וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וחמאס מתקדמים לעבר הסדרה ברצועה, וברשות חוששים

1.12.2019 / 16:06

בעקבות מבצע "חגורה שחורה", בישראל מעריכים שבכירי הארגון השולט בעזה הגיעו למסקנה שהתנאים בשלו להסדרה נרחבת. כחלק מהקו שמוביל הנייה, בוטלו ההפגנות בשבועות האחרונים. גורמים טוענים כי הסיטואציה עשויה לאפשר מחוות מצד ישראל כמו הכנסת פועלים ואף הקמת אזור תעשייה

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

צמרת חמאס ברצועת עזה, בראשות יחיא סינואר ואיסמעיל הנייה, חותרת בימים אלה להסדרה ולרגיעה מול ישראל כדי לייצר הישגים כלכליים שיביאו לשיפור המצב ברצועת עזה. ההערכה בישראל היא שבכירי הארגון השולט ברצועה הגיעו להבנה בעקבות מבצע "חגורה שחורה", שבו חוסל בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אל-עטא, שהתנאים בשלו להסדרה נרחבת יותר.

על פי ההערכה הזו, יחיא סינוואר ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, הוא שמוביל את הקו הזה ומעוניין להגיע להישגים כלכליים משמעותיים ככל שניתן באמצעות ההסדרה. בישראל מעריכים כי ההחלטה של חמאס להימנע מהפגנות על הגדר במשך שלושה שבועות, הינה חלק מהמסרים שמנסה חמאס להעביר.

יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה עם אנשי חמאס בעזה. 13 באוגוסט 2019. AP
ההערכה היא שצמרת חמאס חותרת להסדרה כדי לייצר הישגים כלכליים. סינוואר והנייה/AP

בישראל אף רואים בחיוב את ההתפתחות הזו ולראיית ישראל, הסיטואציה שנוצרה בשטח מאפשרת התקדמות לרגיעה נרחבת שתכלול בין היתר מחוות קטנות כמו הכנסה של עוד כמה אלפי פועלים עזתים לישראל, לצד מחוות גדולות יותר, כמו הקמת אזור תעשייה חדש (באזור קרני), הקמתו של קו חשמל חדש שישפר משמעותית את אספקת החשמל לרצועה ועוד.

גורמים בצד הישראלי טוענים כי חמאס פועל זה כמה חודשים לריסון הג'יהאד האסלאמי, אך לא תמיד מצליח בכך. לדבריהם, חמאס הפך לגורם מייצב של ממש ברצועה, בעוד הג'יהאד מנסה לחתור תחתיו.

בינתיים בעזה

בימים אלה מוקם לו בחלקה הצפוני של רצועת עזה, ממש בסמוך למעבר ארז, בית חולים חדש שאמור לשרת את תושבי רצועת עזה במימון עמותה אמריקנית שנקראת FRIENDSHIP. בית החולים מוקם באזור חורבותיו של אזור התעשייה "ארז", שהעסיק בזמנו אלפים מתושבי הרצועה. בשל עובדת מימונו בידי עמותה אמריקנית, זכה המקום לכינוי "בית החולים האמריקני" ובימים אלה ממש הוא מעורר סערה תקשורתית ופוליטית לא קטנה בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית ומחייה שוב את הדיון סביב האפשרות שישראל וחמאס חותרים בחשאי להסדרה כוללת בין הצדדים שתביא לשקט ארוך טווח.

רק אתמול התראיין השר לעניינים אזרחיים מטעם הרשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, לאחד מכלי התקשורת הערביים וטען כי העובדה שחמאס מאפשר הקמה של בית חולים "אמריקני" ברצועת עזה, מעידה על שיתוף פעולה עם ארצות הברית. האמירה הזו שאין לה אחיזה של ממש בשטח, גררה כמובן תגובות מצד חמאס.

הבוקר לדוגמה, אמר דובר מטעם הארגון, סמי אבו זוהרי, כי על ראשי פתח להפסיק לקבל טיפולים בבתי חולים בישראל, לפני שהם באים בטענות כנגד הקמת בית החולים "האמריקני". ואכן, כמעט אין בכיר פלסטיני ברשות או בפתח, שלא עבר טיפולים כאלה או אחרים בישראל: יו"ר הרשות, ושלל צמרת הפתח ומנגנוני הביטחון, כולל א-שייח עצמו, כולם עברו בשלבים כאלה או אחרים טיפולים בבתי חולים בישראל.

לוחמי חמאס מתפללים במהלך תצוגה צבאית נגד ישראל בדרום רצועת עזה ב-11 בנובמבר 2019. רויטרס
גורמים בצד הישראלי טוענים כי הארגון הפך לגורם מייצב ברצועה. לוחמי חמאס/רויטרס

אך נראה שבית החולים עצמו אינו הסיבה המרכזית להתקפה של א-שייח ושל חבריו. השר לעניינים אזרחיים כמו גם שלל צמרת הרשות, קוראים בדאגה רבה את הדיווחים על ההיתכנות של הגעה להסכם הסדרה כולל בין חמאס וישראל. כך לדוגמה, ההוראה שנתן שר הביטחון החדש נפתלי בנט, לבחון את ההיתכנות של הקמת אי מלאכותי מול חופי עזה, שבו יוקם נמל ימי שישמש את הרצועה, תפסה את הכותרות בכמה מכלי התקשורת הפלסטיניים הבוקר. גם הידיעה הזו זכתה לביקורת מצד הרשות שטענה כי זהו רק צעד ראשון של ישראל שנועד להפריד לחלוטין את הגדה מעזה ובעוד ברצועה תוקם "מדינה" פלסטינית, הצד הישראלי ינציח את הכיבוש בירושלים ובגדה המערבית.

אלא שצריך לומר, גם הרשות הפלסטינית אינה פועלת במרץ כדי להדק את הקשר עם הרצועה. בחודשים האחרונים הרשות ברמאללה מערימה כמעט כל קושי אפשרי בפני האפשרות של מימון פרויקטים שיביאו לשיפור רמת המחיה בעזה או אפילו טיפולים רפואיים לתושבי הרצועה. ניתן לנחש שהקמתו של בית חולים באזור ארז, לצד בנייתו של מרכז רפואי נוסף בגזרת רפיח, יביאו להקלה מסוימת במצוקה שבה נמצאים תושבי הרצועה בכל הקשור לטיפולים רפואיים. רבים מהם נזקקים לטיפול בבתי חולים מתקדמים מאלה שיש בעזה אך לנוכח מניעות ביטחוניות כאלה ואחרות הם אינם יכולים לצאת לבתי החולים בגדה, בירושלים או אפילו בירדן. הקמת בית החולים תהווה פתרון לפחות חלקי למצוקה הזו, אך כאמור, ההתנתקות מהתלות ברשות הפלסטינית אינו נושא חן בעיני הבכירים ברמאללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully