וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: עסקת המאה של טראמפ תכלול הסכם שלום בין ישראל לחמאס

יפעת רוזנברג

16.12.2019 / 23:26

רשת "אל-מיאדין" בלבנון המקושרת לחיזבאללה טוענת שטיוטת ההסכם הגיעה לכאורה לידיה. לפי הטיוטה הסכם השלום בין ישראל לפלסטינים יהיה "משולש" שייחתם גם עם חמאס. כמו כן, גושי ההתנחלויות יישארו בידי ישראל, ירושלים לא תחולק ותהיה משותפת עם המדינה הפלסטינית החדשה

צילום: רויטרס

רשת הטלוויזיה "אל-מיאדין" הלבנונית המקושרת לחיזבאללה פרסמה הערב (שני) את מה שלטענתה מהווה את טיוטת הסעיפים המדיניים במסגרת עסקת המאה, שיזם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. טיוטת סעיפים אלו לא פורסמה בעבר, ולא ברור אם אכן מדובר בסעיפים שאותם מתיימרים בערוץ לפרסם. המתווה מפרט לכאורה את לוחות הזמנים ואת דרכי יישום ההסכם.

במסמך, לטענת הרשת, מוצג החזון האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולא פורסם על כה. לפי סעיפי ההסכם, מדובר ב"הסכם משולש" שייחתם בין ישראל, הרשות הפלסטינית וחמאס ובמסגרתו תוקם מדינת "פלסטין החדשה" בשטח הגדה המערבית וברצועת עזה, ללא גושי ההתנחלויות - שיישארו בידי ישראל. כמו כן, ירושלים לא תחולק במסגרת ההסכם.

לפלסטין החדשה יהיה צבא והנשק היחיד שיהיה מותר בשימוש הוא של המשטרה. בנוסף, ייחתם הסכם בין ישראל ופלסטין החדשה לפיו ישראל תגן על פלסטין החדשה מפני כל תוקפנות חיצונית בתנאי שזו תשלם לישראל עלות השמירה. המחיר יהיה פתוח לדיון בין ישראל ומדינות ערב. בקעת הירדן תישאר כמו שהיא היום וכביש 60 יורחב לארבעה מסלולים. ישראל תפקח על סלילת כביש 90 בו יהיו שני מסלולים נפרדים לפסלטינים שיחברו את פלסטין החדשה עם ירדן ויהיה תחת פיקוח פלסטיני.

פגישת נתניהו טראמפ בבנייני האו"ם 26 בספטמבר 2018. אבי אוחיון לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
פגישת נתניהו טראמפ בבנייני האו”ם, בחודש ספטמבר האחרון צילום: אבי אוחיון לע"מ)/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון לע"מ

כמו כן, לטענת "אל-מיאדין", ירושלים לא תחולק במסגרת ההסכם, והיא תישאר משותפת לישראל ולפלסטין החדשה. התושבים הערבים בירושלים יהיו תושבים של מדינת פלסטין החדשה ולא ישראלים. עיריית ירושלים תהיה אחראית על כל שטחי ירושלים פרט לחינוך, שיחולק בין התושבים הישראלים של העיר לבין תושביה הפלסטיניים. בנוסף לכך, לפי ההסכם ממשלת פלסטין החדשה תשלם לעיריית ירושלים ארנונה ומים.

עוד צוין בפרסום הלבנוני כי יהודים לא יוכלו לקנות בתים שבבעלות ערבים וערבים לא יוכלו לקנות בתים בבעלות יהודית. כמו כן, לא יסופחו שטחים נוספים לירושלים והמקומות הקדושים יישארו כמו שהם היום.

מעבר לסוגיות אלה, ברצועת עזה תעביר מצרים שטחים חדשים לפלסטין, שעליהם יוקמו שדה תעופה ומפעלים. בשטחים אלו יהיה ניתן לבצע שכר חליפין וחקלאות, אך פלסטינים לא יוכלו לגור בהם. היקף השטחים ושווים יוסכם על הצדדים באמצעות תיווך של מדינה שלישית. בינתיים ייסלל כביש בין הגדה לעזה ויוקם מתקן התפלה תת-קרקעי בין עזה והגדה. הטיוטה עוסקת גם במדינות שהסכימו לקחת חלק בסיוע ביישום ההסכם, ולקחת עליו חסות כלכלית. מדינות אלו הם ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות המפרץ שמייצרות נפט. מדובר בהשקעה של 30 מיליארד דולר לחמש שנים עבור פלסטין החדשה.

עוד בוואלה!

המרוץ לזכייה בנובל: טראמפ רוצה הישג מדיני גם על חשבון נתניהו

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 13 בדצמבר 2019. AP
טיוטת ההסכם נחשפה? נשיא ארה"ב דונלד טראמפ/AP

בשלב הראשון של ההסכם, חמאס יפרוק את נשקו, כולל נשק אישי של מנהיגי חמאס וימסור אותו למצרים. אנשי חמאס יקבלו במקום הנשק משכורות חודשיות ממדינות ערב, גבולות רצועת עזה ייפתחו למסחר עולמי באמצעות המעברים בישראליים והמצריים וגם ייפתח שוק עזה עם הגדה וגם דרך הים.

שנה אחרי ההסכם - יהיו בחירות דמוקרטיות לממשלת פלסטין החדשה וכל אזרח פלסטיני יוכל להתמודד. כשנה לאחר הבחירות ישוחררו כל האסירים בהדרגה במשך שלוש שנים, ובתוך חמש שנים יוקמו נמל ימי ושדה תעופה לפלסטין החדשה. עד אז ישתמשו הפלסטינים בשדה התעופה והנמלים של ישראל.

הגבולות בין פלסטין החדשה וישראל יישארו פתוחים למעבר עבור תושבים וסחורות, כמו כן, יוקם גשר תלוי שעליו אוטוסטרדה בין עזה והגדה. מי שתבנה אותו היא חברה מסין, כשהעלויות יתחלקו בין סין, יפן, קוריאה הדרומית, ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה והאיחוד האירופי.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם ביום השנה ה-15 למות קודמו יאסר ערפאת ברמאללה ב-11 בנובמבר 2019. AP
יו"ר הרשות אבו מאזן נואם ביום השנה ה-15 למות קודמו יאסר ערפאת ברמאללה/AP

האחריות ליישום התוכנית מוטלת, לפי הפרסום הערב, על שני הצדדים. אם חמאס ואש"ף יסרבו לעסקה, ארצות הברית תבטל את כל התמיכה הכספית בפלסטינים ותפעל למנוע ממדינות אחרות לסייע להם. אם אש"ף יסכים לתנאים האלה וחמאס או ג'יהאד יתנגדו, שני הארגונים ישאו באחריות.

במקרה של עימות צבאי בין ישראל לחמאס, ארצות הברית תתמוך בפגיעה ישירה של בכירי חמאס וג'יהאד מצד ישראל כי היא לא תקבל שכמה עשרות בלבד ייקבעו את גורלם של מיליונים. מהצד השני, אם ישראל תסרב לעסקה - התמיכה הכלכלית שך ארה"ב תיפסק. עוד נכתב במסמך שפורסם, כי האחריות על מסגד אל-אקצא תעבור לערב הסעודית במקום לירדן.

(עדכון ראשון 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully