חמ"ל מרכז האש של פיקוד דרום. דובר צה"ל
חמ"ל מרכז האש של פיקוד דרום/דובר צה"ל

"עוד לא הוצאנו את הפטיש הכבד": האנשים שעומדים מאחורי בנק המטרות

7.12.2019 / 17:07

חיסול בכיר הג'יהאד שפתח את המבצע שבו הותקפו יותר ממאה יעדים בעזה הביא לשיא את פעילות מרכז האש בפיקוד דרום שאחראי על איסוף המטרות והכוונת הכוחות להשמדתן. בריאיון מספרים הקצינים על המסר החד שמעבירה פגיעה בחלון ועל ההחלטות הקשות. "על המסך יש אנשים, לא נמלים"

רב-סרן א' בן 30 ויליד מושב בשפלה, הוא אחד מאותם קצינים מבריקים שאגף המודיעין בצה"ל סימן בראשית דרכו הצבאית. לפני 12 שנים התקבל ל'חבצלות", תכנית מצוינים להכשרת קצינים באמ"ן. בשנת 2010 הוא החל את צעדיו הראשונים בחטיבת המחקר באמ"ן בזירה הפלסטינית בימים שבהם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן איים לשרוף את הגשר עם ישראל בנאום לוחמני בבניין עצרת האו"ם והיה צריך להבין אם השטח יבער. אחרי שלוש שנים הוא ביקש והתמנה למפקד מחלקה בפרויקט חבצלות כי בער בו הרצון להכשיר את דור העתיד. היותו נעים הליכות ובעל קסם אישי כנראה סייעו למפקדיו למלא אחר בקשתו.

אחרי שנה הוא שובץ במערך המבצעים המיוחדים (מ"מ) ובתום שנתיים עמוסות הוא עבר לחמ"ל ראש אמ"ן, שמע וראה משם את רוב הסודות. התפקיד הבא שלו עסק בפעילות ארגון "המדינה האסלאמית" דאעש מחוז סיני ואז כנראה העומס גבר. הוא היה צריך הפסקה וכדי להחליט "מכאן לאן", טס לטיול בדרום אמריקה עם החברה. תוך כדי החופשה הוא קיבל מקמ"ן פיקוד דרום אלוף-משנה ע' הצעה שקשה מאוד לסרב לה: לפקד על מדור הג'יהאד האסלאמי בענף יעדים של הפיקוד. כך לפני תשעה חודשים הוא הפך לקצין שלאורך שעות היום ובלילות הארוכים חייו נעים סביב ארגון הג'יהאד האסלאמי.

עיקר תפקידו הוא לנווט את חייליו לאתר את תשתיות הטרור של הארגון שנשמרים בסוד כמו מחסני נשק, מפעלי ייצור רקטות, בסיסים, מוצבים, מחנות אימון ומנהרות. העולם החשאי הנוסף אחריו מתחקה מדור הג'יהאד האסלאמי בפיקודו של א' הוא דפוס חייהם של הפעילים מהזוטרים ועד הבכירים כדי שביום הדין יהיה ניתן לאתרם ולסכלם. איפה הם ישנים, עם מי הם נפגשים, ואפילו היכן הם אוכלים ארוחת צהריים.

חמ"ל מרכז האש של פיקוד דרום. דובר צה"ל
שומעים ורואים את רוב הסודות. מרכז האש של פיקוד הדרום/דובר צה"ל

"כולם היו בטוחים שאני לא אחזור לשירות. הסתכלתי לעבר עולם ההייטק ויש שם יופי של תנאים. אבל יש משהו בעבודה הזו, בחשיבות שלה, שאין בשום מקום אחר. יש לי הרבה סיבות למה אני עושה את זה", סיפר ראש מדור הג'יהאד האסלאמי וציין כי מה שהטה את המשקל בהחלטה הייתה חברתו אותה הכיר באמ"ן שהחלה ללמוד מדעי המוח באוניברסיטת בן גוריון. יחד הם עברו להתגורר בבאר שבע.

בסוף חודש פברואר 2019 הוא נכנס לתפקיד בענף יעדים של פיקוד דרום והמשימה שלו הייתה ברורה כבר בהתחלה - לייצר כמה שיותר מטרות איכות של ארגון הטרור. "האתגר הוא לקחת מידע אינסופי מאמ"ן, לנצל אותו ולהפליל מטרות. יש קריטריון ברור למה היא מטרה ומה לא", הסביר רס"ן א' והוסיף, "אנחנו עובדים על תכנית 'חגורה שחורה' כחצי שנה בערך. בסוף אני צריך לייצר בנק מטרות מאוד גדול עם הרבה היגיון. זאת אומרת מה המשמעות של כל תקיפת מטרה. זו משימה מאוד מורכבת כי האויב מתוחכם. בנוסף לכך הייתי צריך לתת למפקדי הפיקוד את תחושת הביטחון וההבנה שאנחנו מסוגלים לעשות את זה".

אתגרי התפקיד הם ניהול כוח האדם, מרביתם חיילים בשירות סדיר, לנווט בים המשימות ולהגדיל את בנק המטרות תוך כדי נבירה בים המידע. השאלה הגדולה היא איך לתעדף את מה שנחוץ ובוער ולהתעלם מרעשי רקע שאת חלקם מנסה האויב לייצר כדי לתעתע בצה"ל והשב"כ שמתאמצים לפצח את מיקום התשתיות אך גם במעקב אחר מפקדי חטיבות של הג'יהאד האסלאמי, מג"דים, מ"פים ופעילים זוטרים.

תקיפת שמונה יעדי טרור של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה, 27 באוקטובר 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מבנה לייצור תחמושת של הג'יהאד האסלאמי שהותקף במבצכ "חגורה שחורה"/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

דלת משרדו הצר מאוד נפתחת לסירוגין במהלך הריאיון כל כמה דקות, מציץ חייל או חיילת, הוא מחייך בסגנון של "אני עסוק", והדלת נסגרת. חיילים שבעיקר רוצים תשובות על הצעד הבא או לעדכן על התפתחות בשטח. בדיוק מול דלת המשרד בולטת מודעת אבל על השתתפות בצער ציני של חיילי המדור על מותו בהאא אבו אל-עטא, אחריו בחצי השנה האחרונה כדי לסייע באיתור הרגע והמיקום בו יהיה ניתן לשגר לעברו טיל ולסגור את הסיפור. לצד תמונתו על אחת הדלתות הופיעו תמונות פעילים נוספים.

מבט חטוף נוסף לחלל במסדרון מגלה קבוצה מחיילי המדור בהפסקה. בני 19-20 שבשגרה מחברים פיסות מידע קטנות לתמונה שלמה. כל תמונה לבסוף הופכת למטרה אחרי שרשרת אישורים. במסגרת התהליך אם הם יהיו מספיק אסרטיביים אז המודיעין יזרום אליהם מהר והם יזכו לשיתוף פעולה מיחידות כמו 8200 ו-9900. אם יגלו חדות הם יתקשרו לרכז השב"כ ששולט באופן מדהים בנעשה באותה שכונה פלסטינית למרות שכף רגלו לא דרכה מעולם באותו רחוב. לעתים מצופה מהם לנהל קשר ישיר עם היחידה להפעלת סוכנים 504 או עם גורמי מודיעין נוספים מחוץ לצה"ל. החיילים שעד אתמול היו תלמידי תיכון היום מכירים ברמה אינטימית מאוד את הפעילים והמפקדים הבכירים בארגון הג'יהאד האסלאמי ולכן ברגע שהתקבלה הפקודה לסכל את אל-עטא הם נכנסו למרכז האש כדי לסייע בתקיפות.

המשימה הפשוטה שהפכה למורכבת

"בסוף כשפוגעים במישהו אתה מבין שמנעת פיגוע נ"ט או ירי רקטה"

"זו תחושה מרגשת. התכוננו לרגע הזה הרבה זמן. עבדנו מאוד קשה כדי שמאחורי כל מטרה יהיה היגיון. שיהיה ברור מה עושה פגיעה בכל אחת מהמטרות. לא רק פעילים בכירים גם זוטרים. בסוף כשפוגעים במישהו אתה מבין שמנעת פיגוע נ"ט או ירי רקטה", אמר בריאיון רס"ן א' וביקש לחדד את ההבדל בין תאי התקיפה שמנהלים ציד אחרי מטרות בזמן אמת, כמו אופנוענים בדרך להפעיל משגר רקטות או לבצע פיגוע נ"ט לעבר כוחות צה"ל לבין פגיעה במטרות תשתית כמו מפקדות, מתקני אימונים, מנהרות, ואתרי ייצור רקטות.

"אנחנו תמיד מחפשים את ההזדמנות הנכונה ביותר לבצע את התקיפה כדי לא לפגוע בבלתי מעורבים בטרור ולהימנע מנזק אגבי. היו לא מעט מקרים שיכולנו לתקוף ולא תקפנו משיקולים מוסריים. לא לפגוע באזרחים. זה מסב לי גאווה גדולה. רקטות עפות ואנחנו לפעמים מחכים להזדמנות הבאה", אמר רס"ן א'. "כל פעם שהוא (אל-עטא) היה משגר רקטות היינו קופצים לפיקוד. עוזבים את ארוחת שישי והיה הולך סוף שבוע. הוא היה אדם רע שתכנן פיגועים נגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל. הוא גם הפריע מאוד לתהליכים אסטרטגיים של מדינת ישראל".

זהו רק חלק מהשינוי שהוביל הרמטכ"ל אביב כוכבי עוד מהתקופה שהיה מפקד פיקוד צפון. הוא רוצה שפה אחידה בין כלל הגורמים שאחראים על בניית בנק המטרות והתקיפה, בנק מטרות גדול עם היגיון ולא תקיפה במסות ללא ערך, קצב תקיפה רחב, פגיעה מדויקת כדי למנוע הרג אזרחים ולהביא להשפעה דרמטית על האויב במינימום זמן. מה שנראה כמשימה פשוטה הפך למשימה מורכבת ולפעמים בלתי מושגת עבור צבא מצרים, צבא מודרני מהגדולים במזרח התיכון שמתקשה לפגוע בפעילי טרור מהאוויר ולחסל את התופעה שנקראת דעאש מחוז סיני. בעיקר בגלל המגבלות לחבר בין המודיעין בזמן אמת לאש.

מפקד גזרת צפון הרצועה של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, בהאא אבו אל-עטא. דובר צה"ל
"כל פעם שהוא היה משגר רקטות היינו קופצים לפיקוד". בהאא אבו אל-עטא/דובר צה"ל

כדי לבסס את המסר לכלל הצבא דאג כוכבי לשלוף קציני חיל האוויר, בהם טייסי קרב בעלי אופק קידום, ולשבץ אותם במרכזי האש במטרה להדק עוד יותר את השפה המשותפת בין האש למודיעין. אחד הקצינים הראשונים בתהליך היה תת-אלוף א', בעבר מפקד מרכז האש בפיקוד הצפון וכיום מפקד בסיס חצרים. ככל ששילוב קציני חיל האוויר עולה מעמדם של קציני התותחנים פוחת.

בשנתיים האחרונות מפקד פיקוד הדרום , אלוף הרצי הלוי, הוביל תהליכים פורצי דרך בקידום המוכנות להסלמה בגזרת הדרום תוך שילוב יכולות אש קטלניות ומדויקות ופיתוח טכניקות קרב. בחצי שנה האחרונה פיקד והוביל את נוהל הקרב בשיאו חוסל אל-עטא. נוהל אשר כלל הערכות מצב, אישור מטרות, משחקי מלחמה והכנת הפקודות.

חמ"ל מרכז האש של פיקוד דרום. דובר צה"ל
מחברים בין המודיעין בזמן אמת לאש. חמ"ל מרכז האש של פיקוד הדרום/דובר צה"ל

על החיבור בין האש למודיעין בתכנית חגורה שחורה שהחלה בסיכול הממוקד של אל-עטא פיקד אל"מ א' שבשנה האחרונה עומד בראש מרכז האש של פיקוד דרום. אל"מ א', בן 41, נשוי לגננת ואשת מרתון, אב לשלושה, טייס קרב מהבולטים של חיל האוויר. את ראשית דרכו עשה בבסיס תל נוף, לקח חלק בצוות ההקמה של טייסת 201 בבסיס רמון והיה מפקד טייסת 101 בחצור. במעלה הדרך מילא תפקידים במבצע עמוד ענן וצוק איתן במטה המבצעי של חיל האוויר. בתפקידו הנוכחי הוא דואג לחבר בין ההיגיון והשפה של פיקוד הדרום לגורמי המודיעין ולחיל האוויר.

לצדו בחדר הדיונים ישב סגן-אלוף ר', מפקד ענף יעדים בפיקוד דרום. קצין עתיר ניסיון שמילא תפקידים ביחידת דובדבן, גדס"ר צנחנים, חטיבת אפרים, חטיבת גולני, 8200 ובשנה האחרונה בפיקוד דרום, "כשאני קם בבוקר אני חושב על בנק מטרות, תשתית מודיעינית מאפשרת לסיכול, אפקטיבית ככל שניתן, שהשאיפה היא לכיוון האיכות, פגיעה מינימלית ואפקט מקסימלי".

"מה אנחנו עושים במרכז האש? לשים כמה שיותר כלים על השולחן שיאפשרו למקבלי ההחלטות להיות יותר מגוונים ומדויקים"

אחרי הסיכול הממוקד של ראש הזרוע הצבאית של החמאס סלאח שחאדה בשנת 2002, עמו נהרגו ילדים ונשים לא מעורבים בטרור, רכש חיל האוויר טילים מסוגים שיודעים לדייק את הפגיעה במטרה אך לא בהכרח היה המודיעין המדויק ונקודת ציון שמשלימים את המשימה. מאז עבר אגף המודיעין מספר רב של שינויים לא רק בהשגת המידע אלא באופן שהוא מעביר אותו למודיעין בפיקודים ובמרכזי האש כדי שיהיה ניתן להשתמש בו. לפי המדיניות המטכ"לית הדיוק בפגיעה במטרות והימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים בטרור מעצימה את הלגיטימיות של הפעולה, מונעת הידרדרות ביטחונית ומאפשרת לצה"ל לסיים את המערכה במהרה. מבצע צוק איתן שנמשך 51 ימים הוא תמרור אזהרה לכל המעורבים.

מפקד מרכז האש אל"מ א', הדגיש לאורך השיחה כי התכנון המוקדם אפשר לחיל האוויר להכין מגוון של חימושים בסל הכלים מוכנים לפעולה בהתאם לבנק המטרות ולהתפתחויות, "מה אנחנו עושים במרכז האש? לשים כמה שיותר כלים על השולחן - אני רוצה סקלפל (סכין מנתחים) ופטיש חמישה ק"ג. הכלים המגוונים מאפשר למקבלי ההחלטות להיות יותר מגוונים ומדויקים. אני רוצה לפגוע בבניין של 14 קומות, כי זה עכשיו משרת את התכלית. אם רציתי לפגוע בבן אדם בחדר בצורה מדויקת בלי שאף אחד אחר יפגע ב-23:00 אז לדעת לעשות גם את הדבר הזה. כשאתה שואל אותי כמפקד מרכז האש מה אני עושה? בונה את סל הכלים".

אחת המטרות לתכנית "חגורה שחורה" הייתה השארת חמאס מחוץ למשחק. לבכירי פיקוד דרום היה ברור שאם כתוצאה מהתקיפות יהיה היקף הרוגים גדול של הרס סביבתי ואחרים לא מעורבים בטרור שנהרגו מאש צה"ל חמאס לא יוכל לשבת על הגדר. לשם כך הסבירו שני הקצינים בריאיון כי לא רק שנדרשת השגת מטרה ודיוק בפגיעה, אלא תהליך ארוך של גורמים נוספים כמו תודעה, הפצת מסרים, הרחקת אוכלוסייה, וגורמים נוספים שפועלים ברקע כמו מומחים לדין בינלאומי מהפרקליטות הצבאית. מרכז האש של פיקוד הדרום תקף מאה מטרות לאורך כל רצועת עזה באחת מהן התרחשה תקלה.

לוחמי הג'יהאד מסיירים במקום בו נהרג בהא אבו אל-עטא על צה"ל בעזה , נובמבר 2019. רויטרס
"אפשר לפגוע בבן אדם בחדר בצורה מדויקת בלי שאף אחד אחר יפגע". אנשי ג'יהאד אסלאמי מחוץ לבית שבו חוסל אבו אל-עטא/רויטרס

"אמ"ן מבין שהוא חייב להשפיע ולכן במרכז האש, בתאי התקיפה אתה רואה יותר יכולות ואנשי אמ"ן. בניגוד למבצע צוק איתן, הם לא רק מעבירים מידע, הם גם מעורבים במשימה וכך הם יודעים איזה מידע להביא. הופכים את הכול יותר מדויק", הסביר סא"ל ר' שלאורך כל הריאיון עמד על ההבדל של גורמי האיסוף והתקיפה של תשתיות ומטרות בזמן אמת.

מרכז האש הוא חדר צפוף מאוד עמוס מסכי מחשב, מקלדות ועכברים ובכל מסך חורצים חיילי צה"ל גורלות של תשתיות ומחבלים. תוך כדי ההסבר על תהליך ההכנות לתקיפת מטרות, "הבחירה בין ראש קרב קטן או גדול של טיל, לכוון לקומה או להקריס בניין שלם, זה נעשה בנוהל הקרב. בתכנון המקדים", שב ומדגיש אל"מ א' והודף חלק מהביקורת הציבורית. "אני רואה כתבות מתריסות. שטוענים שתוקפים 'דיונות', 'מטרות זבל' וכל מיני דברים. לי זה בעיקר כואב. מאז שאני בתפקיד לא הייתה פעם אחת שתקפנו מטרה שהיא מטרה לא ראויה בטח לא מטרה שאין מאחוריה כלום. אני אזכיר את אותו סל כלים. אתה לא יכול כל פעם להשתמש בפטיש חמישה ק"ג. זה לא הדבר הנכון החכם והרצוי. אתה לא רוצה שעל כל אירוע שהוא מינורי להגיע למקום שאתה לא בהכרח רוצה להיגרר אליו. מאוד אהבתי את התיאור של אלוף הפיקוד (הלוי - א"ב) שאמר: 'אם היה כור גרעיני בעזה אז היינו תוקפים אותו'. הוא רצה להגיד שמבחינת איך שנראות המטרות ואיכות המטרות... אנחנו תוקפים את הדברים הכי איכותיים ורלוונטיים שאנחנו מבינים לנכון בתוך סל הכלים. אומרים לך... 'מה תקפת ? צריף? אבל אם בצריף הזה מייצרים רקטות? אז זה רלוונטי".

להשאיר את חמאס מחוץ לתמונה

יריית הפתיחה ל"חגורה שחורה" היה סיכולו הממוקדה של אל-עטא שישן בחדר בקומה השלישית בשג'אעיה. מפקד הסיכול הממוקד מתחילתו ועד סופו היה ראש השב"כ נדב ארגמן, מפקד תכנית "חגורה שחורה" היה מפקד פיקוד דרום האלוף הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין היה מפקד הכוח האווירי. שיחות ועידה שקדמו לסיכול כדי להגיע לרגע האמת בו יאשר ראש השב"כ את הסיכול. אחרי שהגיע האימות לסיכול הממוקד המוצלח החל השלב השני, פקודה שכללה שני מאמצים: תקיפת מטרות ג'יהאד אסלאמי ומעקב אחר חמאס כדי לראות שהוא לא מצטרף ללחימה ואם יכנס אליה להיערך לתקיפה רחבה של יעדי חמאס.

אל"מ א' התקשה לדלג לשלב הבא בריאיון בלי להתייחס לסיכול הממוקד של אבו אל-עטא. "המרצח הזה פגע בביטחון של תושבי העוטף ובתחושת הביטחון. יותר מזה הוא היה מעכב לכל התהליך שחמאס מנסה לעשות ברצועה. הוא היה במידה רבה גם האויב של תושבי רצועת עזה אלו מביניהם שרוצים שקט והסדרה".

שני הקצינים התקשו להשיב במדויק על השאלה כיצד מבוקש בכיר ברצועת עזה, שיודע שהוא מוגדר כמבוקש, מחליט לישון בקומה עליונה במבנה ולא בבונקר תת-קרקעי מחשש שצה"ל יחסל אותו. האם ישראל "הרדימה אותו" כדי שיחשוב שהוא מוגן? אחרת איך ניתן להסביר את הסיטואציה. סא"ל ר' ניסה להשיב, "אני מעדיף לא להתייחס לזה. הוא הבין שהוא מבוקש והתנהג כמו מבוקש. אני לא יכול להיכנס לראש שלו אבל אני כן יכול להגיד שברגע שמתקבלת כזו החלטה. יש את הנחישות והסבלנות להוציא אותה אל הפועל".

בדבריו רמז כי יותר מפעם אחת "האיקס" היה על ראשו של אל-עטא, אך לא ניתן האישור מחשש לפגוע בבלתי מעורבים. הקצינים בפיקוד דרום מתגאים לא רק בסיכול המדויק של בכיר הג'יהאד האסלאמי, אלא באופן הפעלת הכוח שהשאיר מצד את החמאס מחוץ למערכה, שלל יכולות רבות לג'יהאד האסלאמי ובניגוד להערכות מוקדמות סיימו את ימי הקרב אחרי יומיים וחצי.

לוחמי חמאס מתפללים במהלך תצוגה צבאית נגד ישראל בדרום רצועת עזה ב-11 בנובמבר 2019. רויטרס
אל-עטא היה גורם מעכב לכל תהליך שחמאס מנסה לעשות ברצועה. אנשי חמאס/רויטרס

"מצד אחד אני אומר לך שכצבא מוסרי וערכי לא רוצים לפגוע באזרחים חפים מפשע בצד השני. מהצד השני אני לא רוצה לתת את התחושה לאויב שהוא יכול להתחבא מאחורי אזרחים והוא מוגן אני רוצה לתת את התחושה שאני ארדוף אותו ואפגע בו. בכל מקום שהוא נמצא כי זו המציאות, כי אנחנו כאן להגן על האזרחים שלנו", אמר אל"מ א' ולדבריו הצטרף סא"ל ר', "הוא חשב שבגלל שהוא נמצא במרחב אוכלוסייה הוא לא יפגע. ברגע שפגעת בו במיטה שלו בבית שלו יצרת משהו שאפשר לקרוא לו הרתעה".

במהלך המבצע תקף חיל האוויר מבנה בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה. המבנה הופלל כיעד צבאי של הג'יהאד האסלאמי עניין שנבדק כמה פעמים בחודשים שקדמו לתקיפה אך בדיעבד התברר כי נכנסו לישון בתוך המבנה שמונה מבני משפחת א-סווארכה שנהרגו בתקיפה. ראש ענף יעדים השיב כי "לאורך כל ימי הלחימה ביצענו תקיפות וסיכולים בצורה כירורגית ומדויקת תוך כדי התבססות על מודיעין איכותי אשר מסייע לאמוד את הנזק האגבי, דבר שמשפיע על קבלת ההחלטות. למרות העובדה כי האויב נלחם מתוך אוכלוסיה אזרחית ומציב את אזרחיו מלפנים, עמדתנו היא שפגיעה באזרחים תוך כדי סיכול היא לא המטרה הרצויה ונוגדת את ערכי צה"ל".

לדבריו, "כך גם פעלנו באירוע דיר אל-בלח. מתחקיר ראשוני עולה כי ביצענו את הפללת המטרה ותכנון התקיפה בהתאם להוראות המחייבות בצה"ל ולא ידענו לצפות פגיעה של בלתי מעורבים. זו אינה התוצאה אליה כיוונו. טרם הסתיים התחקיר המבצעי בנושא".

זה מקור האתגר עבור הדרג המדיני והדרג הצבאי הבכיר לאשר סיכול ממוקד או פגיעה בתשתיות תחת החשש מפגיעה בבלתי מעורבים בטרור, במיוחד כשבכירי ארגוני הטרור פועלים וישנים בסביבה אזרחית מוקפים בחגורות הגנה אנושיות. "אנחנו נגיע לכל מי שצריך", מחדד את הנושא אל"מ א' כדי לא להשאיר ספקות בחלל החדר למרות האירוע המצער שעדיין נחקר, "יש כאן דרך ביצוע חדשה. פורצת תחום".

תקיפה בדיר אל-בלח, 14 בנובמבר 2019. ללא, אתר רשמי
תקיפה בדיר אל-בלח בסבב בלחימה האחרון/אתר רשמי, ללא
"המטרה המשמעותית אחרי אל-עטא לא נתקפה ואני עוד לא הוצאתי את הפטיש הכי כבד"

מבצע "חגורה שחורה" הוא נקודת מפנה בחיבור אליה הוביל הרמטכ"ל: מרכז אש שמחבר את כלל גורמי המודיעין והאש ותוקף כ-20 פעילי טרור ביומיים כשנעו על גבי רכב, אופנוע או הסתתרו מאחורי מבנים. המבצע בפיקודו של מפקד פיקוד הדרום הלוי קבע רף גבוה לחימה שמלמד במקצת על מה שיקרה כשמרכז האש יתמודד עם חמאס. אל"מ א' הסביר שכבר ביציאה ל"חגורה שחורה" נקבע הסטנדרט, "כל ציר פיגוע, כל הפעילים שמשתתפים באירוע כזה הם יסוכלו. יתקפו. יהרגו. זה היה ברור מתחילת המבצע ועד סופו. המפקד חוסל. אתה פוגע בפעילים בשטח שמנסים לייצר את הירי. אין מספיק פקודות סדורות וכל פעם אתה ופוגע בפעילים שכן יוצאים. בסוף זה משפר את ההגנה על האזרחים שלנו עם הישגים המשמעותיים של כיפת ברזל".

במהלך יומיים סך כל המטרות שתקף צה"ל כולל כ-20 פעילים שסוכלו הגיע למאה. "הפגיעה הכלכלית בג'יהאד היא משמעותית", הוסיף סא"ל ר', "פגענו בחזית ובעומק. המג"ד או המח"ט מגיעים ביום שאחרי הסבב והבסיס שלו שטוח. במה הוא מתעסק? הוא צריך להשיג כסף לבנות את זה מחדש. אין לאנשים שלו איפה להתאמן. הוא לא יכול התעסק בהכשרות שיגור. צריך לבנות מחדש את הכול".

למרות שנוצר הרושם שצה"ל תקף את המטרות האיכותיות ביותר חוזר שוב אל"מ א' למסר המרכזי כדי להדגיש שהתקיפות נעשו תחת היגיון, "המטרה המשמעותית אחרי אל-עטא לא נתקפה. דיברתי איתך על סל הכלים. אתה מחפש את המטרה משהו שכולם יגידו 'וואו' ואני עוד לא הוצאתי את הפטיש הכי כבד. אני מכיר את היכולות. פיקדתי על מרכז האש בכל הסבבים".

"אתה הולך לתקוף והולך למות שם מישהו"

שני הקצינים מאוד מקפידים בשיחה ובוררים מילים ומחשבות כדי לא לחרוג ממה שמותר להם לספר. "נכנסו כלים חדשים מעולם היכולות בתאי התקיפה שמאפשרים לנו לפגוע במטרות בזמן אמת. גם יכולות להגיד כמה שיותר מהר במה מדובר ומצד שני לתת את ההפללה", סיפר סא"ל ר', והוסיף "האתגר השני בסוף הוא תפיסתי. קצין או חייל שאומר מופלל הוא מבין שאחר כך מגיע טיל שפוגע בפעיל במבנה או ברכב הנוסע. בתת-ההכרה הוא מתחיל להבין שאלו לא נמלים שרצות על המסך זה אנשים. זה נותן את האותות שלו. בסוף החוסן הנפשי של אקס מפקד טייסת של מי שעשה את התפקיד 15 שנה זה לא אותו דבר כמו חייל שנמצא בתוך תא תקיפה. איך אנחנו מכינים אותם לעולם הזה של: 'אתה הולך לתקוף והולך למות שם מישהו'. בשאיפה מישהו שהתכוונו להרוג".

ברקע נשמעה לא מעט ביקורת שיש לנתח את היכולת שהוצגה ב"חגורה שחורה" בפרופורציה מאחר ולחמאס יש יותר כוח אדם מיומן, ארסנל נשק גדול בהרבה ושיטות לחימה כולל תכנית אש שונים לחלוטין מהג'יהאד האסלאמי. "אני אגיד לך שההיערכות היא גם מול חמאס. זה שפעלנו מול הג'יהאד זה לא אומר שלא קיימת היערכות מקבילה מול חמאס. יש לי היערכות מול חמאס. אנחנו כמובן כמו שסא"ל ר' אמר: כל הזמן אנחנו רוצים להיות טובים יותר. אנחנו צריכים לזכור שאנחנו בתהליך למידה. אם נצא זחוחים ומרוצים מעצמנו ולא נחשוב מה לשות בפעם הבאה הוא יגיע עם הקונץ פטנט".

תוכל להתייחס לקושי בתקיפת אופנוען?
"לא בהכרח. למה נראה לך שהאופנוען יותר מורכב מהתקיפה בה הרגנו את אל-עטא? גם ברמת המודיעין והביצוע?".

כי הבית בו הוא שהה לא זז. הוא לא בתנועה.
"מאחורי הבית שלא זז יש הרבה מאוד עשייה. למצוא את הבית, את המיקוד בבית, לדעת שהאדם שם, לתכנן את התקיפה בצורה מדויקת. ברמה שאתה יורד לכל פרט ופרט בבניין. יש תקיפות שבעולם האש מאוד מורכבות ומיוחדות. בגלל האתגרים המבצעיים. כל מיני דברים שאני צריך לתת להם מענה מבצעי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully