וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הכרעה: "לוחמות שריון יכולות להשתלב בפעילות מבצעית"

29.12.2019 / 22:30

אלוף (מיל') יצחק בריק, נציב קבילות החיילים לשעבר שפגש במפקדות טנקים במסגרת הפיילוט שנערך בצבא, אמר לוואלה! NEWS לקראת תשובת הרמטכ"ל לבג"ץ בנושא כי יש לפעול לשלבן. "מצאתי לוחמות חדורות מוטיבציה, מצוינות", אמר. בצה"ל טוענים: "טרם התקבלה החלטה בעניין"

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

נציב קבילות החיילים לשעבר, אלוף (מיל') יצחק בריק, סיפר היום (ראשון) בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS, כי ביקר לאחרונה אצל הלוחמות במהלך הקורס למפקדות טנקים בשריון. "מצאתי לוחמות חדורות מוטיבציה, מצוינות, עם יכולות מקצועיות גבוהות", סיפר בריק. "לא היה ברור להן לאן זה הולך, זה הפריע להן, אבל הן היו חדורות אמונה ביכולת שלהן", הוסיף. בריק, ששירת כמפקד חטיבת שריון, אוגדה וגיס וקיבל את עיטור העוז כמפקד פלוגת שריון במלחמת יום הכיפורים, הסביר כי "חלקן היו מדריכות שריון לפני, ולכן הן היו ברמה מאוד גבוהה. גם המפקדים שלהן שיבחו אותן מאוד. שמעתי בעצמי".

ביוני 2018 יצא צה"ל בפרסומים על טקס סיום קורס מפקדי טנקים ומ"כים של חיל השריון, שבו השתתפו לראשונה ארבע בנות לוחמות. ארבע הלוחמות אותרו לקורס הפיקוד ביולי 2017, במסגרת תכנית פיילוט. הן עברו 16 שבועות של הכשרה בחטיבה 460 וסיימו את הקורס בהצלחה לפי הגדרות חיל השריון. "לאחר התנסות של שנה וארבעה חודשים אנחנו יכולים להגיד באופן ודאי - צוות לוחמות שריון בפיקוד מפקדת טנק יכול לקיים פעילות מבצעית במערך הגנת הגבולות", הכריז קצין שריון ראשי, גיא חסון.

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
"הן ברמה מאוד גבוהה". לוחמות השיריון שהשתתפו בפיילוט, יחד עם קצין שיריון ראשי/דובר צה"ל

מאוחר יותר הגיעה הביקורת מצד לוחמות, על כך שלמרות שסיימו את הקורס בהצלחה, צה"ל נמנע מלשבץ אותן כמפקדות טנקים בגדודים הרגילים, אלא החזיר חלק מהן לתפקידים בגדודים המעורבים. לאחרונה אף הוגשה עתירה נגד אי-שילובן של הבנות בפעילות מבצעית, עליה הרמטכ"ל טרם השיב.

אלוף (מיל') בריק דחה את הטענות לפיהן לא יוכלו בנות לוחמות בשריון להרים פגזים. "מלכתחילה בחרו ארבע בנות שיכולות למלא את התפקידים השונים בתוך הטנק", אמר. "בחרו בנות שיש להן את הנתונים הפיזיולוגיים למלא את המשימות אפילו יותר טוב מבנים לוחמים. בנות שמבנה הגוף שלהן והכושר הגופני שלהן מאפשר זאת". הוא הוסיף כי "יש כאן הטיה של התהליך. צריך לבחור בנות מתאימות לתפקיד. לא אמורים לקחת בת שלא מסוגלת, יש בנות שמסוגלות כמו בנים לכל דבר ועניין. הן נבחרו כי הן כן יכולות להרים פגז".

עוד בוואלה!

היסטוריה בצה"ל: ארבע לוחמות שריון יסיימו לראשונה קורס מפקדות טנק

לכתבה המלאה
נציב קבילות החיילים, האלוף במיל'  יצחק בריק בועדה לביקורת המדינה בנושא מוכנות צבא היבשה למלחמה, 12 בדצמבר 2018. רוני כנפו
נציב קבילות החיילים לשעבר, יצחק בריק בוועדה לביקורת המדינה בכנסת/רוני כנפו

על ההחלטה בצה"ל, שלא לקדם את הבנות הלוחמות שסיימו בהצלחה את קורס מפקדות הטנק, אמר בריק כי "היה צריך לשלב אותן בפלוגה שעושה תעסוקות בגבול עם טנקים. פלוגות שעוזרות להחזיק את הקו ולא כאלו שחוצות את הגבול לשטח האויב". הוא הבהיר כי "אין שום בעיה לבנות לוחמות לבצע את המשימה הזו. בדיוק כמו בגדודים המעורבים כמו קרקל". בריק הוסיף כי "אני בעד לבחור את הבנות המתאימות למשימות הגנה ולא התקפה. לא לקרבות בסוריה או בלבנון".

עוד אמר בריק, במסר לרמטכ"ל אביב כוכבי, שאמור השבוע להגיש את תגובתו לבג"ץ, כי "לאור הבעיות הקשות בגיוס בנים, כולל הירידה במוטיבציה לשרת בקרבי, נכון מאוד לשקול מקצועות כמו מפקדות טנקים".

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
"יש בנות שמסוגלות כמו בנים". לוחמות השיריון במהלך הפיילוט/דובר צה"ל

לפי החלטת הרמטכ"ל לשעבר, גדי אייזנקוט, הוחלט על עבודת מטה שתבחן שילוב של חיילות לוחמות ביחידות שריון, 669, ספינות המגן בחיל הים שיגנו בין היתר על האסדות בלב ים, והפעלת ציוד מכני הנדסי כבד (דחפורים וכו') אך ככל שחלף הזמן ולאור התנגדויות בצה"ל הוחלט לבסוף להוציא אל הפועל רק פיילוט בתחום חיל השריון.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "טרם התקבלה החלטה בעניין שילובן או אי שילובן בעתיד של לוחמות טנקים במשימת הגנת הגבולות, נושא זה יוכרע בעתיד בהתבסס על ממצאי הפילוט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully