין. באדיבות המשפחה
הצדדים יאיצו את השיחות בנושא השבויים והנעדרים. שאול וגולדין/באדיבות המשפחה

היתרונות במתווה שהושג מאפשרים לישראל לדחות מלחמה ברצועת עזה ולהתפנות להגביר את רמת המוכנות מול האיומים השונים בזירה הצפונית ומעגלים רחוקים כמו איראן ועיראק. תנאים אלה גם יסייעו להמשיך את בניית המכשול התת-קרקעי נגד מנהרות והגדר החדשה למניעת חדירות ללא הפרעות ביטחוניות ועיכובים. עוד סוכם במסגרת התיווך כי חמאס יעצור את ההצתות והמשטים לרצועת עזה ויציג ירידה עקבית בעוצמת האלימות באירועי הגדר.

אסטרטגיה מול איומים

השאלה הגדולה שמרחפת מעל התהליך כולו היא המסגרת האסטרטגית. האם הדרג המדיני יאשר את ההסדרה מתוך חולשה או עוצמה, אילו השלכות יהיו לכך על בניין הכוח של חמאס שפועל וכיצד תושפע מכך מדיניות הבידול בין עזה ליהודה ושומרון שמחזקת את הרשות הפלסטינית במישור הכלכלי והביטחוני. שאלה מהותית נוספת היא האם חמאס מגיע לתהליך בשאיפה להתקדם, או שמא רואה בכך הפוגה לקראת מלחמה? כמו כן, האם סוגיית השבויים והנעדרים איננה מוקש בתהליך? התשובות לשאלות המורכבות כוללות עניינים אסטרטגיים נוספים וזירות מתפתחות שמאיימות על העורף הישראלי, כפי שתיאר כוכבי.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בכנס לזכרו של אמנון ליפקין שחק במרכז הבינתחומי בהרצליה, 25 בדצמבר 2019. דובר צה"ל
רואה בהסדרה הזדמנות. כוכבי/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully