וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מחדש את ההפגנות על הגדר, ומעמיד שוב במבחן את השקט היחסי

6.12.2019 / 14:05

שחזור מחאות יום השישי נועד להאיץ את הליך ההסדרה של ישראל מול חמאס, שספג ביקורת מהרחוב הפלסטיני על שלא הגיב לחיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי. ישראל מצידה לא ממהרת להתגמש בדרישותיה, אך עם איומים מצפון, עליה להיזהר שלא לאבד את ההרתעה ברצועה ולהיגרר למערכה נוספת

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

אחרי שלושה שבועות בהם חמאס נמנע מלממן ולנהל את ההפגנות על גבול רצועת עזה בימי שישי, מחר (שישי) יקדם הארגון את ההפגנות על הגדר. בצה"ל העבירו מסרים מאיימים כי הכוחות בשטח יהיו ערוכים להגיב לתרחישי אלימות וטרור כדי למנוע פגיעה באזרחים או בחיילים, ומעבר לכך, כל הפרה של היציבות הביטחונית תטיל אחריות על חמאס.

המבחן יבוא לידי ביטוי בשטח ולא במילים. אם ינסו פלסטינים לפגוע בחיילי צה"ל או לחדור לשטח מדינת ישראל, יידרשו הלוחמים להגיב בירי. במידה ויהיו הרוגים יעמוד שוב השקט היחסי במבחן. תגובה של רקטות מרצועת עזה לעבר שטח מדינת ישראל שנקבעה כתג מחיר עוד בימי מנהיג הג'יהאד האסלאמי בהא אבו אל עטא, שחוסל במסגרת מבצע "חגורה שחורה", תרחף באוויר ואז הדרג המדיני בישראל יידרש לקבל החלטה כיצד יגיב.

הפגנה בגבול עזה לציון 71 שנה ליום הנכבה 15 במאי 2019. רויטרס
ללא הסדר על החזרת גופות חיילי צה"ל, לא באמת יהיה ניתן להתקדם בתהליך ההסדרה. הפגנה בגבול הרצועה, מאי/רויטרס

חמאס ספג ביקורת מהרחוב הפלסטיני על כך שלא הגיב על חיסול בכיר הגא"פ, וכן עשרים פעילי הארגון ומשפחה שלמה שנהרגה בשוגג במבנה שהוגדר כמתקן צבאי בדיר אל באלח. עם זאת, ידע חמאס לבלום את המתקפה הציבורית ומנע ממנה להתפשט. נראה כי החזרה להפגנות על הגדר נועדו כדי להאיץ תהליכי הסדרה מול ישראל, שבשלב זה לא ממהרת להתפשר בקריטריונים. הרי לכל הצדדים ברור בשלב זה שאלמלא הסדר על החזרת גופות חיילי צה"ל ושני אזרחים ישראלים נוספים, לא באמת יהיה ניתן להתקדם בתהליך ההסדרה. ישראל לא מוכנה להתגמש בדרישותיה והחמאס לא מוכנים לוותר על אלפי אסירים שכלואים בישראל, ביניהם מחבלים עם דם על הידיים.

עוד בוואלה!

דיווח: מחסן נשק איראני הותקף מהאוויר באזור הגבול בין סוריה לעיראק

לכתבה המלאה
הפגנה בגבול עזה לציון 71 שנה ליום הנכבה 15 במאי 2019. רויטרס
הפגנה בגבול עזה לציון 71 שנה ליום הנכבה, מאי/רויטרס

על כן, הכלי היחידי בשלב זה שאיתו משחקת הנהגת חמאס הן ההפגנות על הגבול. חמאס שולט בהן היטב וכשהוא רוצה לאותת לישראל שהוא אינו מרוצה מהמצב הוא יודע להגביר את הלהבות. טרור צבאי ממוסד על הגבול או בעורף המדינה הוא כבר סיפור אחר שיכול לגרור את הצדדים למערכה חדשה, ומזה חמאס נזהר. הוא ראה את תגובת צה"ל נגד הגא"פ ולכן הוא לא ימהר להתנגש עם צה"ל, בטח שלא בתקופה בה הוא לא נהנה מלגיטימציה בינלאומית. בנוסף לכך, גם הקטארים מאותתים שכבר נמאס להם לשקם את עזה אחרי מבצעים נגד ישראל, ומנסים לדחוק בהם להתפייס עם הפתח ולקדם הסדרה עם ישראל.

זו תקופה שבה ישראל צריכה לבחור במנגנונים מאוד ברורים שימנעו ממנה מצד אחד לאבד הרתעה ברצועת עזה אך מנגד לא לגרור אותה למערכה נגד חמאס - מאחר והאיומים מצפון הולכים ומתגברים. אם איומי איראן לא היו מספיק ברורים והפרסומים הזרים על אודות התקיפה המוזרה בגבול עיראק-סוריה, הגיע הפרסום על תפיסת משלוח חלקי טילים מאיראן לתימן. מעבר לעובדה שיש לדבר ערך מודיעיני וטכנולוגי משמעותי, יש בכך כדי להוכיח שוב ושוב את העובדה שאיראן מקדמת בכל הכוח טרור במזרח התיכון, והיא עלולה להגביר אותו גם נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully