וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת גיוס החרדים מגיעה לכנסת: "הספירה בצה"ל נעשתה בחוסר מקצועיות"

9.12.2019 / 10:15

הוועדה מקיימת דיון מיוחד לאחר שנחשף כי בין 2018-2013 הוצגו לגופי הביטחון נתונים שקריים בנוגע להיקף החרדים שהתגייסו לצה"ל. ראש אגף כוח אדם בצה"ל טען ייתכן שמדובר בטעות או חוסר תשומת לב שהובילו למצב. רח"ט תכנון כוח אדם בצה"ל: "איננו שקרנים או זייפנים"

עריכה: אסף דרורי

ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ גבי אשכנזי, דנה היום (שני) בפרשת ניפוח נתוני גיוס החיילים החרדים לצה"ל, במסגרתה הוכפל ואף שולש מספר החיילים החרדים שהתגייסו לצבא בין 2018-2013 והוצג לגורמי הביטחון. הפרשה נחשפה בשבוע שעבר ב"כאן" רשת ב', ובעת פרסומה נטען בין השאר כי המהלך בא במטרה לעמוד ביעדי הגיוס ובצל הדיונים המתמשכים סביב חוק הגיוס.

יו"ר הוועדה אשכנזי הבהיר כי הדיון לא יעסוק בחשיבות גיוס החרדים לצה"ל, אלא בסוגיית ניפוח הנתונים בלבד. ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף מוטי אלמוז, אמר בפתח הדיון כי הוא "מרגיש חובה לאור הנסיבות למסור דיווח על תמונת מצב כפי שאנחנו מבינים אותה". הוא ציין כי בימים אלה מתקיים תהליך בדיקה שבמרכזו עומדת השאלה כיצד הגיעו למספרים שהוצגו.

"אנחנו מדברים על שתי תקופות זמן", הסביר אלמוז. "אנחנו מדברים על שתי תקופות זמן, הראשונה ב-2011 עד 2013. יש יעדי גיוס אך אין חוק. בשנת 2016 צה"ל מעביר דיווח מאוד מפורט לפרטי פרטים, והוא מציין כי אלה המספרים שעומדים בהגדרות הפורמליות וקיימת קבוצה נוספת שלא עומדת בהגדרות הפורמליות". הבעיה לדבריו, החלה בין 2016 ו-2017. "במהלך איסוף הנתונים של שנת 2018, עצרנו את התהליך כי אנחנו הבנו שמשהו לא מסתדר. בעיקר אוכלוסיה שלא עומדת בהגדרות הפורמליות של החוק, אנחנו מבינים שלא ניתן להעביר דיווח בשלב זה. התגלה פער, איני יודע מהו. הפרשה יצאה לתקשורת בשבוע שעבר כשאנחנו נמצאים בימים האחרונים שנותרו לדיווח שיש טעות בחישוב הנתונים"

דיון ועדת חוץ וביטחון בכנסת בנושא נתוני גיוס החרדים לצה"ל 9 בדצמבר 2019. אתר רשמי
הדיון בוועדה, היום/אתר רשמי

"בשנת 2017, יש בערך 300 מתגייסים שהם לא מגיעים מעולם החרדי, הם בטוח לא צריכים להיות ברשימות של המתגייסים החרדים", אמר אלמוז. "זה יכול להיות טעות מקצועית, חוסר תשומת לב או הרבה דברים אחרים. צה"ל בשנת 2017 הקים מנהלת חרדים, היא לא רק מגייסת, היא גם סופרת". לדבריו, בשונה מבעבר בו רק גוף צבאי אחד ספר את המתגייסים, ב-2017 המנהלת הייתה זו שהעבירה את הנתונים. "כל הנראה, אנחנו מבינים בדיעבד שלא נכון שמנהלת החרדים תעשה זאת. להגדיר מיהו חרדי, זה דו שיח שלם ביננו למשרד החינוך הוא מאוד מסובך. זה לעבור שם שם ושורה שורה. אם אני צריך לשער, יש כאן חוסר מקצועיות בקביעת שיעור חלק מהאוכלוסיות האלה".

אלמוז סיפר כי לפני חודש נפגש עם הרמטכ"ל. "עדכנתי אותו שיש בעיה עם הנתונים של 2018 ו-2017 והוא סיכם שנכין נייר שמתאר את השתלשלות העניינים שאותו נעביר למשרד הביטחון ולוועדת חוץ וביטחון". תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומחקר כוח אדם בצה"ל הוסיף: "אנחנו לא שקרנים או זייפנים. כשהבנו שיש פער, שמנו את זה על השולחן. יש לא מעט אנשים שהם לא עמדו בהגדרות החוק מיהו חרדי, אבל אני יכול לומר בצורה ברורה שהם חרדים".

עוד בוואלה!

כדי לעמוד ביעדים: בצה"ל זייפו נתונים בנוגע להיקף גיוס החרדים

לכתבה המלאה
לשכת הגיוס תל השומר 29 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
הנתונים נופחו. חרדים בלשכת הגיוס/ראובן קסטרו

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בדיון כי "רואה בהערכה את לקיחת האחריות על ידי האלוף אלמוז. יש לנו אמון במערכת הצה"לית". ח"כ יואב בן צור מש"ס הוסיף כי הוא מקווה "שאף אחד לא חושב שמישהו ניסה להשפיע על הנתונים אלא שזו טעות אנוש. אנחנו שמחים לדיון הזה, שמחים שהוא מתקיים ואין לנו כל בעיה עמו". ח"כ אלעזר שטרן ביקש לחדד כי "לצה"ל אין יעדים של גיוס חרדים, לצה"ל יש תפקיד אחד והוא לדווח. היעדים הם לא של הצבא".

"הוסתרה ירידה דרמטית"

בעקבות החשיפה, גורם לשעבר בצה"ל שהיה אחראי על גיוס החרדים בתקופה המדוברת, אמר בשבוע שעבר לוואלה! NEWS כי צה"ל שינה את שיטת הספירה של חרדים שהתגייסו כדי להסתיר ירידה דרמטית בשנת 2018, מה שהוביל לטענה שהנתונים בשנים שקדמו לכך נופחו. "גורמים בצה"ל שאחראים כעת על גיוס החרדים העדיפו להציג עליה במספר המתגייסים ב-2018, מה שבפועל רחוק מהמציאות, וטענו כתוצאה מכך שהנתונים זויפו בכל השנים".

"במקום לקחת אחריות, הצבא רצה להציג עליה בשנה האחרונה, אז הוא החליט לשנות את שיטת הספירה", טען הגורם. גם בצה"ל דחו את הטענות בנוגע לזיוף בזדון ואמרו כי במסגרת בדיקה שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. "בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה"ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב", נטען. "במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי. מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה"ל להטעות בנתונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully