וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בצה"ל על תחקירי תאונות האימונים בצפון: "אסור לחפף בנושא"

17.12.2019 / 17:01

קצינים בפיקוד הצפון ובזרוע היבשה מתחו ביקורת על האופן שבו התנהלו התחקירים בעקבות התהפכות הטנק ודריסת חייל צה"ל בשבוע שעבר. "בפיקוד שספג את אירוע נחל חילזון, במהלכו נהרג חייל צנחנים, צריך לגלות רגישות והבנה כשנדלקות נורות אדומות". צה"ל: עורכים ביקורת שוטפת

צילום: שלומי גבאי

בעקבות שתי תאונות האימונים בשבוע שעבר, שבמהלך אחת מהן אף נפגע חייל צה"ל באורח קשה, קצינים בפיקוד הצפון ובזרוע היבשה מתחו ביקורת על התנהלות תחקירי הבטיחות בפיקוד, וקראו להעמיק אותם: "אירועי בטיחות בסוף הם תוצר של אווירה".

בשבוע שעבר, סמוך לשעה 06:50 בבוקר, התהפך טנק של חטיבה 188 במהלך אימון סמוך לנחל שיאון בפיקוד הצפון, וארבעת החיילים חולצו בשלום. מפרטי התחקיר שהגיעו לידי וואלה! News עולה כי במהלך תרגיל פלוגתי במתאר הררי נעה פלוגת טנקים על ציר עפר. מפקד הטנק סטה מהציר והמשיך עד שהטנק החליק, נטה בהיפוך עד שהשלים התהפכות מלאה, התנגש בעץ ונעצר. בנס לא נגמר האירוע באסון אך נגרם נזק לטנק. עוד עולה מהתחקיר שמדובר בצוות מנוסה - מה שעורר פליאה בקרב מפקדים בשטח. ככל הנראה, המט"ק לא זיהה את הציר והמשיך בנסיעה. מאוחר יותר הנחה אלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם לעצור את האימונים בכלל הפיקוד עד לסיום התחקיר הראשוני, אך מסיבה לא ברורה הוחלט לבטל את ההנחיה אחרי שעות בודדות. קצינים שעסקו באימונים בפיקוד הצפון מתחו ביקורת על ההחלטה באותו הערב וטענו כי נכון היה להמתין עד למחרת בבוקר כדי לסיים תחקיר מעמיק, לתדרך חיילים ולרענן נהלים - ולא למהר לשוב ולאימון.

למחרת, סמוך לשעה 17:00 בערב, במהלך תרגיל בין כוח הנדסה לאותו גדוד שריון מחטיבה 188, נדרס חייל על ידי רכב אזרחי סמוך לצומת המפלים, באזור גמלא, בגזרת פיקוד הצפון. החייל נפצע באורח קשה, טופל על ידי כוח רפואי של גדוד 74 ופונה במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה כשהוא מונשם ומורדם. מיד לאחר מכן הוחלט שוב לעצור את כלל האימונים ביחידות האוגדה.

התהפכויות כלי רכב משוריינים. עיבוד תמונה
התהפכויות כלי רכב משוריינים/עיבוד תמונה

קצין מילואים בפיקוד הצפון ביקר את ההתנהלות של פיקוד הצפון וניהול התחקיר שבוצע בשטח בהתהפכות הטנק. "צבא לא אמור להתכווץ מכל אירוע בטיחות, אחרת לא יהיה ניתן להתאמן, אבל בפיקוד שספג את אירוע נחל חילזון, במהלכו נהרג חייל צנחנים, צריך לגלות רגישות והבנה כשנדלקות נורות אדומות", טען הקצין. "מפקדים צריכים לבצע פעולות כדי למנוע את האירוע הבא. במקרה של התהפכות הטנק נכון היה לעצור, להעמיק בתחקיר, לראות מי קציני הבטיחות ומי חתום על תיק התרגיל. לא להסתפק בתשובות שניתנו בשטח. לאחר מכן להעביר תדריכים לכלל החיילים המתאמנים בגזרה, כולל למפקדים עצמם, לחדד נהלים. אירועי בטיחות בסוף הם תוצר של אווירה".

גורם נוסף בזרוע היבשה מתח ביקורת חריפה בשיחה עם וואלה! NEWS על אופי התחקירים בכלל של אירועי בטיחות וסיפר שקיימת הפרדה בתחקירים בעולם הרק"מ (רכב קרבי משוריין) בין החילות השונים, ואין באמת גורם שמפיץ ומטמיע את הידע.

עוד בוואלה!

כאבים ומחלות כרוניות: משרד הביטחון יבחן את הקשר בין השבי לתחלואה

לכתבה המלאה

"לתחקר - או לעצור אימון"

לפי הנתונים הרשמיים, השנה התהפכו שני טנקים ושני נגמ"שים, זאת בהמשך לשלושה טנקים וחמישה נגמ"שים בשנות 2015; שלושה טנקים ושלושה נגמ"שים בשנת 2016; שני טנקים ושני נגמ"שים בשנת 2017; ושלושה נגמ"שים בשנה שעברה.

גורם מזרוע היבשה דחה בתוקף את הטענות לפיהן מדובר במספרים קטנים: "היה בעבר רמטכ"ל, דן חלוץ, שדרש אפס אירועים אפס נפגעים. זה היה הרף", אמר הגורם. "אני לא מדבר על אירועים של כמעט ונפגע ולא על אירועי שיפוע צד בהם כמעט והרק"מ התהפך. אסור לחפף בנושא ויש לחייב מעורבות של מבק"א (מחלקת בטיחות ובקרת איכות, א"ב) בכל תחקיר ובכל אירוע. לבחון מחדש את תהליך הפצת התחקירים וההטמעה שלהם ורק לידיעה: לזרוע היבשה יש סמכות גם במה שקורה בפיקוד צפון. לתחקר או לעצור אימון".

צילום: דו"צ, עריכה: שאול אדם

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל עוסק באופן ממוקד ומקצועי בנהיגת הרק"ם ובמניעת התהפכויות, תוך דגש על מניעת נפגעים במקרים אלו. בשנים האחרונות נעשו מאמצים רבים בתחום, דבר אשר בא לידי ביטוי בירידה בסך המקרים. בין המאמצים, שופרו אמצעי ראיית הלילה, תוקפו תיקי היסוד בהכשרה, התווספו חגורות בטיחות להגנה על הלוחמים בנגמ"ש, שופרה ההכשרה בנושא ועוד. צה"ל מבצע ביקורות שוטפות על יישום ההנחיות ומקיים באופן שוטף שינויים ושיפורים בכלי הרק"ם על מנת לשפר את בטיחותם".

טנק מרכבה 4. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
"מקרה של התהפכות הטנק נכון היה לעצור ולהעמיק בתחקיר"/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully