וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני בכיר: במצב הנוכחי - לא יהיה מנוס ממבצע צבאי רחב בעזה

10.12.2019 / 5:30

לאור ההסלמה בדרום ובצל המשבר הפוליטי, הדרג המדיני יידרש בקרוב להכריע האם להחריף את התגובה הצבאית מול חמאס או להעניק הטבות כלכליות לרצועת עזה במקביל להמשך תקיפות על שיגור רקטות. גורם ביטחוני בכיר לוואלה! NEWS: לא תהיה ברירה אלא לצאת למבצע לחיזוק ההרתעה

צילום: תקשורת שר הביטחון, עריכה: עמית שמחה

מבצע חגורה שחורה כלל את הסיכול הממוקד של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהא אבו אל עטא, ותקיפה של מאה מטרות, שהחלישו את יכולות הארגון שממומן על ידי איראן. למרות הישגי המבצע, תופעת ירי הארגונים הסוררים, עדיין נמשכת. גורמי ביטחון העריכו בפני וואלה! NEWS כי הנהגת חמאס מתנגדת לשיגורי הרקטות, אך גם לא עושה מספיק כדי לעצור את השיגורים, וזאת על אף תקיפת יעדי חמאס בתגובה לכך.

המצב הביטחוני בעוטף רצועת עזה החריף בשבועות האחרונים והביא לביקורת קשה מצד האזרחים וראשי היישובים והמועצות נגד הדרג המדיני וצה"ל. המבקרים דוחים את הסברי הדרג המדיני על זירה צפונית מתחממת וסדר עדיפויות שנערך להתמודד עם איומים חמורים כמו התבססות איראן בסוריה. ראשי היישובים והמועצות קוראים לדרג המדיני להורות לצה"ל למנוע לחלוטין את שיגורי הרקטות גם במחיר של מבצע נגד חמאס.

שובלי עשן במהלך שיגור רקטה מעזה 14 בנובמר 2019. רויטרס
"במצב הנוכחי לא יהיה מנוס ממבצע צבאי רחב". שיגור רקטות מהרצועה/רויטרס

יאמר לזכותו של הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, שבשנה האחרונה נפגש עם ראשי המועצות בעוטף עזה שסובלים משיגורי הרקטות, ניסה להבהיר את עמדת צה"ל ולתאר את המציאות הביטחונית הכוללת את הפסקת השריפות, ההפגנות הליליות, הצתת צמיגים, הפגנות עשרות אלפי הפלסטינים וירידה משמעותית בהיקף שיגורי הרקטות. אך הביקורת נגד הדרג המדיני נמשכת, בדגש על ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון הטרי נפתלי בנט, שלמרות המשך שיגורי הרקטות על ידי הסוררים לא הנחו את צה"ל להגיב בעוצמה נגד מוקדי הטרור. הדרג המדיני אף לא פועל למשל להעברת תקציבי סיוע מיוחדים לאזרחים בעוטף ולמרכזי הסיוע.

עוד בוואלה!

"עוד לא הוצאנו את הפטיש הכבד": האנשים שעומדים מאחורי בנק המטרות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראשי היישובים והמועצות קוראים לדרג המדיני לפעול. עימותים בגבול רצועת עזה בשישי האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדרג המדיני עומד כעת בפני דילמה מורכבת ביותר: האם לצאת למבצע רחב היקף נגד מוקדי הטרור כדי לנסות לכפות שקט בכוח, תוך סיכון בביקורת פוליטית שמדובר במהלך לביצור מעמדם הציבורי לקראת הבחירות, או לחתור להסדרה ארוכת טווח גם אם בדרך, עד להשלמת המתווה, יהיו שיגורי רקטות והביקורת הציבורית תתגבר.

לפי הערכות במערכת הביטחון, חמאס חותר לתהליך הסדרה ארוך טווח עם ישראל ולא מעוניין בהתנגשות צבאית עם צה"ל. לכן חמאס גם לא הצטרף לסבב הלחימה במהלך מבצע חגורה שחורה. עם זאת, במצב הנוכחי הדרג המדיני לא מוכן להשלים עם שיגורי הרקטות. לשם כך העלו ראשי מערכת הביטחון מספר הצעות להרגעת ברצועת עזה: בניית אזורי תעשייה משותפים, קו מתח גבוה שישפר דרמטית את שעות החשמל בכל רצועת עזה, הגדלת מרחב הדיג, ייצוא של סחורות ויציאת פועלים לעבודה בישראל. כל אלו, בכפוף להתחייבות מצד חמאס לשקט מוחלט, יהוו שלב בדרך לתהליך הסדרה ארוך טווח.

מחסום ארז. אילן אסייג, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
בצה"ל מבהירים כי ללא הקלות כלכליות עלול האזור לבעור. מעבר ארז/מערכת וואלה! NEWS, אילן אסייג, הארץ

גורם ביטחוני בכיר הסביר כי השב"כ מתנגד ליציאת פועלים פלסטינים בשלב זה בגלל גודל הסיכון הביטחוני, אך המליץ כחלופה את הגדלת מכסת הסוחרים הפלסטינים מרצועת עזה שמוגדרים כמחוללי כלכלה, ועמם הסיכון הביטחוני נמוך הרבה יותר. הצעה נוספת שהועלתה על ידי צה"ל, כוללת טיפול פרטני נגד ארגונים סוררים, באמצעות מודיעין אש כפי שבוצע במהלך מבצע חגורה שחורה. עם זאת, בצה"ל מבהירים כי ללא חליפה כלכלית עלול האזור לבעור ולהגיע לכדי הידרדרות ביטחונית, שתוביל למבצע בניגוד לרצון שני הצדדים.

שר הביטחון הטרי נפתלי בנט העלה הצעה להחזיר אל השיח העברת סחורות מהים דרך נמל אשדוד, אל עריש, קפריסין והקמת אי מלאכותי, אך התעקש על הפרדת סוגיית השבויים והנעדרים בתהליך ההסדרה, כל עוד חמאס מצפה לשחרור אסירים ביטחוניים מבתי הכלא הישראלים. לפי המדיניות שעליה מתעקש בנט, תמורת גופות החיילים ישוחררו רק גופות מחבלים. שר הביטחון דוחף להפעלת מנופי לחץ על חמאס, ביניהם תגובות קשות יותר לכל שיגור רקטה ומעצר ממושך של פלסטינים שחוצים את גדר המערכת לצורכי מיקוח.

גורמי ביטחון אמרו לוואלה! NEWS כי ראשי מערכת הביטחון האטו לאחרונה את תהליך קבלת ההחלטות בסוגיית רצועת עזה והמשך השיגורים, בגלל אי הבהירות של ממשלת המעבר וההליכה לבחירות, אך כעת מתקרב הרגע בו יכנס הדרג המדיני את ראשי מערכת הביטחון להצגת עמדותיהם. גורם ביטחוני בכיר אמר כי במצב הנוכחי לא יהיה מנוס ממבצע צבאי רחב לחיזוק ההרתעה, כדי לחייב את החמאס להתמודד עם הסוררים בצורה אפקטיבית. מאז שנכנס שר הביטחון בנט לתפקידו כשר הביטחון לא התכנס הקבינט הביטחוני להכרעה בסוגיות השונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully