וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי: "אין מקום בצה"ל לעגל פינות, במקום שבו יתגלה זדון - ננקוט ביד קשה"

הרמטכ"ל רמז בדבריו לתחקיר זיוף נתוני גיוס החרדים שהתפרסם לאחרונה ואמר כי שאמירת אמת - היא נשמת אפו של צה"ל. "הצגת דברים שלא כהווייתם היא הפרה של חוזה האמון הקיים בין צה"ל לבין החברה הישראלית". הוא הבהיר כי בתחום זה "לא יהיה מקום לפשרות או להעלמת עין"

צילום: שלומי גבאי

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר היום (שני) במהלך טקס פרסי הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות כי האמון הציבורי בצה"ל חייב להישמר, ולכן תחקירים שצה"ל מבצע על פעולותיו מחייבות יושר והצגת האמת. בדבריו, רמז כוכבי על תחקיר זיוף נתוני גיוס החרדים שהתפרסם לאחרונה, ואמר כי "יושר, אמירת אמת ודיווח אמין הם נשמת אפו של צה"ל - זהו צו מחייב העובר כחוט השני מהמ"מ המדווח למ"פ בעיצומה של הלחימה על היעד, דרך ראש ענף המציג נתונים ומתאר מציאות למפקדיו, ועד לפיקוד העליון המשקף את המציאות הביטחונית לדרג המדיני".

הרמטכ"ל הבהיר כי "הצגת דברים שלא כהווייתם היא הפרה של חוזה האמון הקיים בין צה"ל לבין החברה הישראלית, שמפקידה בידיו את בניה ובנותיה". הוא הוסיף כי "במקום בו נגלה טעות - נלמד ונשתפר, ובמקום בו יתגלה זדון או כוונת מכוון ננקוט יד קשה. בתחום זה של יושר ואמינות אין ולא יהיה מקום לפשרות, אין ולא יהיה מקום לעיגול פינות והעלמת עין".

בתוך כך, ציין כוכבי את האתגרים החדשים עימם מתמודד צה"ל, ואמר כי "צה"ל הוא אחד הצבאות הפעילים ביותר בעולם, אם לא הפעיל ביותר. צה"ל נלחם ופועל לילות כימים בזירות רבות, שלאחרונה אף התרחבו, ומספר האויבים גדול ממספר הזירות. בסוריה למשל, פועלים גם כוחות קודס וכוחות חזבאללה ובלבנון זרועות הטרור האיראניות מעמיקות את אחיזתן".

הרמטכ"ל, אביב כוכבי בטקס ענקת פרסי הרמטכ"ל בגלילות 16 בצדמבר 2019. שלומי גבאי
"הפרה של חוזה האמון הקיים בין צה"ל לבין החברה הישראלית". כוכבי, הערב/שלומי גבאי

דבריו של כוכבי על זיוף נתנוי גיוס החרדים מגיעים ברקע תחקיר "כאן חדשות" שהתפרסם בתחילת החודש, ממנו עולה כי צה"ל זייף והגדיל במאות אחוזים את שיעור החיילים החרדים שהתגייס לצבא. על פי הפרסום, הנתונים השקריים הועברו לכלל הגורמים - בהם הרמטכ"ל, שר הביטחון וועדת החוץ והביטחון, זאת בכדי לעמוד ביעדי הגיוס ובצל הדיונים המתמשכים סביב חוק הגיוס.

בין השאר עלה כי היקף המתגייסים בדיווחים שהעביר צה"ל הוכפל ואף שולש. בשנת 2017 דיווח צה"ל על גיוסם של 3,070 חיילים חרדים, בעוד שבפועל התגייסו רק 1,300. בצבא הוסיפו לרשימות גם מתגייסים שאינם חרדים על פי הקריטריונים שנקבעו וכאלה שאינם דתיים.

עוד בוואלה!

בצה"ל שיחקו בנתוני גיוס החרדים, אך האשמה מוטלת על כתפי הפוליטיקאים

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל, אביב כוכבי בטקס ענקת פרסי הרמטכ"ל בגלילות 16 בצדמבר 2019. שלומי גבאי
"בתחום זה של יושר ואמינות אין ולא יהיה מקום לפשרות". כוכבי, הערב/שלומי גבאי

לפי החוק, חרדי בצה"ל הוא נער שלמד בין גילאים 18-14 במוסד חרדי, לפחות שנתיים. עד 2018, בצה"ל הציגו נתונים בהתבסס על שני מקורות מרכזיים. הראשון, נתונים שהגיעו ממשרד החינוך. השני, מתגייסים שנבדקו פרטנית ואומתו כחרדים.

בצה"ל דחו את הטענות בנוגע לזיוף הנתונים ואומרים כי במסגרת בדיקה שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. "בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה"ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב", נטען. "במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי. מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה"ל להטעות בנתונים".

תלמידי ישיבות באים לקבל פטור, לשכת הגיוס תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
תלמידי ישיבות באים לקבל פטור בלשכת הגיוס בתל השומר/ראובן קסטרו

עוד אמרו בצה"ל כי "האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני מספר שבועות. בעקבות אירוע זה הרמטכ"ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו. הרמטכ"ל מינה את אלוף במיל' רוני נומה לבחינת אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים האחרונות (2011-2018)". בצבא ציינו כי יעדכנו בממצאי הבדיקה.

בעקבות הדברים, יו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית, ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) קיים בכנסת דיון בנושא נתוני גיוס החרדים לצה"ל, בו זימן את נציגי צה"ל ומשרד הביטחון. ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף מוטי אלמוז, אמר בפתח הדיון כי הוא "מרגיש חובה לאור הנסיבות למסור דיווח על תמונת מצב כפי שאנחנו מבינים אותה". הוא ציין כי בימים אלה מתקיים תהליך בדיקה שבמרכזו עומדת השאלה כיצד הגיעו למספרים שהוצגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully